Nytt lovforslag vil få fatale konsekvenser for kjøring av skispor
Dersom forslaget til ny motorferdsellov blir vedtatt, blir det ikke lenger tillatt å kjøre opp skispor med mindre løypa er regulert. Dette vil ramme de fleste skiløypene i dalføret. Selbuordføreren slakter lovforslaget.
Da motorferdselutvalget leverte sin utredning til Klima- og miljødepartementet i mai, var det knapt noen som hevet øyebrynene. Forslaget deres til ny motorferdsellov innebar ingen store endringer, lød overskriftene i flere medier. I ettertid har det vist seg at dette ikke er tilfelle. Klima- og miljødepartementet har sendt forslaget ut på høring, og under høringsrunden har det kommet fram at også skiløypene rammes særdeles hardt.
I forslaget står det at lovverket skal innlemmes i plan- og bygningsloven og at motorferdselsområder skal legges inn i arealplan. Dette gjelder også oppkjøring av skiløyper og skibakker. For å kunne kjøre skispor med motorisert kjøretøy, må løypa reguleres.
De aller fleste skiløypene i Neadalen er ikke regulert. I praksis vil forslaget føre til at disse ikke vil bli kjørt opp – med mindre grunneierne regulerer løypene.
– Har bomma totalt
Ordfører i Selbu kommune, Ole Morten Balstad (Ap), reagerer sterkt på dette. Han tror at det er helt uaktuelt for idrettslag og hytteforeninger å starte tunge og kostbare reguleringsprosesser.
– Jeg sitter selv som leder i Selbustrand IL. Vi kjører opp 5–7 mil med skispor, og vi har verken apparat eller økonomi til å regulere disse skiløypene. Det vil koste hundretusenvis av kroner. Dessuten går løypene over andre sine eiendommer, og det er grunneieren som er nødt til å regulere, sier Balstad, som legger til:
– Og verden endrer seg. Kanskje må man endre ei skiløype etter noen år fordi den går gjennom et hogstfelt eller fordi det er lite snø enkelte plasser.
Han tror også enkelte løyper vil komme i strid med verneområder:
– Skiløypa til Schultzhytta går gjennom et verna område, og turistforeninga vil nok slite med å få den regulert.
– Fører til enda mer byråkrati
Balstad er skuffet over organisasjonen Utmarkskommunenes sammenslutning (USS), hvor Selbu kommune er medlem. Organisasjonen er positive til at motorferdsel i utmark underlegges plan- og bygningsloven. Dette gir kommunene reguleringsmyndighet, og USS legger vekt på at dette grepet styrker det lokale selvstyret.
Selbuordføreren er enig i at dette ville ha fungert i en optimal verden, men han mener at det i praksis vil føre til enda mer byråkrati og tyngre prosesser.
Han sier at lovforslaget i høyeste grad også påvirker snøskuterløyper.
– Skuterløypene må reguleres og samtidig inn i kommuneplanens arealdel med en overgangsperiode på fem år. Dette gjelder også løyper som allerede godkjent etter dagens regelverk, sier Balstad, som understreker:
– Dette handler ikke om miljø, dette handler rett og slett om byråkrati og praktisk gjennomføring.
Balstad er også skuffet over at lovforslaget ikke har noen endringer når det gjelder snøskuterkjøring på ubrøyta veg. Det vil fortsatt ikke være noen automatikk i at man kan åpne for snøskuterkjøring på bilveger som ikke brøytes.
Forskjellsbehandling
Ordføreren reagerer også på det han mener forskjellsbehandling av samisk og ikke-samisk reindrift. Ikke-samiske tamreinlag i Sør-Norge får ikke de samme mulighetene til motorisert ferdsel som samiske reindriftsutøvere får om forslaget går gjennom, mener Balstad.
– Dersom intensjonen er å legge til rette for at reindriftsnæringen skal utøve sin næringsvirksomhet, er jeg helt enig. Men slik lovteksten er formulert, der den bruker begrepet «samisk kulturutøvelse», vil den forskjellsbehandle på etnisk grunnlag, sier han.
Vil ikke stille til intervju
Selbyggen har sendt en henvendelse til Klima- og miljødepartementet om de kan stille til tlf.-intervju med utgangspunkt i disse spørsmålene:
- Har det vært intensjonen at skiløyper skal rammes av lovforslaget, eller er dette et arbeidsuhell?
- Hva skjer med snøskuterløypene som allerede er etablert? Disse må jo reguleres og inn i arealplanen.
- Lovforslaget åpner ikke for å kjøre snøskuter på ubrøyta bilveg. Hva er grunnen til det? Vil ikke dette bare føre til at flere veger blir brøyta?
- Balstad reagerer også på at forslaget forskjellsbehandler samisk og ikke-samisk reindrift. Tamreinlag i Sør-Norge som ikke er samiske får ikke de samme mulighetene til motorisert ferdsel som samiske reindriftsutøvere får. Hvorfor skal loven skille på etnisitet?
Departementet, som ikke har konkludert i saken før de har behandlet høringssvarene, ønsker ikke å stille til telefonintervju. I stedet har statssekretær Kjersti Bjørnstad (Sp) gitt et generelt svar på e-post:
– Motorferdselsutvalget ble satt ned for å gå gjennom dagens lov, som er gammel og fragmentert. Forslaget har nå vært på høring, og innspillene vil bli et viktig grunnlag for det videre arbeidet med loven. Vi er opptatt av å finne løsninger som øker det lokale selvstyret og reduserer byråkratiet, samtidig som hensynet til natur og friluftsliv blir ivaretatt.
Selbyggen har også prøvd å få kontakt med utvalgsleder Jon Christian Fløysvik Nordrum på telefon og SMS, men har ikke fått svar. Han overrakte utredningen til departementet i mai.
Tror det er ubevisst
Tilbake til ordfører Balstad og saken om oppkjøring av skiløyper.
– Hva tror du er grunnen til at regjeringa har foreslått denne lovendringa? Har de rett og slett ikke sett disse konsekvensene?
– Jeg tror de ikke har tenkt på dem, sier Balstad.
– Det er ditt parti som sitter med Klima- og miljødepartementet. Hva skal du gjøre for å påvirke?
– Denne uka skal jeg og andre ordførere reise til Oslo for å snakke med Ap- og Sp-fraksjonen på Stortinget. Vi er sju kommuner som har laget et høringsutspill, og det er flere andre kommuner som har hektet seg på.
– Hva tror du blir enden på visa?
– Om vi ikke får gjennomslag for dette, vil det være en totalkollaps for alt som heter friluftsliv vinterstid.