Forslag til ny motorferdsellov foreligger. Flertallet i Selbu kommunestyre mener at forslaget ikke henger på grep med hensikten til hvorfor lovverket skulle revideres. Arkivfoto

Mener forslaget fører til mindre selvstyre og mer byråkrati

Flertallet i kommunestyret retter sterk kritikk til forslaget til ny motorferdsellov. De mener forslaget vil føre til redusert selvstyre og økt byråkrati – stikk i strid med intensjonen.

Publisert Sist oppdatert

Foranledningen til lovforslaget er et stortingsvedtak fra mai 2021, der regjeringa ble bedt om å fremme forslag til endringer i motorferdselloven. Stortinget ba om en revisjon av loven med sikte på økt lokalt selvstyre og mindre byråkrati. Samtidig skulle hensynet til natur og friluftsliv bli ivaretatt.

I september 2021 satte Solberg-regjeringa ned et utvalg som skulle ta en helhetlig gjennomgang av loven. Utvalget leverte sitt forslag til ny lov i mai.

Sterk kritikk

Kommunene Selbu, Tydal, Holtålen, Lierne, Namsskogan, Røyrvik og Snåsa er veldig kritiske til forslaget. De har gått sammen og utforma en felles høringsuttalelse, som nå er til politisk behandling i de ulike kommunene.

De sju kommunene er spesielt kritisk til at det er foreslått å innlemme lovverket i Plan- og bygningsloven og at motorferdselsområder skal legges inn i arealplan. De skriver at dette «vil medføre at all etablert praksis som er bygd på dagens lovverk og lokalkunnskap nullstilles, med nye kostbare konsekvensutredninger, høringsrunder og innsigelser fra statlige myndigheter.»

Kommunene mener at forslaget svekker lokalt selvstyre, øker byråkratiet og svekker bosettingsattraktiviteten. De krever at det nåværende lovverket videreføres, med åpning for flere lokale tilpasninger.

– Utvalget har bomma

Formannskapet i Tydal har enstemmig vedtatt å stille seg bak dette høringssvaret. I Selbu gikk saken til kommunestyret. Mandag ble saken behandlet, og det ble en debatt der svært ulike syn kom fram.

Peder Evjen (H) var den første til å ta ordet. Han mente utvalget ikke hadde levert i tråd med mandatet sitt.

– Mandatet deres var enkelt og greit. De skulle modernisere dagens lov ved å styrke lokalt selvstyre og å redusere byråkrati. Begge deler var nødvendig. I stedet har utvalget valgt å legge loven inn under plan- og bygningslov, altså at areal som skal brukes til motorferdsel skal inn i kommunens arealplan, sa Evjen og mente dette vill bli ressurskrevende, føre til økt byråkrati og redusere lokalt selvstyre.

Thomas Engan (Sp) var like kritisk:

– Det er som Peder sier: Motorferdsellovutvalget har bomma i forhold til mandatet, som var å styrke lokalt selvstyre og redusere byråkrati. Når det legges opp til et nytt lovverk knytta opp til Plan- og bygningsloven, bruk av arealplan og mer myndighet til statsforvalteren, så vil det ikke medføre redusert byråkrati.

Foreslo å lage eget høringssvar

Åsmund Sjøberg (SV) var derimot av en annen oppfatning.

– Sånn som vi i SV ser det, er ikke dette noe annet enn et forsøk på å fjerne muligheten statsforvalteren har til å omgjøre lokalt fattede vedtak i tilfeller hvor man har sluppet motorferdselen i naturen for langt. Man liker å framstille dette som en kamp for lokalt selvstyre, men i det store og hele er dette et uttrykk for at man ikke ønsker å hensynta natur og miljø så høyt som det man burde – i alle fall ikke der det måtte komme i konflikt med for eksempel snøskuterkjøring.

Sjøberg mente Selbu kommune burde sende inn et eget høringsutspill, som «vektlegger viktigheten av at natur- og miljøinteresser må prioriteres foran motorferdsel i utmark». I tillegg mente han utspillet burde vektlegge «at kommunene gis mulighet for å innføre saksbehandlingsgebyr i dispensasjonssøkner ifbm. snøscooterkjøring.»

Under voteringa fikk Sjøberg kun med seg stemmene fra sine partifeller. Dermed falt forslaget hans med 3 mot 22 stemmer. Det ble altså vedtatt å levere høringssvaret som de sju kommunene i fellesskap hadde utforma.

Powered by Labrador CMS