Nyheter

Av alle innspillene som kom inn til kommunen, så var det gang- og sykkelveg mellom Mebond og Innbygda som ble trukket frem flest ganger.

Disse tiltakene er med i den reviderte trafikksikkerhetsplanen

Publisert

Selbu kommune har jobbet med revideringen av trafikksikkerhetsplanen siden våren 2021. Hovedmålet med ny plan er at Selbu kommune skal få kvalitetsstempelet fra Trygg trafikk som «Trafikksikker kommune». Dette krever blant annet en revidert trafikksikkerhetsplan, og at kommunen gjør en rekke tiltak som vil bidra til økt trygghet i trafikken. 

– Noen av tiltakene som kommer frem av planen er holdningsskapende og forebyggende, mens andre er fysiske tiltak. Det er også veldig positivt å ha en oppdatert trafikksikkerhetsplan som man kan vise til ovenfor fylkeskommunen og vegvesenet ved søknader om midler til ulike trafikksikkerhetstiltak, og når Trøndelag fylkeskommune skal utarbeide sin delstrategi for veg som dreier seg om større vegprosjekter, forteller areal- og kommuneplanlegger Johanna Marie Lien. 

Johanna Marie Lien. Foto: Ingar Lien

150 innspill om trafikksikkerheten i Selbu

I løpet av sommeren i fjor mottok kommunen rundt 150 innspill fra innbyggerne om hva de mener er de fysiske tiltakene som vil bidra til økt trafikksikkerhet i kommunen. Innspillene har blitt sortert og sett nærmere på av arbeidsgruppa for trafikksikkerhet. 

– I planforslaget er det rettet ekstra fokus mot kommunens skoleområder, fv. 705 og Mebond. De fysiske tiltakene er satt opp i to prioriteringslister. En for fylkeskommunale veger og en for kommunale veger, sier Lien og fortsetter: 

– Listene viser hvilke tiltak kommunen mener er de viktigste, men rekkefølgen  ikke følges. Det er også sikret i planforslaget at alle tiltak som skal bekostes av kommunen selv, skal politisk behandles med tanke på bruk av midler. Dermed er det ingen automatikk i at alle tiltakene på listene vil bli realisert i løpet av planperioden.

Fylkesvegene

Ifølge Lien var det ingen tvil om at det er gang- og sykkelveg langs fv. 705 mellom Innbygda og Mebonden som ble spilt inn flest ganger i løpet av høringsperioden i fjor. 

– Strekningen oppleves som lite trafikksikker for de som sykler og går langs vegen. Den er svingete og har delvis dårlig asfaltdekke. På bakgrunn av dette er gang- og sykkelveg mellom Innbygda og Mebonden satt på førsteplass i lista over fysiske tiltak langs fylkesveg, forteller hun. 

På andreplass står tiltak i Marienborgkrysset.

– For å bedre trafikksikkerheten i Marienborgkrysset skal det vurderes hvilket tiltak som vil være mest hensiktsmessig å realisere. Det er allerede planlagt nye fartshumper i området, samt bedre belysning ved gangfeltet over fv. 705, informerer Lien. 

På tredjeplass står gang- og sykkelveg langs Vikvarvvegen, fra avkjørsel fv. 705 til avkjørsel til Kvellovegen.

– Totalt er det 13 punkter på lista over fysiske tiltak på fylkeskommunale veger. På grunn av at disse tiltakene er langs fylkeskommunal veg er kommunen stort sett avhengig av at Trøndelag fylkeskommune er med på realiseringen av tiltakene, sier Lien. 

Nummer to på prioriteringslista når det kommer til fylkesveger i kommunen, er krysset ved Marienborg. Der er det ofte mye trafikk, kombinert med skolebarn som skal krysse over.

Kommunale veger

På prioriteringslista over tiltak på kommunale veger står fortau i Mebonden på førsteplass, både langs Nestansringen, Gjelbakken og Kvellovegen. 

– Slik vegene i Mebonden fremstår i dag er det et mangelfullt tilbud for myke trafikanter, og man må mange steder gå i vegbanen. Ny reguleringsplan for Selbu sentrum sør, kjent som «Biltomta», skal behandles før sommeren 2022. I denne reguleringsplanen vil det også være stort fokus på trafikksikkerhet og gangarealer langs Gjelbakken og Kvellovegen. På andreplass står fortau og asfaltering av Bellvegen fra skoleområdet opp til avkjørsel til Åsvegen. På tredjeplass står gang- og sykkelveg langs Kvellovegen fra sentrum og til Vikvarvvegen. Totalt er det fem tiltak som står på prioriteringslisten over tiltak langs kommunale veger, kan Lien fortelle.

Takknemlig for innspill

Planforslaget er 1.gangs behandlet i Det faste utvalg for plansaker, Hovedutvalg for helse, oppvekst og kultur og Hovedutvalg for samfunnsutvikling. 

– Vi er svært takknemlig for at så mange har engasjert seg og sendt inn forslag til fysiske tiltak som vil bedre trafikksikkerheten i kommunen. Man kan lese hele planforslaget og resten av listene over de fysiske tiltakene på kommunens hjemmeside. Fristen for å komme med eventuelle merknader er 17.juni, avslutter Lien.

Powered by Labrador CMS