Nyheter

Rekordetterspørsel etter takeaway- retter og trofast støtte fra lokalbefolkningen berget Bjørkhov gjennom den vanskelige koronatiden. – Takk Selbu, jeg vil aldri glemme det, sier daglig leder, Özgur Zorlu, her flankert av to av sine ansatte, t. v. Yonas Asfaha og Shener Hayrula.

Overlevde på takeaway og trofaste kunder

Publisert

-Kanskje blir det aldri helt som før, men det ser lysere ut og kanskje blir noe også bedre enn tidligere. Nå er kundene i ferd med å vende tilbake, og jeg har fått tilbake trua på at vi skal klare oss, sier restaurantdriver, Özgur Zorlu.

I oktober 2015 kom en ung tyrker og søkte om å få leie og drive det ærverdige spisestedet, Bjørkhov, i Selbu sentrum. Det var tøft i begynnelsen, men han var innstilt på at det ville bli hardt arbeid, og tid for tid økte både besøket og omsetningen. Målet om å skape et trivelig møtested i sentrum der det verken er spise- eller drikkeplikt ble nådd.

-Nå er vi seks ansatte som gjør vårt beste for å yte god service og ha gode retter på menyen. Vi er veldig takknemlige. Folket i Selbu har tatt veldig godt imot oss, uttalte Zorlu til Selbyggen i mars i 2019.

Takeaway ble redningen

Omtrent nøyaktig ett år senere kom koronaen og snudde opp og ned på alt.

-Den 13.mars fikk vi beskjed om å begrense åpningstidene og bare kunne holde åpent dersom vi kunne holde 1 meters avstand mellom gjestene og ellers alle restriksjoner og smittevernregler. Mens 90 prosent av Norges restauranter stengte, var jeg bestemt på at vi skulle ha åpent så lenge det gikk, sier Zorlu som permitterte alle sine fem ansatte og forteller om to vanskelige måneder da han var alene på kjøkkenet og takeaway ble redningen.

-Vi stengte aldri, og jeg var fast bestemt på å opprettholde kvaliteten på produktene vi leverte. Istedenfor å kjøpe norsk mel og tomatsaus som koster nesten bare det halve, fortsatte jeg å bestille dette fra de faste leverandørene våre i Italia. Det er jeg helt sikker på lønte seg. Folk bestilte veldig mye pizza, og mange mer enn de egentlig trengte, bare for å hjelpe oss over denne vanskelige kneika. Til tider var det så travelt at jeg ikke rakk å ta alle telefonene, sier Zorlu som har beregnet at han gikk 70 prosent i minus både i siste halvdel av mars og april.  

Gjestene er i ferd med å vende tilbake til Bjørkhov, og en positiv effekt av koronakrisen er at mange i sommer velger Norgeferie og stopper utenfor det ærverdige spisestedet i Selbu sentrum. -Kanskje turistene oppdager at vi har god mat og at det frister til gjentakelse, håper Özgur Zorlu.

Nye kunder

I slutten av mai og begynnelsen av juni begynte de faste kundene å komme tilbake, og siden da har besøket bare økt og økt, forteller restaurantsjefen på Bjørkhov.

-Koronatiden var veldig hard for oss, og da det sto på som verst, hendte det at jeg tenkte negativt og ble redd for at det kom til vare lenge og til slutt ta knekken på oss. Jeg er evig takknemlig til de norske helsemyndighetene for måten de har håndtert denne krisen på, og håper alle tar ansvar og fortsetter å ta smittevernregler på alvor slik at smitten ikke bryter ut på nytt, sier Zorlu som de siste ukene har merket effekten av at mange velger bilferie i Norge og bruker penger på det norske reiselivsmarkedet.

-Vi er den eneste restauranten i Selbu sentrum som selger middag og har alle rettigheter. Hvis det skal komme noe godt ut av koranasituasjonen for oss, må det være at turistene stopper her og kanskje oppdager at Bjørkhov er et bra spisested og vil komme tilbake senere, sier Zorlu.  

Oktoberfest  

Med normale åpningstider og tre av sine ansatte tilbake i fast jobb, har Özgur Zorlu lagt den tunge tiden bak seg og er i ferd med å planlegge for resten av sommeren og en ny høstsesong.

-At Selbumartnan måtte avlyses var jo et stort tap for oss, men jeg tenker at vi i stedet må få til en litt større fest med levende musikk og mye god mat når det lir ut i oktober. Da vil vi også feire at det er fem år siden vi startet opp her på Bjørkov. Kanskje jeg må holde en liten tale da og takke alle de trofaste kundene våre og Selbu i det hele tatt for den gode støtten vi har fått i denne vanskelige tiden. Jeg kommer aldri til å glemme det, og som takk tilbake lover jeg at vi skal forsøke å gjøre det bedre og bedre, avslutter Özgur Zorlu.

Powered by Labrador CMS