Næringsforeningen i Værnesregionen:  

– Derfor bejubler vi bankfusjonen

Næringsforeningen i Værnesregionen ser positivt på en sammenslåing av Selbu Sparebank og Hegra Sparebank. 

– Vi tenker det er positivt for næringslivet, sier Hans Morten Kulseth (t.v) og Jon Uthus. Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert

– Næringslivet er mindre opptatt av navnet og organisasjonsnummeret på banken, og mer opptatt av å ha robuste banktilbud. 

Det sier leder leder i Næringsforeningen i Værnesregionen (NiV), Jon Uthus. 

Selbyggen har bedt ham og leder i NiV Selbu, Hans Morten Kulseth, om å kommentere den planlagte bankfusjonen. 

De legger ikke skjul på at de ser positivt på saken. 

Støtte til næringslivet i krevende tider 

– Vi trenger et lokalbanktilbud i det mangfoldet av banktilbud vi har i regionen. Vi vet at utviklingen går i en retning der bankene blir større og beslutningene flyttes ut. At vi har banker med lokal beslutningsmyndighet, og som i tillegg har kapasitet til å støtte næringslivet i krevende tider, er særdeles viktig, sier Uthus og Kulseth.

For det er krevende tider nå. 

– Det er krevende for bedrifter leve med den omstillingstakten som pågår nå. Man må kunne snu seg raskt, og investere i den takten næringslivet har behov for. Skal vi få til det må vi ha banker som er i stand til å stå sammen med oss i løpet. Det handler både om penger og riktige vilkår, sier Uthus og legger til: 

– I dette bildet trenger vi en lokalbank som kan være med.

– Positivt for rammevilkårene

Næringsforeningen er ikke redde for å vise offentlig støtte til fusjonsplanene. 

– Vi omfavner et tilgjengelig bankvesen som er med og bidrar til at næringslivet vårt er konkurransedyktig. Derfor har vi i næringslivet bejublet dette initiativet, fordi det vil være positivt for rammevilkårene i Værnesregionen, sier Uthus. 

– På hvilken måte vil sammenslåinga slå positivt ut for næringslivet tror dere? 

– Overordnet handler det om den lokale beslutningsmyndigheten og den lokale tilgjengeligheten, sier Uthus.

Bankene vil også få en helt annen finansiell kapasitet til å være med på prosjekter, mener Uthus og får støtte av Kulseth. 

– Prosjekter blir stadig større. Det er trenden at man blir slått sammen til større enheter, og da må det være finansiell kraft bak, sier Kulseth og legger til: 

– Nå blir det også samlet flere fagfolk i én bank. Et sterkere fagmiljø tror jeg er en styrke.

– En gavepakke

Han tror derfor den nye banken blir mer slagkraftig. 

– Jeg tenker det er positivt for næringslivet. 

Uthus og Kulseth trekker også frem de nye stiftelsene som skal opprettes. 

– Det er helt fantastisk, og noe vi vil kunne dra nytte av i mange år fremover i dalføret. Det er en gavepakke til lokalsamfunnet. sier Kulseth. 

– Stiftelsene er en mulighet man har fått etter mange års opptjening av midler. Nå blir det viktig at de gode prosjektene settes i gang, sier Uthus, før Kulseth avslutter: 

– Jeg tror tida er inne for å gjøre dette. Det er så mange sammenslåinger av banker, så jeg tror det er fornuftig å ikke bli stående igjen sist i løypa. Beslutningen er nok godt gjennomtenkt, sier Kulseth.