Nyheter

Kari Myklebust og Marit Kjøren er glade for at mange velger å handle lokalt.

Enorm salgsøkning for polet i Selbu – dette kjøper vi mer av

Publisert Sist oppdatert

Sjekk hvilke varer vi kjøper mest av: Vinmonopolet i Selbu har økt salget enormt etter at den globale pandemien for alvor inntraff.

Første halvår av 2020 ble det solgt 27 624 liter hos Vinmonopolet i Selbu. Det er 7497 liter mer enn under samme periode i fjor. Det tilsvarer en økning på hele 37%. Hvitvin, fruktvin, rosévin, perlende vin og rom er varegruppene som salget øker mest av.

Merker godt at alternativene har blitt færre

-Vi har helt klart fått flere nye kunder etter at koronapandemien inntraff. Jeg har jobbet her i syv år og trodde jeg kunne dra kjensel på det meste av hyttefolket som kommer utabygdes, men nå ser jeg nye folk hver dag. Vi merker godt at alt alkoholkonsumet går gjennom polet og dagligvarehandelen nå som svenskegrensa er stengt og uteserveringen er begrenset, sier Marit Kjøren.

Hva med konsumet?

Nordmenn drikker trolig mindre under kriser; som under lavkonjunkturen på 90-tallet. I dagene og ukene etter 11. september og 22. juli var det for eksempel nedgang i Vinmonopolets salg.

-Tallene våre er jo litt misvisende egentlig. For mye tyder på at alkoholkonsumet har gått ned, forteller Kari Myklebust. Informasjon fra Vinmonopolet sentralt bygger opp under påstanden.

-Vi vet ikke om alkoholkonsumet har gått opp eller ned under koronakarantenen, men den informasjonen vi har tilgang på indikerer stabilt konsum, alternativt svakt fallende. I Opinions «Norsk koronamonitor» oppgir 72 prosent av de spurte at alkoholkonsumet er uforandret etter koronatiltakene, 19 prosent oppgir redusert konsum, mens 9 prosent sier konsumet har økt, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet Jens Nordahl i en pressemelding.

Jens Nordahl er kommunikasjonssjef i Vinmonopolet.Foto: Tommy Andresen

-Det sa bare pang

-Da godværet kom fra pinse og utover sa det bare pang. Vi trodde kanskje ikke at det trykket skulle stå på så lenge. Vi har jo opplevd at det kan være stort salg en uke, men denne gangen varte det en hel måned.

-Ikke hadde vi noen nedgang i påska heller, selv om vi kanskje hadde forventet det. Vi mistet mye hyttefolk, men til gjengjeld dro kanskje ikke folk fra bygda og handlet på andre pol heller. Vi klarte å holde budsjettet i påska også, konstaterer Kjøren og Myklebust.

Økningen er størst på vinfronten

Salget av svakvin økte i første halvår med 43% i Selbu, mens sterkvin økte med 28%. Salget av brennevin og øl økte henholdsvis 22% og 23%. Fruktvin øker med spinnville 396%, men med i små butikker med små kvantum kan man fort få slike tall.

-Nå har vi solgt ekstremt mye hvit- og rosévin akkurat denne sommeren, men vi opplever vel egentlig at vi selger mye av alt. Rom selger vi også mer av. Rødvin på flaske, der merker vi kanskje at det er litt roligere nå enn det har vært, men det er naturlige sesongsvingninger. Med lys og varme da har man mer lyst på noe lyst, sier Myklebust.

Sjekk topplista fra polet i Selbu for juni her:

Topplista for Vinmonopolet i Selbu for juni. Her målt i antall solgte enheter.

Skulle egentlig bunkret opp til Tydalsfestivalen nå

-Det er både fordeler og ulemper med å være liten. En av fordelene er at vi kjenner bygda og kan supplere sortimentet etter det som skjer i bygda. Hvis det skjer noe kan vi gjøre tilpasninger i lokalsortimentet vårt. Nå for eksempel skulle vi egentlig bunkret opp til Tydalsfestivalen. Da går det veldig mye Jägermeister og akevitt, samt mye under 22 prosent for de under 20 år, forteller damene.

-Normaliserer salget seg i takt med at samfunnet går stadig mer tilbake til normalen?

-Foreløpig er økningen vår stabil, men det tror jeg skyldes at det er såpas mange nye ansikt innom. Folk er innenlands, og nordmenn er turister i eget land i år. Utledningene som kommer hit i bobil de har jo med seg alt selv, men nordmenn de handler her. Bobilturister fra Mellom-Europa får jo totalt hakeslipp hvis de kommer innom polet.

Økningen kommer på tross av at flere store arrangementer i dalføret som vanligvis medfører økt salg har blitt avlyst.
-Festivaler, martna, alt er jo avlyst denne sommeren, men handelslekkasjen er også mye mindre. Dessuten, blir alt salget regnet i antall liter, og vi merker at vi selger veldig mange trelitere for tida, sier Kjøren.

Stor økning i salget nasjonalt

Ved utgangen av juni har Vinmonopolets totale salg i hele landet økt med 32% målt mot samme periode i fjor. Det meste av veksten har kommet etter myndighetenes koronatiltak, men også to flere salgsdager første halvår i år enn i fjor (deriblant skuddårsaften), hetebølgen i uke 25 og 26 og svak norsk krone bidrar til å forklare salgsveksten. Etter koronaen (uke 11) selger Vinmonopolet nå på landsbasis rundt 2,3 millioner liter pr uke mot et gjennomsnittlig salg på snaut 1,6 millioner liter pr uke for 2019.

-Vinmonopolets salg har økt etter koronautbruddet, omtrent som forventet med tanke på at grensehandel og taxfree på ferger og flyplasser for en stund har stoppet nesten helt opp. Det har også vært betydelig redusert skjenking på restauranter, barer og caféer de siste månedene, sier Nordahl.

Les også: Åpner Midt-Norges største sommermarked

Svakere økning i kundetallet 

Etter koronatiltakene (uke 11) har Vinmonopolet hatt gjennomsnittlig 805.000 kunder ukentlig, mot 670.000 kunder pr uke for samme periode i fjor. Kundeveksten er med dette snaut 20%.

Salget fordeler seg noe jevnere gjennom dagen og mellom dagene enn før koronaen. Dette innebærer flere kunder på «små» dager og færre kunder på de «store dagene» som fredag og lørdag. I takt med gjenåpningen av samfunnet blir imidlertid også kundeatferden stadig mer normalisert.

-Noen ganger har også vi i Selbu vært på kanten med tanke på hvor mange vi kan her inne, men folk er forholdsvis målbevisste. De kommer raskt inn og drar raskt ut igjen, forteller Kjøren.

Handelen har flyttet på seg

Salget flytter seg dit folk oppholder seg. Noen hyttepol og pol i bysentrum går ned, mens pol nær svenskegrensen, bydelspol og pol der folk bor har økning.

-Koronaberedskapen vil nok bremse mye handelslekkasje en periode. Nå handler folk hjemme, der de bor og har hjemmekontor, sier Nordahl. Kjøren hos Vinmonopolet i Selbu erfarer det samme.

-Ja, slik som Oppdal for eksempel – de har egentlig ikke merket noe som helst. Alle de kommunene som ligger langs svenskegrensa derimot har merket enorm forskjell.

Mer per handel

Normalt kjøper folk ca. 2,2 liter pr handel på Vinmonopolet. Etter koronaen kjøper folk snaut 3 liter pr handel.

-Vi tolker dette som rasjonell kundeatferd. For å luke vekk unødvendige handleturer har folk blitt flinkere til å planlegge innkjøpene sine. Kanskje har mange også blitt flinkere til å handle for andre, tror Nordahl.

Powered by Labrador CMS