Nyheter
– Det er ikke hverdagskost for brøytere i Norges land
I Facebook-gruppa FV 705 er det 3000 medlemmer som skriver jevnt om vær- og føreforhold langs dalførets hovedfartsåre. Sist vinter var det mildt sagt mye kritikk å spore i innleggene, mens det i denne vintersesongen har vært en helt annen tone.
– Ut ifra de kontrollene vi kjører rundt på så er det en vesentlig forbedring fra sist vinter. Da var det en del avvik som entreprenøren (Svevia) måtte lukke. Det er lite avvik, og de som er ute og gjør jobben fortjener ros, sier Morten Aune i Trøndelag Fylkeskommune.
– Fv. 705 er en vei i driftsklasse D, og øvrige veier i dalføret er i klasse E, forklarer Aune. Han forteller også at fylkeskommunen kjører friksjonsmålinger for strøing når de er ute og kontrollerer veiene under vinteren og at det i denne sesongen ikke har vært behov for å melde spesielle avvik.
Ny asfalt hjalp
Etter at det ble lagt ny asfalt på deler av fylkesveien, spesielt mellom Tømra og Selbuskogen skisenter, og også ved Skarodden har det blitt enklere å utføre vintervedlikeholdet. Dette var strekninger med «vaskebrett» sist vinter. Martin Myhr i Svevia sier det har blitt enklere å fylle kravene til fylket når asfalten er bedre.
– Det er enklere å få til en god vei på vinteren når grunnlaget under er godt. Det merker vi så klart. Vi har også en annen type vinter i år. I fjor var det vind, regn og flom og stengt over fjellet (Stugudal-Brekken) 10, 12, 15 ganger. I år har det kun vært stengt 2 eller 3 ganger så langt, forteller Myhr.
Fornøyde med underentreprenøren
Kyllo Maskin er underentreprenøren til Svevia i Selbu og Tydal, og de høster skryt fra oppdragsgiveren over innsatsen de yter gjennom vinteren.
– Vi som hovedentreprenør er veldig fornøyd med det Kyllo utfører. 705 er et viktig knutepunkt for mange pendlere, og en vei som trenger god drift og vedlikehold. Vi har som mål å levere god kvalitet til vår store oppdragsgiver fylkeskommunen, og da er det viktig å ha gode underentreprenører. I en slik bransje kan det skje så mye forskjellig og Kyllo er løsningsorienterte og leverer god kvalitet. Selbu og Tydal er utsatte plasser, det er alt fra mye vann og flom, til bratte skråninger som skaper ras. Da trenger man nettopp disse underentreprenørene, sier Myhr som også forteller at de får en del skryt fra både fylket og publikum for vintervedlikeholdet denne vinteren. Og det synes han er viktig å formidle til de som faktisk er ute på veiene og gjør jobben.
– Vi jobber i en bransje hvor det klages mye, og det er jo stort sett da vi hører fra folk. Det er viktig å skyte også – og mange ringer oss på vakttelefonen og sier at vi gjør en god jobb. Så vi prøver å videreformidle dette til sjåførene, for det er et viktig yrke og vi trenger folk inn i denne bransjen.
Fruktbart samarbeid
Totalt er det fire lastebiler og seks traktorer som i hovedsak går på brøyting for Kyllo Maskin. Deriblant har Kyllo engasjert flere innleide i tillegg til eget utstyr og mannskap. Ove Harry Kulset og Stig Uthus er blant annet engasjert for Kyllo, og er å se på veiene i Selbu i tillegg til flere. Vegard Uthus er vegmester i Selbu for Svevia. Han synes også jobben som gjøres er bra og forteller om god kontakt mellom de to firmaene.
– Vi er veldig fornøyde med den underentreprenøren og de ansatte som brøyter. Vi hadde ikke hatt så fine vinterveger uten dem, sier Uthus når Selbyggen har fått samlet et knippe av brøytemannskapet i Kyllos lokaler i Øverbygda.
Det gode forholdet har også ført til en større oppdragsmengde til Kyllo Maskin fra Svevia.
– Vi har blant annet høvlet i Funäsdalen og gjennomført skiltvask på Orkanger. Vi har jo også ganske mange andre oppgaver på sommer og vinter her i Neadalen. Blant annet resetting av brøytestikk, skiltvask og fjerning av snø og is i grøft og kryss, grusing og høvling av veier. Dette er ganske vesentlig oppdragsmengde for bedriften vår, forteller John Tore Kyllo som sier de også er fornøyd med samarbeidet med Svevia.
Lokalt mannskap
Alle som jobber med brøyting i Neadalen er lokalt mannskap og kjenner veiene og forholdene godt. Det anser han for å være en fordel når det kommer til vinterdrift.
– Vi er heldig og takknemlig som har erfarne folk, noe som er viktig i denne bransjen, sier John Tore før Mats Furan bryter inn.
– Kunsten er jo å kjøre når det snør.
– Arbeidet som utføres reguleres og iverksettes ut fra byggherre og oppdragsgivers krav. Høvling er også viktig for fin vei, og det gjøres når behovet oppstår og etter fylkeskommunens krav, forteller John Tore.
– Fylket bestemmer lengden på rodene vi kjører, og syklustiden på bilene. Vi må forholde oss til bestemmelse som er satt. Det kan det være både pluss og minus med, for det kan jo snø ganske mye til vi er helt tilbake på en ny runde.
– Godt utstyr er også viktig for god vinterdrift, legger Ove Harry Kulset til.
Bedre forhold denne vinteren
Også de som utfører brøyting og vintervedlikehold merker en forskjell på underlaget på veiene som brøytes.
– Den nye asfalten som ble lagt i fjor har hatt en positiv innvirkning på vinterdriften i Tømmerdalen, for eksempel, sier Ove Harry Kulset. Han har ansvaret for brøytingen på det som i fjor var en utskjelt vegstrekning på Facebook. I år er det stille blant kritikerne, og heller positive innlegg om brøytingen som dominerer.
«I dag nådde jeg igjen to brøytebiler i Skarpkaln, og før Mebond sentrum var passert hadde begge to blinket til høyre og gjort vei for å la biler passere. Det er ikke hverdagskost av brøytere i Norges land» skriver Per Olav Lillestokke i gruppa.
«Fra kaos i Trondheim og svært varierende forhold, til jeg møtte strøken vinterveg på Selbuskogen og resterende etappe hjem til Mebonden nå i morges. Takk til deg og dere som er ute og brøyter for oss», skriver Ingvild Stokke.
– Det er lite negative tilbakemeldinger, det hender også at vi får tommel opp fra folk når vi er ute og kjører, sier Kulset.
Stolt av yrket
Rundt bordet i Kyllokrysset i Øverbygda er de fremmøtte brøytekarene samstemte i at det er å følge opp veiene om nettene og å få med seg alt på hele roden som kan være utfordrende. Snøbygene kan være veldig lokale, noe som igjen kan gi en utfordring for de som har ansvar for å holde veiene farbare. Likevel er det utelukkende positivitet å spore når de snakker om arbeidshverdagen sin.
– Dette er et fint og interessant vinterarbeid, sier Trond Ole Kyllo.
– Og vi har en yrkesstolthet over det vi gjør, avslutter Ove Harry Kulset.