Nyheter
-Vi ønsker å gjøre dem best mulig rustet for fremtiden
Er det noen som husker skoledagboka? Du vet, den man skrev hemmelige ting i, og der venner kunne fylle ut diverse skjema av tvilende slag. Et lokalt samarbeidsprosjekt har relansert denne ideen, dog i en mye mer nyttig og inspirerende variant.
Ideen til en slik skolekalender dukket opp hos Selbu Sparebank. Nærmere bestemt hos kunderådgiver og markedskoordinator, Vibeke Marstad.
– Banken ønsket å prøve ut nye måter å nå ut til ungdommen på når det kommer til personlig økonomi, forteller hun.
En skoledagbok for voksenlivet
Den tanken har resultert i en flott trykksak. En skoledagbok spekket med nyttig info for ungdommer som står på terskelen til voksenlivet. For banken er det viktig å påpeke at dette ikke er reklame for bankens egne tjenester.
– Dette gjør vi som en del av vårt samfunnsansvar, og fordi vi bryr oss om dalførets ungdommer. Vi ønsker å gjøre dem best mulig rustet for fremtiden, sier Marstad.
Hun fikk med seg MOT Selbu og TONE (Tverrfaglig opplæringskontor i Nedalen) til å fylle sidene med inspirerende og relevant info for ungdommer. Banken selv bidrar med økonomiske verktøy som budsjettplanlegger for hver måned, sparemål og diverse lister man kan fylle ut. De reklamerer ikke for egne produkter, men har fokus på å forklare viktige økonomiske begreper og tipser om det som er relevant for personlig økonomi.
– Jeg vet, av personlig erfaring også, at det er alt for lite om personlig økonomi på pensum i skolene i dag. Vi ønsket å gi ungdommene et sted å slå opp. Mange kvier seg for å snakke om økonomi, også innad i familiene. Alle skal ha et godt utgangspunkt, trua på seg selv og informasjon tilgjengelig, sier Marstad og tilføyer:
– I møte med ungdommer er de ofte usikre på økonomi. De har sett på Luksusfellen, men vet ikke hvorfor og hvordan det kan bli så vanskelig.
Bevisstgjørende
I tillegg til mye nyttig økonomisk info tilpasset ungdommer, har også boka fine innslag fra MOT Selbu og TONE.
– Vi samarbeider godt med banken fra før, og er opptatt av å bidra sammen for å skape et godt oppvekstmiljø med robuste ungdommer. For oss har det vært gøy å putte verktøy inn i boka som vi allerede bruker sammen med ungdommene, sier MOT-coach, Gry Merete Dyrdal.
Hun legger til at det hele i bunn og grunn handler om bevisstgjøring.
– Det er det vi til syvende og sist holder på med. Det å være bevisst rundt sine egne valg. Hvem er jeg økonomisk, hvem er jeg som menneske, hvem vil jeg være sammen med og hvordan skaper jeg et godt miljø, sier Dyrdal engasjert.
Rent selbuprodukt
Skolekalenderen er et rent selbuprodukt. Den har faktisk ikke vært utom Selbus grenser i det hele tatt. Selbu Trykk har stått for både utforming, trykk og ferdiggjøring.
– Selbu Trykk ble tidlig involvert. Vi bruker de allerede mye, derfor ble det naturlig å spørre om de ville ta oppdraget, forteller Marstad som samtidig skryter av sluttproduktets utseende.
– Vi har stått ganske fritt i forhold til utforming, og har jobbet godt med alle partene som har gitt hurtige tilbakemeldinger underveis, forteller grafisk designer ved Selbu Trykk, Marte Aas Sæterhaug.
Hun har, sammen med Ingrid Selboe, skapt et produkt som både banken, MOT og TONE er stolte av.
– Vi har også fått ungdommer fra 8. klasse opp til tredje trinn på videregående til å lese korrektur på kalenderen. Jeg tvang de til å være totalt ærlige om det som ikke har fungert. Det er jo tross alt de som skal bruke kalenderen, så vi følte det var riktig at de skulle få si sin mening i løpet av prosessen, forteller Marstad.
«Gi meg tilbake boka mi»
Valget om å gi ungdommene en fysisk trykksak har vært bevisst fra aktørenes side.
– Jeg opplever at det har blitt mer «in» og ha noe man fysisk kan skrive på. Ungdommer i dag er vant til å ha mye digitalt, men samtidig føler mange «gi meg tilbake boka mi». De vil ikke at alt skal foregå på nett, sier Dyrdal.
Samtidig legger hun til at forskning viser at ved å skrive ned noe med penn så husker man bedre. Hvis man i tillegg tegner noe, gjør det enda mer for hukommelsen.
Viser frem Selbus egen ungdom
Skolekalenderen ble delt ut i Selbu første skoledag, og den skal snart gis ut i Tydal også. Tilbakemeldingene fra ungdommene har vært veldig positive.
– De syns det er spennende. Og det er jo ikke så ofte at de får gaver på denne måten. «Værsågod, her er en spesiell gave til deg». De begynte å bla i den med en gang, og de ble sittende å lese i den. Spesielt gøy var det kanskje å se portrettene av de som de kjenner fra før, sier Dyrdal.
Hanne Sundal Kulseth har bidratt med portretter av ungdommer som er involvert i TONE, og viser på den måten frem forskjellige yrker og valgmuligheter i bygda.
Positivt fokus
Alle aktørene er enige om at boka har fått et positivt fokus, og at de har utfylt hverandre bra med tanke på innhold. I tillegg er de godt fornøyd med samarbeidet, og skryter villig av hverandre.
– Dette viser også hva som er mulig i et lita bygd dersom man legger hodene sine sammen og ønsker å få til noe positivt, sier Marstad.
– Jeg oppfatter Selbu Sparebank som en «JA-bank». Det er godt å bli backa opp når man er engasjert, og det er en bank som er opptatt av samfunnsansvaret sitt og det å bygge relasjoner, sier Dyrdal.
Drar lasset sammen
Om det blir en likedan kalender neste år er de usikre på foreløpig.
– Først må vi se hvilke reaksjoner denne får og hvordan den fungerer når det har gått litt tid. Det koster en del penger å lage et slikt produkt, så det blir spennende å se hvordan vi når ut til ungdommen, sier Marstad.
– Det er ingen som tjener noe på dette. Dette er banken som bidrar med å dra lasset. It takes a village to raise a child, slår Dyrdal fast.