Kultur

Rektor ved Selbu kulturskole, Ivar Aas(til venstre), rektor på Selbu Videregående skole, Svein Ove Dyrdal (i midten) og nyansatte John Oddstein Aune(til høyre) gleder seg stort til å ta fatt på et nytt tilbud ved Selbu videregående skole. Knut Erik Jensen var ikke til stede da bildet ble tatt.

Nytt tilbud ved Selbu videregående skole

Publisert Sist oppdatert

På Selbu Videregående skole vil det til høsten bli muligheter for elever til å delta i et nytt programfag.

Og det hele skal ende opp i et stort og tverrfaglig prosjekt, en oppsetning som skal spilles på scenen i det nyåpnede Tælet i 2023. Det er tilsatt to lærere i tyve prosent stilling hver, noe som vitner om at dette er en seriøs satsning fra Selbu videregående skole sin side. Det er heller ingen hvemsomhelst som har blitt ansatt, men to som er godt kjent i både Selbu og omegn; nemlig Knut Erik Jensen og John Oddstein Aune. En sprudlende positiv rektor ved den videregående skolen har stor tro på at dette tilbudet er noe bygda Selbu trenger.

Tett samarbeid med Selbu kulturskole

De som skal drive selve tilbudet er ansatt ved Selbu videregående skole, men det legges opp til et tett samarbeid med Selbu kulturskole. Tilbudet skal være et valgfritt programfag som skal være tilsvarende som toppidrett er i dag, og det er altså mulig for elever ved alle linjer å søke på dette. Det er organisert som et prosjekt og mye av aktiviteten kommer til å skje på ettermiddag, kveld eller helg forklarer rektor Dyrdal. 

– Vi har kjent på det i mange år at kulturskolen leverer til den øverste scene år etter år, men vi har ikke klart å ta dette på alvor å kunnet tilby ungdommene et alternativ fra ungdomstrinnet og utover. Så da vi begynte å sparre med rektor Ivar Aas i kulturskolen om dette og han ga oss god feedback så var det noe som tente oss i denne saken, sier han og Aas bekrefter nettopp dette.

– Det er et spennende samarbeidsprosjekt. Jeg tenker at fremtidens kulturskole harmonerer godt med tankene Selbu videregående skole har om å være en delaktig samfunnsaktør i bygdesamfunnet. Det er naturlig å spørre oss om hvem vi kan samarbeide med inn i fremtiden, og videregående er helt klart en aktør som vi kan gjøre det med. Innen musikk, dans og drama trengs det mye spesialkompetanse og en danselærer i kulturskolen kan komme og hjelpe til med koreografi, en dramalærer kan inn og hjelpe til hvis det trengs. Så har vi både elever og lærere som kan være med å spille om det trengs. Behovet vil jo variere fra år til år ut fra hvilke prosjekt som skal gjennomføres. Men nå er det jo to kompetente lærere her da som kan matche det meste, sier Ivar.

Han er samtidig tydelig på at det fra kulturskolens side er viktig at dette ikke skal være en konkurrent til de regionale musikklinjene, men et tilbud til de som ønsker å bo i Selbu og synes det er for tidlig å dra ut på hybel. Da kan de bo hjemme og dyrke sin fritidsinteresse og få både opplæring og kunne delta i det gjennom tilbudet ved Selbu videregående. 

Merker interesse

Tilbudet er allerede presentert til tiendeklasseelever og de som går første og andre år på videregående skole. Mellom 14-18 elever synes dette var veldig interessant ifølge Dyrdal, noe som kan vitne om at dette er et etterlengtet tilbud. I første omgang skal dette være et prosjekt som har varighet i ett år, men han legger ikke skjul på at målet er at tilbudet skal bestå i lang tid fremover. 

– Vi ønsker å tilby elevene et programfag som de kan ha hvert år og som også går inn på vitnemålet deres, sier han. 

Selv om ikke alt det praktiske er på plass når det kommer til hvordan dette tilbudet skal formes er det noe han er sikker på allerede.

– Når det kommer til den uka man faktisk skal spille oppsetningen kommer det til å være fullt fokus på dette. Da blir det ikke molekylære bindinger eller reaksjoner i kjemi – da er det fullt fokus på prosjektet i alle fag. Vi har også den muligheten at vi har klasser på bygg- og anleggsteknikk her som kan bidra med kulisser, el-fag som kan bidra med belysning, norskklasser som kan bidra med tekst og så videre. Så for oss så skal dette være tverrfaglig og vi kommer til å gå all-in for at dette skal bli vår greie i denne perioden, sier han.

Bra match

At det var nettopp John Oddstein Aune og Knut Erik Jensen som har blitt ansatt som musikklærere ved det nye tilbudet tror førstnevnte at var bra.

– Jeg tror vi er en god match. Vi sitter og drikker kaffe en gang for uken og det er da de gode idéene dukker opp. Vi har litt forskjellig utgangspunkt, Knut Erik har vanvittig til erfaring med store oppsetninger av type opera for eksempel og vet hvordan det fungerer. Jeg har erfaring innen bandsjangeren, og mer sånne forestillinger. Det at vi kan samarbeide rundt dette tror jeg blir knallfint. Det kan jo være at noen ønsker å gå videre på for eksempel konservatoriet, så det å rettlede noen i den jungelen har vi jo mulighet til da med Knut Eriks kompetanse. Vi sier jo at Selbu er god på kultur, og det er så mange musikere som popper opp. Så det er klart at dette er et tilbud som passer inn i Selbu, sier Aune før rektor Dyrdal bryter inn:

– Ja vi må bare beklage at vi ikke har våknet før, men vi har våknet nå i forhold til denne delen, sier han. 

– Det å få inn et estetisk fag i Selbu videregående skole tror jeg kan lette hverdagen eller være ett lyspunkt i hverdagen for mange elever. Man får andre opplevelser gjennom kunstfag enn man får i et teoretisk ett, legger Ivar Aas til. 

Spennende tilbud som elevene skal få påvirke

Knut Erik Jensen var ikke til stede på Selbu videregående da det nye tilbudet ble presentert for lokalavisa, men ut ifra svarene han ga på spørsmålene så er det ingen tvil om at han er enig med musiker- og lærerkollega John Oddstein om at det hele er spennende. Begge to ønsker at elevene i stor grad skal få være med å bestemme hvordan ting skal gjennomføres.

– Både jeg og Knut Erik tenker vel sånn at vi stiller med litt blanke ark. Vi vet jo ikke hvem som søker, men er det noen som er veldig flink på piano eller gitar så må vi bruke den kompetansen og er det noen som er veldig flinke til å synge så må de få utfordringer deretter, sier Aune.

– Dere snakker om elevpåvirkning, hvordan ser dere for dere at det skal foregå da?

Knut Erik Jensen er glad for å kunne bidra enda mer lokalt når han nå skal ta fatt på rollen som lærer i det nye tilbudet ved Selbu videregående skole. Foto: Arkivbilde

– Det at vi starter med blanke ark synes jeg bare er deilig. Vi må jo se hvilke elever vi har med, og hvilken kompetanse de har før vi kan definere hva vi skal gjøre. Mitt ønske er at vi skal inkludere elevene i skapelsesprosessen fra dag én slik at de føler de har vært med å lage dette selv. Både John Oddstein og jeg har en del rutine fra slike prosjekter, både som deltakere og instruktører, så vi har nok noen knagger vi kan henge ting på uansett hvilken form dette vil ta. Kanskje det blir en kjent og kjær musikal, eller kanskje det blir en helt ny forestilling? Det blir spennende å se, sier Jensen.

– Som pedagog så er det litt ubehagelig å slippe roret, men jeg har lært at man noen ganger må ut på tynn is og slippe elevene til. Da er elevene med og eier prosjektet og får være med å forme det slik de vil. Mange jeg har snakket med har allerede en oppfatning om hvordan dette kan bli. Så dette skal vi få til i felleskap, og det er det som skal skje i august. Jeg tenker det er viktig at de har et eierskap og får utfordre seg i det de har lyst til å gjøre, forteller John Oddstein. 

Samlende og meningsfullt

Knut Erik gleder seg stort til å kunne bidra lokalt i tiden fremover og tror at et slikt prosjekt kan være meget positivt for de elevene som kommer til å bli en del av tilbudet.

– Jeg vet av erfaring at slike prosjekter kan være veldig samlende og meningsfulle for de som deltar. Alle spiller en rolle i prosessen og bidrar med sin kompetanse, både menneskelig, kreativt og faglig, mot et felles mål. Man innser at det er prosessen som er utviklende og at målet eller produktet, er som prikken over i´en, sier han.

Han setter også pris på tverrfagligheten et slikt prosjekt byr på.- I tillegg til sang og musikk må noen tenke ut scenografi, så må vi ha snekkere og håndverkere til å lage det, vi trenger folk som er flinke med språk til å jobbe med tekster etc. Man får derfor et større perspektiv ved at ulike elementer jobber sammen og kan skape en synergieffekt. For Selbu videregående skole vil det forhåpentligvis føre til at hele skolen føler et eierskap til prosjektet og at det bidrar til et samlende og åpent miljø. At det rett og slett blir et tilbud som gjør at det blir enda mer attraktivt for ungdommer å studere der, avslutter han.

Powered by Labrador CMS