Fælk & følk
Siste skoledag for populær rektor
30 år er gått siden han kom til Selbu VGS som faglærer på skog- og landbrukslinja. Siden 2016 har han vært rektor. 31. juli er det slutt.
-Det er med svært blandede følelser jeg forlater en skole som har formet meg og vært en viktig del av sjela mi i nesten hele mitt voksne liv, sier Svein Ove Dyrdal.
-Det enkleste og mest behagelige hadde vært å bli her. Men jeg passerte nettopp 58 år, og skal jeg gjøre noe annet før jeg blir pensjonist, må det skje nå, sier Dyrdal som forteller at det også er en god timing i forhold til familien.
– Kona mi er rektor på en Stjørdalsskole og begynte å pendle ut av bygda i fjor. Vi har tre voksne barn som er ute av redet for lengst, men for syv år siden ble vi fosterforeldre til ei jente som da var ni år. Det var aldri aktuelt at vi begge skulle jobbe utenfor bygda før hun skulle begynne på videregående, noe som skjer til høsten. Da jeg samtidig fikk en ny jobbmulighet som jeg hadde veldig lyst på, måtte jeg bare gripe sjansen, sier Dyrdal.
-Annen måte å lede på
-Vi får en rektor som har god ledererfaring og variert arbeidserfaring. I tillegg har han solid utdanning og er veldig motivert for å ta fatt på jobben. Jeg ser fram til å samarbeide med Svein Ove Dyrdal, uttalte styreleder Kari Anita Furunes da ansettelsen av ny rektor ved Trøndelag høyere yrkesfagskole var klar for en måneds tid siden.
Skolen har 35- 40 forskjellige fagtilbud fordelt på syv avdelinger som er spredt rundt omkring i hele Trøndelag. Med fast base ved administrasjonssenteret ved Ole Vig VGS på Stjørdal, er Dyrdal klar for en rektorjobb som er vesentlig annerledes enn den han forlater i heimbygda.
-I og med at jeg kommer til å miste det daglige treffpunktet og nærkontakten med ansatte, lærere og studenter, blir det en annen måte å lede på enn det jeg er vant til fra Selbu VGS. Fra Røyrvik i nord til Støren i sør; alle de sju avdelingene har et vidt forskjellig fagspekter og dermed også særpreg og lokalkultur. For meg som rektor blir det overordna viktig å ivareta og respektere det særpreget som den enkelte skolen har, samtidig som å bygge tillit og gode relasjoner på tvers av dette og videreutvikle skolen som helhet. Jeg skal pendle mellom de forskjellige avdelingene og lede en skole som i dag har ca. 1300 studenter. Det blir utfordrende og krevende, men også veldig, veldig spennende, sier Dyrdal.
Forlater en bunnsolid skole
Som en videregående distriktskole i kommuner med synkende elevtall, legger ikke Dyrdal skjul på at Selbu VGS har hatt sine utfordringer.
-For tre, fire år siden var det ustabile søkertall, og vi slet både økonomisk og med å opprettholde fagtilbudene. Takket være en veldrevet organisasjon og et sterkt tillitsforhold mellom ledelse, ansatte og de tillitsvalgte, har vi klart å snu dette. Fra 3 millioner i minus driver vi nå skolen i balanse og litt i pluss, sier Dyrdal som også kan vise til gode faglige resultater.
-Siste høst lå vi langt over fylkesgjennomsnittet på elevundersøkelsen og skåret også veldig bra på medarbeiderundersøkelsen. Samtidig har vi nå et regime og styre i fylkeskommunen som er bevisst på skolens betydning for lokalsamfunnet. Det er ingen som snakker om nedlegging lenger. Ting er på stell her. Båten går så det suser. Jeg forlater en bunnsolid og veldrevet skole og ser ingen umiddelbar risiko for at dette vil endre seg. Jeg kan ikke få berømme kollegiet og de ansatte her nok, sier Dyrdal.
Gjensidig avhengighet
115 elever tar i dag sin videregående utdanning ved skolen på Bell-flata. Å forestille seg Selbu uten denne ungdommelige ressursen, er en tanke Dyrdal ikke klarer å tenke seg.
-De fleste elevene er mellom 16 og 19 år. Det er de tre dannende, viktige åra i et menneskes liv. Tiden for planting og rotfeste. Årene da det bygges relasjoner både til arbeidsliv, sosiale arenaer og kulturaktiviteter. Mange må ut av bygda noen år for å ta høyere utdanning eller skaffe seg yrkespraksis. Men så skjer det stadig vekk at de kommer tilbake igjen. Fordi de hører heime her, fordi de har familie og venner i Selbu. Men kanskje aller mest fordi de slo rot de 3 -4 årene de tok den videregående utdanningen her, sier Dyrdal som samtidig understreker at det er en gjensidig avhengighet.
-En velfungerende skole er avhengig av et velfungerende lokalsamfunn. Det skjer mye som peker framover og gir grunn til optimisme i Selbu nå. Spesielt vil jeg fremheve det gode forholdet skolen har til bygdas næringsliv. Hvor mange selbygger og tydalinger som har fått sin første yrkespraksis og lærlingeplass ved en lokal bedrift for siden å bli fast ansatt i den samme bedriften eller i den samme bransjen, er vanskelig å tallfeste, men opp gjennom årene er det nok utrolig mange, sier Dyrdal.
Hjerte i lokalsamfunnet
Fra skolestart til høsten er en ny rektor på plass ved den videregående skolen i Selbu. Dyrdal vil ikke spekulere i hvem det kan bli, men håper det blir en som har en bit av hjertet sitt i lokalsamfunnet.
-Det er alltid en fare for at noen vil søke en slik stilling for å bruke den som springbrett for videre yrkeskarriere. Det håper jeg ikke skjer. For å bli en god rektor ved Selbu VGS må du bry deg om bygda og folket her. I tillegg vil jeg råde den kommende rektoren til å spille på lag med de ansatte og de tillitsvalgte og ha en åpen dør for alle, avslutter Svein Ove Dyrdal.