Nyheter

Markedsføring inne på E-laget

Testet markedsføring i lokalsamfunnet

Publisert Sist oppdatert

Torsdag den 24. november var vg1 STU ved Selbu videregående skole ute i lokale bedrifter for å undersøke hvordan de driver markedsføring nå i førjulstiden. På skolen har klassen jobbet med retoriske virkemidler og reklame, studert markedsføringsloven og klassen ønsker å knytte kontakter til det lokale næringslivet fremover.

Klassen ble delt opp i fire forskjellige grupper og bedriftene klassen besøkte var: Kiwi, Selbusport’n, Europris, Felleskjøpet, Boots Apotek, Spar B. Langseth, XL-bygg Selbu og Coop Extra. Gruppene stilte spørsmål til ansatte og tok bilder av produktenes plassering i butikken. De så spesielt på hvor produkter barn er interesserte i var plassert i butikken, og undersøkte om de fant villedende reklame eller noe de mente gikk imot markedsføringsloven.

Ryddig og gjennomtenkt plassering av varer hos XL-Bygg

På skolen uka etterpå la gruppene frem resultatet. Til slutt i presentasjonen ga de butikkene et terningkast ut ifra hvor godt de syntes butikken traff med markedsføring overfor målgruppa og en begrunnelse. Elevene kikket spesielt på hvordan butikken plasserte produkter som lett kan friste barn og det ble trekk hvis butikken fremsto som uoversiktlig, hadde villedende reklame eller ikke traff målgruppa.

Blader og produkter for barn plassert i barns øyehøyde på Kiwi
Kiwi5Målgruppa er barnefamilier. Kiwi viser hva de står for og reklamerer godt for juleprodukter. Noe trekk for produktenes plassering fordi ting for barn er plassert langt ned slik at de får tak i varene og juleølet var plassert midt i butikken slik at det var lett å få øye på.
Selbusportn4Tenkt målgruppe er familier og alle med interesse for sport. Har julepynt utenfor butikken, men ikke inne. Salgsprodukter er det første som møter deg når du går inn. Terningkast 4 fordi butikken var litt uoversiktlig, produktene virket litt tilfeldig plassert og det føltes trangt.
Europris5Målgruppa må være de aller fleste for det er stort utvalg av ting. De har fine utstillinger og tilpasser seg målgruppens forventninger. Butikken er dekorert både utvendig og innvendig og etter alle høytider/sesonger.
Produkter som frister barn er plassert i øyehøyde for dem over hele butikken.
Coop Extra5Tenkt målgruppe er alle, men kanskje spesielt familier. Det er en veldig ryddig butikk og det er også selvbetjening. De overholder markedsføringsloven, men får noe trekk for plassering av produkter. Barneleker er i barnehøyde tidlig i butikken sammen med frukt og brus og ølavdelingen kommer like etterpå.  Man må gå gjennom den for å komme inn i resten av butikken.
Felleskjøpet5Målgruppa er bønder, men de er opptatt av å ha produkter for alle. De treffer målgruppa godt med markedsføringen. Butikken er ryddig og nærmest inngangen har de plassert juleting og produkter mange kjøper, sånn som vaskemidler. Barneprodukter er plassert bak kassen.
Boots apotek4/5Tenkt målgruppe er alle, men mest voksne. Forretningen vil fremstå som ren og ryddig (var under ombygging da de fikk besøk fra elevene). Det følger loven med at de ikke har reklame for eller kampanje på legemidler, kun tilbud på andre produkter.
Spar B. Langseth5Målgruppa må være alle. Hele butikken er pyntet og gir julestemning og fordi de har «alt», treffer de målgruppa.   Trekk for noe villedende reklame fordi man ikke alltid ser om det er tilbudspris eller vanlig pris. Har plakat for juleølkalender i øyehøyde mens plakaten for at det er forbud mot å kjøpe alkohol hvis man er under 18 er plassert veldig høyt oppe.
XL-Bygg6En klar sekser. Målgruppa er alle som har behov for redskaper til å bygge hus. Har høy etos fordi de synes å ha høy kompetanse på det de selger. Lokker ikke med juleprodukter, men har de samme varene året rundt. Koselig, kjemperent og veldig ryddig og har en svært gjennomtenkt plassering av produktene sine.
Powered by Labrador CMS