Nyheter
-Ungdommene må få møte yrkesfagene tidlig
Jorodd Asphjell (Ap), som sitter i utdanningskomiteen både på Stortinget og i Nordisk Råd, besøkte Selbu Arbeiderpartis årsmøte onsdag. Da var det også naturlig å besøke Selbu Videregående Skole for å diskutere skole og utdanning.
Yrkesfag og yrkesutdanning er en av Asphjells hjertesaker, og han er opptatt av at flere skal velge yrkesfag.
-Når jeg leser Selbyggen fra forrige uke ser jeg at Selbu Videregående Skole nesten har gjort en for god jobb med å få elever til å søke yrkesfag. Når 80% av søkerne til VG1 er på yrkesfag blir det lite igjen på studiespesialisering, sier Asphjell.
-Frafallet er fortsatt stort
Asphjell er også opptatt av frafallet fra videregående utdanning, og mener kanskje overgangen fra ungdomsskole til videregående er for stor for en del.
-Jeg har tro på at tidligere innsats i kjernefagene norsk, engelsk og matematikk kan motvirke denne overgangen. Spørsmålet blir hvordan vi kan begynne allerede på 7. 8. og 9. trinn for å unngå frafallet. Hvordan kan vi styrke faglig innhold samtidig som alle elevene blir sett og hørt, sier Asphjell.
Han mener praktisk læring kan være en stor del av det.
-Ungdommene må få møte yrkesfagene tidlig, ikke først når de kommer i videregående skole, og de må få se hvordan kunnskapen kan brukes, sier han.
Nasjonal læreplassgaranti
Han mener også at det må på plass tiltak i yrkesutdanningen.
-Nasjonal læreplassgaranti må vedtas. Nå er det 6000 elever fra videregående yrkesutdanning som ikke har læreplass. Disse får rett og slett ikke fullført utdanningen sin, sier Asphjell.
Han roser imidlertid jobben som gjøres i Selbu og Tydal.
-Her er det tverrfaglig opplæringskontor i tilknytning til videregående skole. Det er et stjerneeksempel på hvordan det bør løses. Det er veldig fint, sier han.
Bedre samspill
-Det er også veldig bra at en ny flott ungdomsskole bygges nær den videregående skolen. Det kan føre til bedre samspill mellom ungdomsskole og videregående skole, mener han, og eksemplifiserer dette.
-En faglærer i spesielle fag ved videregående skole har ofte høyere utdannelse, men liten stillingsandel. Ved at denne læreren også fyller en liten stillingsandel i samme fag også på ungdomsskolen vi det styrke fagmiljøene, sier Asphjell.
Ta tak i ungdomstrinnet
Rektor ved Selbu Videregående Skole, Svein Ove Dyrdal, er også kommunepolitiker og partifelle med Asphjell.
-Jeg håper vi får gjort noe i ungdomstrinnet. Jeg håper årsmøtet i Selbu Arbeiderparti kan påvirke her med et vedtak som kan tas videre til fylkesårsmøtet og derfra til landsmøtet i april, sier Dyrdal.
-Det blir en viktig kamp fremover. Selv om eget parti ikke har så stor oppslutning som ønsket, ser det allikevel ut som rød-grønn side kan få regjeringsmakt fra høsten av, og da er det viktig for oss å få kunnskapsministeren, sier Asphjell.
Viktig med hjemmelekse
Jorodd Asphjell får også et spørsmål om hva han mener om hjemmelekse.
-Jeg mener det er viktig at elevene har hjemmelekse. Arbeidslivet er lagt opp til at vi skal jobbe mye selv, og da er det viktig at man blir vant til det fra skolen. Men læreren må se hva eleven har gjort og veilede og tilrettelegge ut fra det han ser. Det er ikke alle foreldre som er i stand til å yte den nødvendige assistansen, sier Asphjell.
Det ble også en diskusjon om eksamen og hvordan elevene tok beskjeden om at det ikke blir eksamen i år.
-Det ble stort sett positivt mottatt her. Vi trener først og fremst for kunnskap og ikke for eksamen. En eksamen kan påvirkes mye av dagsform eller hendelser på selve eksamensdagen. En dårlig eksamenskarakter, selv m du har en god standpunktkarakter, kan dra ned snittet så mye at du akkurat ikke kommer inn på det studiet du ønsker, sier Dyrdal.
Rådgivingstjeneste
Jorodd Asphjell mener også at rådgivingstjenesten i ungdomstrinnet er grunnlag for forbedring.
-Hvem skal gi ungdomsskoleelevene råd om å søke yrkesfag eller allmenfag? Er det en rådgiver som kommer inn i siste fase av ungdomsskoleløpet? Jeg mener en kontaktlærer som har fulgt eleven gjennom lengre tid har et bedre grunnlag for å gi eleven gode råd. Kontaktlæreren kjenner eleven godt, sier Asphjell.
Desentralisert utdanning
Asphjell stiller også en del spørsmål omkring desentralisert høyere utdanning og refererer til sykepleierutdanningen i Selbu som snart avsluttes.
-Det er veldig fint med desentralisert sykepleierutdannelse, men intensjonen ødelegges ved at det skal gjennom samlet opptak. For eksempel hvis det er 20 søkere fra Selbu med lang praksis i helsefag og hjelpepleie som ønsker høyere utdanning. Så søker det 40 fra Trondheim som har høyere studiepoeng, og da er det disse som får plassene. Det må en forfordeling til som sikrer at søkere fra distriktene får plass. I den pågående sykepleierutdanningen i Selbu er det 12 studenter, men bare en fra Selbu. Det betyr at denne utdanningen sannsynligvis sikrer Selbu bare en ny sykepleier, sier Asphjell.
En annerledes valgkamp
Jorodd Asphjell regner med at årets valgkamp blir annerledes og litt merkelig.
-Vi er vant til å reise rundt og møte folk under valgkampen. Slik blir det sannsynligvis ikke i år. Mange møter vil bli teams-møter eller kanskje vi får møte mindre grupper. Jeg føler at det er ved fysiske møter at vi får riktig påfyll av kunnskap og erfaringer. Med plass i utdanningskomiteen har jeg et skolepolitisk arbeidsfelt og er veldig opptatt av videregående skole, yrkesfag og fagskoler. Kampen for yrkesutdanning blir et viktig tema. Det er en utfordring at mange faller utenfor uten læreplasser. Det er imidlertid gledelig at så mange velger yrkesfag, og næringslivet setter pris på ar videregående skoler dekker opp behovet for arbeidskraft, sier Jorodd Asphjell avslutningsvis.