Høyteknologisk milliardbedrift har åpnet fabrikk på Øyberget
Lenge var det en godt bevart hemmelighet, men nå er katta ute av sekken: milliardbedriften Radionor Communications har etablert seg i Selbu.
Torsdag ble blant annet pressen, ordføreren, Selbu Næringsselskap og fabrikkledelsen ved Norbit invitert til den offisielle åpningen av den nye og topp moderne produksjonsfabrikken på Øyberget.
Den høyteknologiske bedriften er samlokalisert med sin nære samarbeidspartner Norbit.
Avansert forsvarsteknologi
Ikke hørt om Radionor før, sier du? Du ikke alene, men det er bare å merke seg dette navnet med en gang.
Bedriften er nemlig en betydelig produsent av avansert forsvarsteknologi innen kommunikasjons- og navigasjonsegmentet. Teknologien muliggjør sikker og pålitelig kommunikasjon – selv når satellitt og 5G-nettet er nede for telling.
Selskapets teknologi er de siste årene tatt i bruk av en rekke NATO-land og andre allierte i Europa – deriblant Ukraina.
Kanskje ikke så rart at kortene har blitt holdt tett til brystet i forkant av etableringen i Selbu.
Vanvittig vekst
Regnskapstallene for 2025 er klare først om noen uker, men selskapet har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene.
Fra 2020 til 2024 økte omsetningen fra 47 millioner til 1 milliard. I 2024 hadde selskapet et driftsresultat på 809 millioner kroner. Driftsmarginene, altså lønnsomheten, er med andre ord spinnvill.
Unødvendig å påpeke kanskje, men det er ingen ubetydelig aktør som nå har etablert seg i Selbu.
Topp moderne
Åpningsdagen startet med informasjon og taler fra både bedriftsledelsen og lokale nøkkelaktører, før det ble invitert til en omvisning på innsiden av det flunkende nye anlegget som er satt opp av totalentreprenøren HENT.
På grunn av strenge sikkerhetsmessige årsaker og hensynet til betydelige forretningshemmeligheter, var det imidlertid et strengt fotoforbud på innsiden av fabrikken. Kun selskapets egen fotograf fikk lov til å ta bilder på innsiden.
Før omvisningen tok produksjonssjef Harald Trettenes ordet.
– Dette er en viktig milepæl i Radionors historie, og fabrikken er et synlig bevis på selskapets vekst, utvikling og langsiktige ambisjoner, uttalte Trettenes.
Trettenes forklarte at fabrikken representerer en betydelig investering i fremtiden. Den gir Radionor kapasiteten de trenger for videre vekst, da bygget huser topp moderne fasiliteter som legger til rette for effektiv produksjon og et godt arbeidsmiljø.
I likhet med Radionors anerkjente kommunikasjons- og navigasjonsprodukter, inneholder bygget egenutviklet produksjonsteknologi, utviklet i Norge. Teknologien er skreddersydd for effektiv volumproduksjon av avanserte produkter.
– Bygget er konstruert med en modulær, fleksibel og skalerbar struktur, som gjør at det sømløst kan tilpasses fremtidige produktgenerasjoner og andre forsvarsrelaterte behov, sa Trettenes.
Sammenligner det med sveitsisk klokkeproduksjon
Selv om maskinparken er i verdensklasse, trakk produksjonssjefen frem at det er de ansatte som er nøkkelen til suksess.
– Selv om fabrikken er høyteknologisk, er menneskene vår viktigste ressurs. Vi skal ikke bare fylle bygget med maskiner og teknologi, men også med kompetanse og arbeidsplasser. Arbeidet her inne er presisjonsproduksjon og kan sammenlignes med sveitsisk klokkeproduksjon. Det krever kompetente og høyt spesialiserte ansatte, poengterte Trettenes.
Han berømmet den høye arbeidsmoralen og det sterke eierskapet hos de ansatte.
I starten vil det være rundt 25 ansatte på fabrikken, men det er planer om å utvide arbeidsstokken ytterligere. De første månedene vil være en læringsprosess, forklarer Trettenes.
En fullstendig utnyttelse av fabrikken forventes å skje fra neste år.
Øker forsvarsevnen
Den nye fabrikken i Selbu skal ifølge Trettenes bidra til å styrke både norsk forsvarsevne, beredskap og teknologisk selvstendighet.
Han rettet en stor takk til eiere, styret og medarbeidere, og sendte en spesiell takk til nabo Norbit for generøs deling av kompetanse og driftserfaring fra Øyberget.
Han hyllet også Selbu kommune og Selbu Næringsselskap:
– Selbu viser at det er mulig å legge til rette for utvikling av høyteknologiske bedrifter og industri i verdensklasse utenfor de store byene. Dette er noe kommunen kan være stolte av, og noe andre kommuner kan la seg inspirere av.
– Vi kan levere millioner av radioer
Raymond Søderholm, administrerende direktør i Radinor, stemplet åpningen som en gledens dag og vektla de strategiske signalene anlegget sender ut.
– Jeg vet at mange har lurt på hva Radionor gjør fremover og hva som er vår intensjon. Å bygge en slik fabrikk viser vår intensjon: Vi genererer økt forsvarsevne og økt leveranseevne som er ekstremt skalerbart sammen med vår viktige samarbeidspartner, sa Søderholm.
Han trakk frem at dette gjør selskapet i stand til å levere ekstremt avansert forsvarsteknologi som er sterkt etterspurt i Europa, og at de kan levere til hele nasjoner på kort tid.
– Vi har tatt utfordringen fra regjeringen og Stortinget om å øke forsvarsproduksjonen. Vi kan levere millioner av radioer, og det er ganske unikt, konstaterte toppsjefen.
Ordføreren: – Styrker lokalsamfunnet
Ordfører Lars Sletne (Ap) ønsket bedriften hjertelig velkommen.
– Etableringa gir nye arbeidsplasser, styrker lokalsamfunnet og skaper muligheter til næringslivet og innbyggerne. Til ledelsen: takk for tilliten, sa Sletne og fortsatte:
– Dere jobber med løsninger der ikke alt kan deles, men det gjør ikke betydningen mindre – tvert imot. Dere representerer innovasjon, fremtidstro og viktig kompetanse vi er stolte av å få til vår kommune. Vi ønsker å være en god samarbeidspartner fortsatt og ser frem til å følge dere videre på ferden. På vegne av Selbu kommune ønsker jeg dere lykke til med etableringa.
– Nå er Silicon Valley i Selbu
Ole Morten Balstad, daglig leder i Selbu Næringsselskap (som eier bygget), var tydelig stolt. Han kunne fortelle at det første møtet med Radionor fant sted rett før julen 2023, og allerede i februar 2025 var lånet på 120 millioner i boks for det nye, store bygget på 2700 kvadratmeter.
– Prosessen har vært lærerik, og vi har lyktes. Silicon Valley var i USA, men nå er det her. Hvis dere vil bygge mer, er det helt i orden, smilte han, før han overrakte tradisjonsrike selbuvotter til selskapets toppsjef.
Roser samarbeidet med Norbit og kommunen
Selbyggen spør direktør Raymond Søderholm om hvorfor de har valgt Selbu som produksjonssted.
– Selbu ble valgt av flere grunner. Vi har et tett og nært samarbeid med Norbit-konsernet som har blitt styrket over flere år, og det er en flott symbiose vi har sammen med dem. Og så har vi Selbu kommune og Selbu næringsselskap som har tilrettelagt for næringsutvikling, og som har hatt tverrpolitiske kommunale vedtak som har blitt gjort på ekstremt kort tid. Dette har gjort at vi har vært konkurransedyktige med å få frem neste generasjons produksjonsanlegg for det mest avanserte innenfor forsvarsteknologi på kommunikasjons- og navigasjonssiden, sier Søderholm.
Han legger til at Radionor ikke er statsfinansiert.
– For oss betyr tiden noe; vi er nødt til å være konkurransedyktige nå. For vi er ikke statsfinansiert – vi lever på vår neste kontrakt og vår evne til å være relevante i en global konkurransesituasjon.
Derfor er teknologien unik
– Kan du forklare hva som er unikt med teknologien deres?
– De fleste militære radioer stråler ut energi som en lyspære. Det vil si at energien går i alle retninger. Det gjør at mesteparten av energien går dit du ikke vil at den skal gå. Det betyr at du er synlig for fiendtlige styrker, du er lett å posisjonere, og du er også lett å forstyrre kommunikasjonen på, fordi energien er såpass svak når den kommer frem. Vår digitale «phased-array»-teknologi konsentrerer en radiobølge litt som en laser, metaforisk sagt, akkurat dit den skal være. Det gjør at effekten av den signalstyrken er ekstremt mye sterkere, og da blir det naturligvis veldig mye vanskeligere å detektere, og å forstyrre signalet på, forklarer Søderholm.
– Hvorfor har dere klart å utvikle denne teknologien, når ingen andre har klart det?
– Radionor har vært tuftet på å pushe teknologi og teknologiske grenser til det maksimale. Helst det som har vært nært umulig å lage. Dette er ekstremt vanskelig, og betyr at det kreves en tverrfaglig forståelse rundt alt som skal til for å få denne teknologien – som i utgangspunktet ikke skal være mulig å sette sammen – til å fungere som en fungerende helhet. Så det at man genuint liker teknisk kompleksitet, tror jeg har vært en sterk motivator, i tillegg til en sterk intuisjon på hvordan teknologien kom til å se ut når man først lyktes.
Viktig for Europas forsvarsevne
– Hvis man ser på tallene og grafene for deres vekst: Krigen i Ukraina har hatt en ganske stor betydning for veksten deres?
– Vi er underlagt streng kontroll fra norske myndigheter når det gjelder all eksport. Så vi har lov til å eksportere til Europa, NATO og andre allierte, og hver enkelt transaksjon blir godkjent av norske myndigheter. Vi forstår at vi er særlig viktige for å skape en forsvarsevne som Europa i disse dager er særlig avhengig av. Så vi er stolt av alle de bidragene vi har for å kunne hjelpe til i den anstrengte sikkerhetspolitiske situasjonen som finnes. Vi kunne jo selvsagt lent oss godt tilbake og sørget for at noen andre tok et ansvar, men det er ingen som klarer å gjøre det vi gjør. Da føler vi et særlig ansvar for å gjøre det, og det krever betydelig innsats og vilje til å lykkes for å få til det vi har gjort i den situasjonen vi er i, svarer Søderholm.
– Hva er planen videre? Har dere et «grand vision» for selskapet?
– Vi er ikke et status quo-selskap; vi tenker eksponentiell vekst alltid. Og vi prøver alltid å dytte de teknologiske grensene til det maksimale. Vår visjon er å ta fram teknologi som verden aldri har sett før, som løser unike forsvarsrelaterte utfordringer som tidligere ikke var mulig å løse på annen måte.
Og mye av dette skjer altså på Øyberget, i Selbu.
Som ordfører Lars Sletne uttalte under åpningen:
– Det er nesten litt uvirkelig.