Nyheter

Den amerikanske delegasjonen fra Polaris Industries var inponert etter kjøreturen i Tydal. F.v. Ben Dieter, sjefsingeniør, John Stockman, sjef for snøscooterdivisjonen og Eric P. Nault, direktør for snøscooter internasjonalt.

Toppledelsen i Polaris kom til Neadalføret for å kjøre scooter

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag hadde Tommy Aftret på Motorsenteret Selbu og Tydal prominente gjester på besøk. Både amerikanske og nordiske toppledere i Polaris kom til dalføret, blant annet for å prøvekjøre nye modeller i løypenettet i Tydal.

Sjefen for snøscooterdivisjonen i Polaris, sjefsingeniøren for Polaris snøscooter og direktøren for snøscooter internasjonalt i Polaris hadde tatt turen over fra USA. I tillegg var ansvarlig for Polaris i Nord-Europa, produktsjefen i Norden og salgssjefen i Norge med i delegasjonen.

Positivt overrasket

-Amerikanerne kom for å prøvekjøre snøscooterne i Europa, og for å se hvordan løypenettet er, og hvordan snøscooterklubbene drives i Norge. Vi fikk tilbakemeldinger på at de var posistivt overrasket over løypenettet, og at det var lange sammenhengende løyper, forteller Tommy Aftret, daglig leder for Motorsenteret Selbu og Tydal.

-Noe av det vakreste vi har sett

Polaris har hovedkontor i Medina, Minnesota, mens snøscooterfabrikken ligger i Roseau, Minnesota. Den amerikanske delegasjonen likte seg i Tydalsnaturen. De fikk kjøre fra Sølisjøen til Stugudal, der de fikk servert reinsdyrgryte til lunsj på Væktarstua.

-Landskapet er mye likt det vi har i Minnesota, men vi har ikke de høye fjellene så nær innpå oss. Vi skjønner godt at norske og svenske innvandrere fant seg til rette i Minnesota. De kjente seg igjen. Men det landskapet vi har sett på turen i dag er sannsynligvis noe av det fineste vi har opplevd, sa Eric P. Nault, direktør for snøscooter internasjonalt i Polaris Industries.

-Det var «amazing». Det er første gang vi kjører i Norge, og vi fikk prøvd ut en ny modell med firetaktsmotor, som kommer på markedet til neste vinter. Den har lavere støynivå, lavere drivstofforbruk og lavere utslipp. Det var fint å få prøve den her, sa John Stockman, sjef for snøscooterdivisjonen i Polaris, og Ben Dieter, sjefsingeniør og ansvarlig for utvikling.

Fabrikken i Roseau ligger i en by med 2700 innbyggere.

-Det er veldig mye norsk- og svenskættede som bor i området, som ligger nord i Minnesota, forteller Ben Dieter.

Og da journalisten fortalte om sine slektninger i Roseau, og at en av dem har jobbet på Polarisfabrikken ble Ben interessert.

-Jeg lurer på om ikke kona hans var lærer. Hun var lærer for min søster da hun gikk på skolen, sa han, og da navnet var bekreftet så stemte det – slekta kom fra Tydal og hun var tremenning av journalistens far.

Truls Tvete, ansvarlig for Polaris i Nord-Europa, berømmet også jobben frivillige gjør for å holde løypenettet åpent.

-Snøscooterklubbene gjør en kjempejobb med løypene og sikkerheten i løypenettet. Klubbene i Norge drives også på en god måte. Vi er også glade for å høre om den fine salgsøkningen forhandleren i Selbu har hatt etter at de flyttet til nye lokaler. Vi er også fornøyde med salgsutviklingen i Norge totalt, sa Truls Tvete.

Erik Tangstad Kirkvold, leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR), var med som guide på turen. Han orienterte også om hvordan klubbene i Norge drives og om vedlikeholdet av løypenettet.

-Det var gode tilbakemeldinger å få, og vi er glade for at de valgte Selbu og Tydal nettopp på grunn av løypenettet, sa Tangstad Kirkvold.

Powered by Labrador CMS