Næringsforeningen i Værnesregionen:
– Derfor bejubler vi bankfusjonen
Næringsforeningen i Værnesregionen ser positivt på en sammenslåing av Selbu Sparebank og Hegra Sparebank.
– Næringslivet er mindre opptatt av navnet og organisasjonsnummeret på banken, og mer opptatt av å ha robuste banktilbud.
Det sier leder leder i Næringsforeningen i Værnesregionen (NiV), Jon Uthus.
Selbyggen har bedt ham og leder i NiV Selbu, Hans Morten Kulseth, om å kommentere den planlagte bankfusjonen.
De legger ikke skjul på at de ser positivt på saken.
Støtte til næringslivet i krevende tider
– Vi trenger et lokalbanktilbud i det mangfoldet av banktilbud vi har i regionen. Vi vet at utviklingen går i en retning der bankene blir større og beslutningene flyttes ut. At vi har banker med lokal beslutningsmyndighet, og som i tillegg har kapasitet til å støtte næringslivet i krevende tider, er særdeles viktig, sier Uthus og Kulseth.
For det er krevende tider nå.
– Det er krevende for bedrifter leve med den omstillingstakten som pågår nå. Man må kunne snu seg raskt, og investere i den takten næringslivet har behov for. Skal vi få til det må vi ha banker som er i stand til å stå sammen med oss i løpet. Det handler både om penger og riktige vilkår, sier Uthus og legger til:
– I dette bildet trenger vi en lokalbank som kan være med.
– Positivt for rammevilkårene
Næringsforeningen er ikke redde for å vise offentlig støtte til fusjonsplanene.
– Vi omfavner et tilgjengelig bankvesen som er med og bidrar til at næringslivet vårt er konkurransedyktig. Derfor har vi i næringslivet bejublet dette initiativet, fordi det vil være positivt for rammevilkårene i Værnesregionen, sier Uthus.
– På hvilken måte vil sammenslåinga slå positivt ut for næringslivet tror dere?
– Overordnet handler det om den lokale beslutningsmyndigheten og den lokale tilgjengeligheten, sier Uthus.
Bankene vil også få en helt annen finansiell kapasitet til å være med på prosjekter, mener Uthus og får støtte av Kulseth.
– Prosjekter blir stadig større. Det er trenden at man blir slått sammen til større enheter, og da må det være finansiell kraft bak, sier Kulseth og legger til:
– Nå blir det også samlet flere fagfolk i én bank. Et sterkere fagmiljø tror jeg er en styrke.
– En gavepakke
Han tror derfor den nye banken blir mer slagkraftig.
– Jeg tenker det er positivt for næringslivet.
Uthus og Kulseth trekker også frem de nye stiftelsene som skal opprettes.
– Det er helt fantastisk, og noe vi vil kunne dra nytte av i mange år fremover i dalføret. Det er en gavepakke til lokalsamfunnet. sier Kulseth.
– Stiftelsene er en mulighet man har fått etter mange års opptjening av midler. Nå blir det viktig at de gode prosjektene settes i gang, sier Uthus, før Kulseth avslutter:
– Jeg tror tida er inne for å gjøre dette. Det er så mange sammenslåinger av banker, så jeg tror det er fornuftig å ikke bli stående igjen sist i løypa. Beslutningen er nok godt gjennomtenkt, sier Kulseth.