Fire Selbu-løpere på plass under Norges største O-festival

Og Magne gikk helt til topps.

Jonas Kulset t.v. og Jonas Moan Oldervik i farta. Foto: Tove Kulset
Publisert

Selbu O-klubb var representert med fire løpere da årets O-festival ble arrangert i Trondheim sist helga. Best gikk det for Magne Eidem, som vant sprinten i klassen H85 fredag.

Årets O-festival ble arrangert av Freidig, med sprint i fine omgivelser ved Sverresborg museum fredag. Lørdag og søndag var løypene lagt til Byåsen ved Tunga gård, der deltakerne fikk bryne seg på trøndersk bløtmyr og krevende orientering i marka.

Norges største

O-festivalen er Norges største orienteringsarrangement, og fungerer som et norsk hovedarrangement for orienteringssporten. Festivalen arrangeres årlig av ulike orienteringsklubber, og samler tusenvis av deltakere i alle aldre – fra eliteløpere til mosjonister. Også løpere fra hele Norden deltar.

Selbu O-klubb stilte i år med fire herrer: Jonas Kulset, Jonas Moan Oldervik, Jan Bøhle og Magne Eidem.

– Det var vanskelig orientering i Bymarka, og litt bom ble det også blant de beste, sier Tove Kulset i Selbu O-klubb.

Magne Eidem leverte helgas sterkeste resultat sett med Selbu-øyne. Han løp raskest og gjorde de klokeste veivalgene i sin klasse under sprinten fredag, og vant dermed H85-klassen. Lørdag fulgte han opp med en sterk tredjeplass.

Også de øvrige Selbu-løperne leverte gode prestasjoner gjennom helga. Jonas Moan Oldervik og Jonas Kulset deltok både fredag og lørdag. På fredagens sprint ble de henholdsvis nummer 23 og 22. Lørdag ble Jonas Moan Oldervik nummer 12, mens Jonas Kulset løp inn til 18.-plass.

Jan Bøhle konkurrerte lørdag og søndag, og løp inn til to 23.-plasser.

Dermed kunne Selbu O-klubb reise hjem fra årets O-festival med både klasseseier, pallplass og flere solide prestasjoner i bagasjen.