Sammen om meromsorg i Neadalen
Det er navnet på den nystiftete foreninga som nylig så dagens lys i Selbu. – Ved å ta med Neadalen i navnet ønsker vi å vise at tydalinger også er velkomne, sier leder Kristine Møst.
I en tidligere versjon av denne saken sto det at navnet på foreningen var "Sammen for meromsorg i Neadalen", men det korrekte navnet er "Sammen om meromsorg i Neadalen". (Red)
– Med meromsorg menes den ekstra omsorgs-, pleie og oppfølgingsbehovet barn og ungdom med funksjonsnedsettelse eller sykdom krever, sammenlignet med det som er normalomsorg for jevnaldrende, forklarer Møst.
– Det gjelder alt fra dagligdagse gjøremål, ekstra tilsyn og oppfølging, medisinering, administrering, tilrettelegging og planlegging, emosjonell og relasjonell støtte. Alt dette kommer inn under meromsorg som fører til at foreldre/pårørende til disse barna blir belastet mye mer enn ved normalfungerende barn, sier Møst.
Omsorgstretthet
Hun opplyser at alle de fem som har vært med på å stifte gruppa, har følt denne meromsorgen på kroppen.
– Mindre frihet og spontanitet, mindre egenfritid og hvile. Noen har også vansker med å stå i jobb. Man blir til slutt rammet av omsorgstretthet, som er en fysisk, mental og emosjonell utmattelse forårsaket av langvarig og intens omsorg for andre, sier Møst.
Synliggjøring og gjennomslagskraft
Intensjonen med foreninga er å skape en møteplass og et felleskap for innbyggere i Selbu og Tydal som har barn, ungdom og voksne med funksjonsnedsettelser, samt også for deres foreldre/pårørende og søsken.
– Sentralt for gruppa vår er å dele erfaringer, bygge nettverk og samhold. Vi vil også arbeide for å øke forståelse, inkludering, likeverd og støtte i lokalsamfunnet. Ved å stå sammen har vi tro på å få større synlighet og gjennomslagskraft og slik hevde vår rett i samfunnet. Foreninga er diagnoseuavhengig. Alle er velkomne i gruppa, både de med små og større utfordringer, sier Møst som videre opplyser at det blir opprettet ei Facebook-gruppe under foreningas navn. Der vil det etter hvert bli lagt ut forslag til aktiviteter og møter både for barna og ungdommene, samt deres foreldre/pårørende.
– Håper kommunen vil være mer på tilbudssida
De fem i styret for den nystiftede foreninga gir alle uttrykk for at fellesskapet og samholdet gjør godt.
– Vi har alle kjent på og følt at vi har måttet kjempe for å få retten vår oppfylt. Ingen av oss føler at Selbu kommune har vært på tilbudssiden når det gjelder hjelp, støtte eller veiledning, noe som er svært viktig å få når man har store og livslange hjelpebehov, sier de fem.
Avslutningsvis vil Kristine Møst rette et spørsmål til ledelsen i Selbu kommune som hun mener det er svært viktig å få et tydelig svar på.
– Hvordan går det helt konkret med barnekoordinatorsaken? Vi er flere som er utålmodige og som er spente på hvordan dette løses til beste for alle som trenger denne hjelpen.
Kommunedirektøren: – Målet er å finne en løsning
Geir Håvard Mebust, kommunedirektør i Selbu kommune, forklarer at kommunen er i gang med arbeidet.
– Vi jobber aktivt med å få på plass en god løsning for barnekoordinator, som er en rettighetsbasert funksjon for familier med sammensatte behov. Arbeidet skjer gjennom et prosjekt hvor vi vurderer organisering og sikrer god koordinering på tvers av tjenester, samtidig som vi reduserer sårbarhet. Målet er å finne en løsning som både fungerer i drift og er bærekraftig over tid. Vi tar sikte på å ha et tydeligere grunnlag klart i løpet av høsten.