Nyheter

F.h.: Sigrid Motrøen Øhlen, Dina Berg Solli, Maria Kulseth og Lovise Heggem Sandvik med den ferdige plakaten.

#ungiselbu

Publisert Sist oppdatert

Som et resultat av samarbeid mellom VG1 Studiespesialisering på Selbu videregående skole, Selbu Vekst og Selbu Trykk skal hashtaggen #ungiselbu bidra til bedre innsikt i hva ungdom liker å gjøre når de er i Selbu.

Selbyggens utsendte møtte fire unge jenter og læreren deres, Tove Trondsetås Bjerken, over en hyggelig vaffel-lunsj med Roar Uglem og Monica Sundal i Selbu Vekst på Selbu videregående skole. Lunsjen kom i kjølvannet av samarbeidet som har pågått dette skoleåret. 

– Vi har i noen år jobbet med aldersgruppen som er litt eldre enn disse jentene på videregående. Men så kommer spørsmålene, hvordan skal vi vinne kampen om arbeidskraft fremover? Hva skal vi gjøre for å få de nyutdannede til å velge Selbu? Det holder ikke med et vakkert bilde tatt fra Åsbaret. Vi har nok fått noen aha-opplevelser, sier Roar Uglem.

Plakat

Maria Kulset, Dina Berg Solli, Lovise Heggem Sandvik og Sigrid Motrøen Øhlen har utformet en plakat som skal brukes til å lansere en konkurranse for ungdom i sommer. De har vært i møter med Selbu Vekst og kommet med sine innspill til hvordan man best kan få informasjon fra ungdom selv om hva de liker å gjøre. Etter hvert kan det være at noen som deltar i konkurransen blir plukket ut til å være med i markedsføring av Selbu som bosted for familier. Plakaten og budskapet blir distribuert via Facebook og instagram, og det var jentenes idé å bruke en QR-kode som virkemiddel.

Slik ser det ferdige produktet ut.

– Vi har i noen år jobbet med aldersgruppen som er litt eldre enn disse jentene på videregående. Men så kommer spørsmålene, hvordan skal vi vinne kampen om arbeidskraft fremover? Hva skal vi gjøre for å få de nyutdannede til å velge Selbu? Det holder ikke med et vakkert bilde tatt fra Åsbaret. Vi har nok fått noen aha-opplevelser, sier Roar Uglem.

Facebook og instagram

Da valget skulle tas angående hvilke plattformer som måtte brukes for å komme i kontakt med ungdom falt valget på Facebook og Instagram. Her har de unge jentene fått bestemme hvor det var lurest å publisere plakaten.

– Det er ikke noe vits i at vi som er eldre sitter og bestemmer over det vi ikke kan, sier Uglem. 

– Vi skal sitte igjen med kunnskap og lærdom om hvordan vi når de yngre. Og da må vi lytte til ungdommen. Når de kommer med en idé så må vi høre på det og ikke bare gjøre som vi over 50 ville gjort likevel. 

God erfaring å ha med seg

Gjennom skoleåret har jentene fått med seg flere verdifulle erfaringer i norskfaget. For de har ikke bare sittet i klasserommet og skrevet essay eller artikler. De har analysert, snakket og erfart. 

– Lekser har det ikke vært så mye av, det handler mer om å komme forberedt til timene, sier Dina Berg Solli.

– Vi har fått snakket med flere personer i kommunen. Vi hadde kanskje en oppfatning av at man bare satt på kontoret og skrev, men vi skjønte fort at det er mange ulike oppgaver de jobber med. Vi ser jo også at det ikke er så stress med å komme seg ut i jobb som vi trodde, og det kan faktisk være enklere å bytte yrke her i Selbu enn i Trondheim. Her kan det jobbe folk i stillinger hvor de ikke nødvendigvis har den helt riktige utdanningen, her kjenner man hverandre og vet hvilke kvaliteter hverandre har, sier den reflekterte eleven. 

Powered by Labrador CMS