Nyheter

– Vi ønsker definitivt å ta i bruk slik teknologi i vindparken på Stokkfjellet om vi får anledning til det, og kostnaden er fornuftig, som den synes å bli, sier kommunikasjonsdirektør i Aneo, Stig Tore Laugen. Bildet viser vindturbiner på Stokkfjellet.

Radarsystem kan redusere blinkinga fra vindturbinene

Publisert Sist oppdatert

Blinkende hinderlys fra vindturbinene på Stokkfjellet har skapt irritasjon hos flere. Et radarstyrt varslingssystem kan redusere blinkinga betraktelig.

Vindkraftaktører og kommuner har jobbet med å endre dagens regelverk, som ikke tillater et slikt system. Luftfartstilsynet har hatt et forslag ute på høring, der de åpner for behovsstyrt trening av hinderlys. Høringsfristen gikk ut 9. oktober.

Ordfører i Selbu kommune, Ole Morten Balstad (Ap), håper at denne teknologien vil gjøre blinkinga til et betydelig mindre problem.

– Det dreier seg om radarstyrt merking. Varsellampene tennes kun når det er noe i lufta i nærheten under en viss høyde. Dette er gjort i andre land, og erfaringene derfra tilsier at det blir mye mindre blinking, sier Balstad.

Han forteller at kommunen har jobbet med denne saken lenge, blant annet gjennom Landssammenslutning av norske vindkraftkommuner.

– Unødvendige forstyrrelser

– Etter at vindturbinene på Stokkfjellet ble bygget, kom det tilbakemeldinger om at det er litt utfordringer knyttet til lys. Jeg tror det har begynt å gå over litt nå, for vi hører mindre om det, så det er nok en vanesak. Men jeg mener dette er viktig å gjøre noe med, ikke minst fordi vi må ha mer kraft, og da må slike unødvendige forstyrrelser bort, sier Balstad.

Han håper at dette gjør det mulig å bygge flere vindkraftanlegg i Norge.

Aneo er positive

Det er opp til operatørene å installere den nye teknologien. Kommunikasjonsdirektør i Aneo, Stig Tore Laugen, sier at Aneo stiller seg svært positiv til å ta i bruk et slikt system.

– Aneo har full forståelse for de negative konsekvensene de høyintense blinkende lysene fører med seg for omgivelsene, sier Laugen til Selbyggen.

Han sier at Aneo i lengre tid jobbet opp mot myndighetene for å få ta i bruk systemer som gjør at lysene kun er aktive når det nærmer seg fly.

– Det finnes gode styrings- og radarsystemer, men så langt har vi ikke fått lov av myndighetene til å ta i bruk disse. Nå åpner myndighetene endelig for å endre på dagens regelverk, noe vi opplever som udelt positivt, sier Laugen.

Håper på rask avklaring

– Vi ønsker definitivt å ta i bruk slik teknologi i vindparken på Stokkfjellet om vi får anledning til det, og kostnaden er fornuftig, som den synes å bli. Vi håper derfor, som selbyggene og alle som utsettes for de høyintense blinkene fra Stokkfjellet, at tiden med konstant blinking fra toppen av turbinene går mot slutten. Per nå er det umulig å si når et nytt system eventuelt kan være på plass, men vi krysser fingrene for at de nye reglene vedtas så raskt som mulig, sier Laugen.

Balstad håper at dette tiltaket kan iverksettes i 2024.

Powered by Labrador CMS