Når mediemakten flytter ut av redaksjonene
Dette er en lederartikkel. Den gjenspeiler avisens mening.
Mediebransjens framtid var tema for en debatt under Arendalsuka tirsdag, og mange er dypt bekymret. Evnen til finansiering av uavhengig journalistikk – både store mediehus og små lokalaviser – trues fra flere hold. Uten velfungerende redaktørstyrte medier, risikerer vi et fattigere samfunn uten den nødvendige innsikten som journalistikken gir.
Den mest foruroligende trusselen er at dagens forretningsmodeller for sosiale medier bryr seg fint lite om mangfoldet av redaksjoner som oppfyller medienes samfunnsoppdrag. Norske medier møter store utfordringer i kampen om annonsekronene mot tech-gigantene som Facebook, Google, TikTok og Snapchat. Spesielt for små og mellomstore aviser er det utrolig vanskelig å konkurrere.
I tillegg truer kunstig intelligens (KI) med å endre internett fundamentalt. I debatten under Arendalsuka uttrykte VG-redaktør Gard Steiro bekymring for at internett sannsynligvis vil bli mer og mer preget av «nullklikk-søk», der brukere får oppsummeringer fra søkemotorer uten å besøke primærkilden, noe som gjør det vanskeligere å selge abonnementer og generere annonseinntekter.
Samtidig ser vi at unge medieforbrukere i stor grad flytter seg til plattformer som TikTok og YouTube, hvor kommersielle aktører uten redaktøransvar får stor innflytelse. De siste månedene har influencer-kollektivet Gutta fått både ros og ris for YouTube-kanalen sin, der de publiserer politiske debatter med unge som målgruppe. Problemet er at Gutta ikke forholder seg til Vær Varsom-plakaten og har ikke noe uttalt samfunnsansvar bortsett fra å skape underholdning. Dette fører til at mediemakt forskyves fra redaktørstyrte medier til en gjennomkommersiell aktør, som ikke forplikter seg til å skape kvalitet og bredde i samfunnsdebatten. Innholdet blir ofte spissere og mer populistisk.
Både små og store mediehus har sovet for lenge i timen, men det virker som om bransjen nå erkjenner at innovasjonstakten må økes for å nå neste generasjon brukere.
For lokalavisene vil krisen inntreffe dersom redaksjonene blir så svekket at de ikke lenger kan oppfylle sitt samfunnsoppdrag og ikke lenger kan dekke kommunestyremøter, arealplaner eller stortingsvalg fra et lokalt Neadal-perspektiv. Det er i alle fall meget tvilsomt om Baris-Brevik gjør det.