Sport
– Det er bare en del av sporten, det
Hell Motorsportklubb var arrangør, og Lånke var plassen hvor motocrossutøverne i helgen fikk prøve seg i både regn og sol.
Og været ble en faktor som kunne gjort ting utfordrende på lørdag, for da regnet det nemlig hele dagen. Søndag var det strålende sol. Ifølge leder i Selbu MK, Geir Ove Rønsberg, la ikke været noen demper på kjøregleden denne helgen.
Fornøyde utøvere
Mange utøvere fra Selbu og Tydal deltok i helgens runde i Midtnorsk mesterskap, og Rønsberg var meget godt fornøyd med gjennomføringen av arrangementet.
– Det var et veldig bra opplegg, og de har gjort mye for å få det til å bli bra. Banen var godt rustet opp så det ble greit kjøremessig. Det var utfordrende med været da det regnet hele lørdag og flommet over noen plasser, men det løste arrangøren på en utmerket måte. Søndag var det solskinn og bare fryd og gammen. Arrangørene fortjener skryt. Det var heller ingen som gjorde seg noe slag, det ble kun små skrubbsår og de må man regne med, sier han.
To tydalinger deltok i denne runden, Per Eilif Brandsfjell endte opp på en åttendeplass i klassen MX Åpen og Kasper Østby som kjørte inn til en andreplass i klassen MX 2 synes ikke regnværet var noen hindring.
– Det var bløtt å kjøre i helgen, men det er bare en del av sporten det. Det gikk greit å kjøre selv om det var bløtt og banen holdt seg bra. Det ble en andreplass sammenlagt og jeg er alt i alt fornøyd med helgen, sier han.
Kjørte inn til seier
Mange utøvere fra Selbu hadde tatt turen til Lånke og fikk følgende plasseringer:
Yngstemann fra Selbu, Bernt Oscar Evjen på 5 år, kjørte sin aller første runde i Midtnorsk denne helgen, mens Morten Kulseth fortsetter den solide kjøringen med nok en førsteplass i klassen MX 85.
Sommercamp neste
Ifølge Geir Ove Rønsberg blir det nå en sommerferie i motocrossleiren, og de tre resterende rundene i Midtnorsk mesterskap går av stabelen utover høsten. Noen av utøverne skal på en sommercamp, eller treningsleir om du vil, mot slutten av juli – så helt kjørefri sommer blir det likevel ikke.
– Da blir det to dager på Koppang, en hviledag, så to dager på Haslemoen. Opplegget begynner om morgenen, og treningene holder på til utpå ettermiddagen. Da blir det nok mye teknisk trening og mye kjøring, sier han.