– Mi bli som nå ryssa att!
Tydal museums venner er snart klare for sommerinnrykk på museet. Tirsdag var det full fres i alle kriker og kroker i museumsbygningen, men ikke bare der - det var også full fres i kverna ved Kistafossen.
Museumsvennene har i mange år jobbet for å få på plass en fungerende kvern ved Kistafoss kraftstasjon, og tirsdag ble det servert «vassgrøt» laget på mel som var malt samme dag. Den offisielle åpningen av kverna skjer i september, og da skal også flere få smake på grøten.
Sniktitt på kverna
Nede ved Kistafossen kraftverk kunne det høres en kraftig dur fra det lille trebygget som ligger litt oppe i bakken. Rundt omkring summet det av folk som jobbet med smått og stort for å få ferdig både kvern og området rundt.
Inne i den lille hytta var det flere som stod og observerte at alt gikk for seg slik det skulle, og det var aktiv melproduksjon fra kverna. Det er en stor innsats som er lagt ned for å få det til, og det har tatt mange år å komme dit de er i dag. Vann er hentet fra Kistafossen og rutet ned mot kverna gjennom først et rør under bakken, så over jorda i en «bane» lagd av tre, før den treffer «kall´n» som får kvernsteinen til å gå rundt.
Det var ingen tvil om at prosjektet virkelig har engasjert de involverte.
– Mi bli som nå ryssa att!, utbrøt Per Inge Nordaune da det ble snakk om hvordan det har vært å lære seg hvordan ei kvern fungerer. For det er det nok ikke mange som vet fra før.
Nytt på museet
Det er flere ting som vises frem for første gang ved museet i Tydal denne sommeren, forklarer en engasjert leder i Tydal museums venner, Børge Hanssen.
– Vi har fått på plass en samisk gapta i utstillingen, noe vi er stolte over. I tillegg er det nå kommet på plass en mannsbunad fra Tydal, og det er endringer i utstillinga vi har hatt nede. Det er mye spennende å se, og det er utstilt ting som tidligere har vært gjemt bort.
Hanssen forteller at det er minnene som dukker opp når man ser på de utstilte tingene som gjør museumsbesøk så spesielt.
– Det er viktig å vise frem det vi har, bare tenk på alt håndarbeidet som ligger bak mange av disse tingene.
Han er ærlig på at investeringene som har gjort ved museet har vært kostbare, og at de har strekt seg langt for å få på plass det nye de nå viser frem ved museet. De har søkt om penger fra Tydal kommune, fylkeskommunen og begge reinbeitedistriktene som berører Tydal.
– Vi har fått penger fra Tydal kommune, og fått tilsagn på søknaden til fylkeskommunen, men vi har ikke hørt noe fra reinbeitedistriktene. Det er jo litt skuffende, med tanke på at vi har ei samisk utstiling her, sier han.
Håper på mange besøkende
Museet åpner for sesongen lørdag 27. juni, og Hanssen håper på en sommer fyllt med historieinteressert publikum. Tydal museums venner jobber i alle fall alt de kan, for å ha et skinnende rent og utstillingsklart museum å vise frem.