Foreslår ny motorferdsellov
– Vårt forslag innebærer ikke radikale endringer fra dagens lov, men vi foreslår flere endringer og justeringer, sier utvalgsleder Jon Christian Fløysvik Nordrum, som tirsdag overleverte forslag til ny motorferdsellov til regjeringen.
I hovedsak går forslaget ut på å videreføre dagens regler, men med visse endringer.
– Utvalget mener at hensynet til natur og friluftsliv ikke blir tilstrekkelig ivaretatt i dagens motorferdsellov og praktiseringen av denne, sier utvalgsleder Jon Christian Fløysvik Nordrum og fortsetter:
– Det er også et problem at vi generelt har lite kunnskap om naturtilstanden og effekten av menneskelig aktivitet, som for eksempel motorferdsel har på naturen.
Flere problemer
Utvalgslederen peker på flere problemer knyttet til motorferdsel i utmark, som at dagens regelverket er uavklart på mange punkter, at noen i befolkningen har høy aksept for å bryte reglene, at det er utfordrende å kontrollere motorferdselen og at det er blitt en betydelig økning i motoriserte kjøretøy sammenlignet med da loven ble vedtatt i 1977.
– Utvalget har kommet fram til at det er behov for at hele loven må revideres. De er enige om å videreføre dagens ordning, men at det heller ikke skal legges til rette for vesentlig mer motorferdsel enn i dag, sier Fløysvik Nordrum.
– Samtidig er det viktig å påpeke at mange har et stort behov for motorferdsel og mange har stor glede i fritidskjøring. Vi vurderer det slik at vi foreslår en helhetlig, balansert og framtidsretta lov. Vårt forslag innebærer ikke radikale endringer fra dagens lov, men vi foreslår flere endringer og justeringer.
Han sier at forslaget forsøker å samle, rydde, klargjøre og tydeliggjøre dagens lov.
– Vi foreslår en systematisk endring i at det først og fremst er gjennom lov og kommunale vedtak at motorferdsel reguleres, ikke som i dag, der mye er regulert gjennom sentrale forskrifter. Det betyr at loven vi foreslår inneholder mange av temaene som i dag er spredt på sentrale forskrifter og i loven, og det er en grunn til at vårt lovforslag er mer omfattende enn dagens lov.
Gammelt lovverk
Dagens motorferdsellov er fra 1977 og regulerer bruk av kjøretøy (bil, traktor, snøskuter o.l.), båter og andre fartøy, samt start og landing med luftfartøy i utmark og i vassdrag. Loven skal ivareta hensynet til natur, dyreliv og friluftsliv. I loven oppstilles det et generelt forbud mot motorferdsel, men det gjøres unntak for ferdsel for en rekke formål. Loven åpner i stor grad for nødvendig nyttekjøring i for eksempel næringsøyemed, men er mer restriktiv når det gjelder fritidskjøring. Det er foretatt en rekke endringer i regelverket siden loven ble vedtatt. I 2015 ble det åpnet for at alle kommuner kunne fastsette snøskuterløyper.
Økt lokalt selvstyre og mindre byråkrati
Motorferdsellovutvalget ble satt ned av Solberg-regjeringen 3. september 2021. Foranledningen for nedsettelsen av utvalget var et stortingsvedtak der regjeringen ble bedt om å fremme forslag om endring av motorferdselloven. Stortinget ba om en revisjon av loven med sikte på økt lokalt selvstyre og mindre byråkrati samtidig som hensynet til natur og friluftsliv blir ivaretatt.
Regjeringen valgte å nedsette et lovutvalg fordi det ble vurdert som ønskelig med en helhetlig gjennomgang av loven, blant annet fordi regelverket er gammelt og fragmentert, antallet kjøretøyer til bruk i utmarka har økt og fordi det har skjedd betydelig teknologisk utvikling siden dagens lov ble vedtatt. Utvalgets åtte medlemmer har ulik fagkompetanse innen jus og utmarksforvaltning, samt kunnskap om forholdet mellom statlige og kommunale myndigheter.
Økt lokalt selvstyre kan være motstridende med natur- og friluftsinteresser. Men utvalgslederen mener det går an å foreslå en lov som på ett vis styrker det lokale selvstyret samtidig som den også styrker natur- og friluftsinteressene.
– Grunnen til at jeg kan si det, er at vi har foreslått en gjennomgående tydeliggjøring av prøvingsgrunnlaget for kommunale vedtak. Loven er blitt klarere, det er blitt klarere hva som kan prøves. Statsforvalteren har eksplisitt myndighet til å begrense eller forby ferdsel i området som er sårbare, sier utvalgslederen, som mener summen av dette er bedre enn dagens situasjon.
Utvalget har i tråd med mandatet ikke vurdert motorferdsel i reindriftsnæring. Den videreføres som i dag.
– Engasjerer mange
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) sier i en pressemelding at ferdsel med for eksempel snøskuter og terrengkjøretøy er nyttig i mange sammenhenger.
– Mange har også glede av å benytte seg av snøskuterløypene som finnes i mange av landets kommuner. Samtidig er det ikke tvil om at motorferdsel kan medføre ulemper for natur og friluftsliv. Jeg er opptatt av at vi også i framtida må sikre en god balanse mellom de ulike hensynene, sier ministeren, som avslutter:
– Motorferdsel i utmark og vassdrag er et tema som engasjerer mange rundt omkring i landet. Jeg ser fram til å sette meg grundig inn i arbeidet fra utvalget og få innspill i høringen til hvordan vi bør følge opp videre, sier Bjelland Eriksen.
Utredningen vil etter planen straks sendes ut på høring.