Nyheter
12 000 kunder handlet dagligvarer for over 2 millioner i påska
Joker Stugudal opplevde en rekordpåske. Påskeomsetningen i år var 15 prosent høyere enn i påska i fjor.
-Etter en dårlig vinter, med lite folk trengte vi dette. Lite snø, dårlige skiforhold og dårlige forhold i skuterløypene tidlig på vinteren førte til mindre folk i området. Men påska ble veldig bra, sier daglig leder An-Magritt Morset Hegstad.
12 000 var innom
I påska hadde Joker-butikken i Stugudal nesten 6 000 kasseinnslag, og de kan regne to personer i snitt per handel, så det var nok rundt 12 000 kunder innom i løpet av påska.
-En god påskehandel er helt avgjørende for oss. Vi har mellom 10 og 15 prosent av årsomsetningen i løpet av disse dagene. I år hadde vi en bruttoomsetning på over to millioner kroner. Bare i løpet av mandag og tirsdag i påskeuka hadde vi større omsetning enn i hele januar. Vi lever av turister, de er avgjørende for at butikken skal overleve, sier en fornøyd butikkleder.
Flere tilbud skaper synergier
Tilbudet i Stugudal begynner å bli bra. Butikken er et sentrum med drivstoffanlegg og det nye ladeanlegget for elbiler. I tillegg er den nye kroa rett over veien et viktig tilskudd til totaltilbudet i grenda.
-Vi fikk opp fire ladepunkt før påske, og de ble godt utnyttet gjennom hele påska, både dag og natt. Nå får vi ganske snart også på plass hurtiglader med 150 kW ladekapasitet, og det blir den kraftigste ladestasjonen i dalføret. Det som gjør dette mulig er ny 400V trafo like ved butikken, sier Morset Hegstad.
Hun ser at flere tilbud skaper synergier.
-For hvert nytt tilbud som kommer, så medfører det økt bruk av de eksisterende tilbudene. Folk som stopper for å lade el-bilen kombinerer gjerne dette med en handel på butikken eller mat på kroa, sier Morset Hegstad.
Benytter tilbudene
Hun opplever at kundene bruker nærbutikken ved hytta mye mer enn før.
-Vi hadde en høy snitthandel i påska, gjennomsnittshandelen var på 335 kroner. Vi ser at hyttefolket bruker butikken på en annen måte. Det er et generasjonsskifte på hyttene, og yngre folk planlegger ikke middagen i ti dager og handler før de drar hjemmefra. De handler mer der de er. Vi opplever at folk ønsker å benytte de tilbudene som finnes, sier An-Magritt Morset Hegstad.