Ministeren besøkte skolen: – Framtidas yrke
Onsdag fikk Selbu videregående skole besøk av energiminister Terje Aasland (Ap). Han var nysgjerrig på den nye og unike fornybarenergi-linja som nettopp har starta opp.
Årets skolestart markerte også starten for vg2 fornybarenergifag – ei splitter ny linje ved Selbu vgs. Linja fikk 22 søkere fra hele landet.
Det eksakte elevtallet er ikke helt fastsatt – for noen elever bytter skole de første ukene etter skolestart. Uansett er rektor Hilde Andreassen godt fornøyd med interessen, særlig med tanke på at dette er et oppstartsår.
Elever: – Spennende å prøve noe helt nytt
Ola Slind fra Selbu og Sigrun Raaen Grendstad fra Klæbu er to av elevene som har startet på den nye linja. De gikk begge vg1 elektro ved Selbu vgs. i fjor.
– Det er spennende å prøve noe helt nytt, og innen vind- og vannkraft er det behov for mye kompetanse framover. I tillegg er det kjekt å bo hjemme, sier Slind.
– Det er ikke så mange elever her i Selbu, og det betyr at læreren får bedre tid til deg, sier Grendstad.
– Hva lærer dere?
– Vi lærer om hva de gjør på Stokkfjellet og på Statkraft i Tydal. I tillegg lærer vi vanlig elektrikerarbeid. Man får på en måte alt i ett. Mange timer har vi her på skolen, men vi er også på utplassering, der vi får velge hvor vi vil være etter hvor vi kan tenke oss å bli lærling, sier Slind.
– Hvordan er arbeidsutsiktene i bransjen?
– De tror jeg er veldig gode. De ønsker å utvikle mye forskjellig, og det betyr at de trenger arbeidsfolk, sier Grendstad.
Statsråden: – Framtidas yrke
Energiminister Terje Aasland gratulerte skolen med både 50-årsjubileum og den nye linja innen fornybar energi.
– Det er framtidas yrke vi snakker om, sa Aasland og fortsatte:
– Norge kommer ikke til å fungere uten fagarbeidere som kan og forstår kraftsystemet vårt. Det som vi har utvikla i over 100 år, blir bare mer og mer komplisert og krever kompetanse. Det er dette kraftsystemet dere skal jobbe med i mange tiår framover, så det er en utrolig spennende retning å gå, sa Aasland til elevene og ønsket dem lykke til med utdanninga.
Tidligere på dagen var Aasland på besøk hos Sifa. Der fikk han blant annet innblikk i de innovative vindturbinene som produseres der, som utnytter trykk- og vindhastighetsforskjeller rundt bygninger.
– Det å se vindturbinen som man monterer oppe på siden av bygget, hvor vinden er mye sterkere enn i bunnen av bygget, var utrolig spennende, sa Aasland.
Rektoren: – Utdanning er en nøkkelfaktor
Rektor Hilde Andreassen snakket om skolens arbeid. Hun la vekt på praksisnær undervisning på både yrkesfag og studiespesialisering.
– Som skole har vi et samfunnsoppdrag som er todelt. På den ene sida handler det om undervisning, veiledning og livsmestring – det vi kort kan kalle læring, som er kjernevirksomheten til en skole. Samtidig skal vi også være en samfunnsaktør, noe som kanskje er ekstra viktig for en distriktsskole. Vi skal samarbeide med næringsliv og offentlige tjenesteytere og utvikle fagtilbud som er tilpasset dem, sa Hilde Andreassen.
Hun fortalte at det var stor verdiskapning i regionen innen kraftproduksjon, teknologi og bygg og anlegg. Men fylkeskommunen, som er skoleeier, har trang økonomi.
– Nå må fylkeskommunene spare penger. Hva er det vi tjener mest på i det lange løp? Forskning viser at det å fullføre videregående er en nøkkelfaktor i det å få et godt liv. Fra mitt ståsted vil det koste konsernet Norge mye i velferdsytelser dersom vi ikke satser på utdanning og skole, sa Andreassen.
Statkraft og ANEO
– Fornybarlinja her er et bidrag til å sørge for at vi greier å forvalte kraftsystemet på den måten det fortjener og som vi er avhengig av i framtida, sa kraftverkssjef Andreas Sylte i Statkraft.
– Vi i Statkraft ønsker å spille på lag med dere i Selbu og forsøke å bidra i utdannelsen av elevene. Det kan være gjennom besøk i våre anlegg og at vi kommer hit og gjesteforeleser når det er behov. Vi kommer til å ta imot praksiselever og lærlinger.
Konserndirektør på drift i Aneao, Roger Værestrand, framhevet samarbeidet de har med kommuner, lokalt næringsliv og skolen.
– Vi ser at lokalsamfunnet her ikke bare snakker om det grønne skiftet, men faktisk handler. I Aneo trenger vi folk som utvikler løsninger for framtidas energisystem. For å lykkes trenger vi dyktige folk som forstår hvordan vind, vann og sol kan utnyttes. Gjennom denne utdanningslinja tror jeg vi kan bygge ei bru mellom skole og arbeidsliv og at vi kan legge et grunnlag for at unge i Selbu og i landet for øvrig tilbys ei spennende utdanning som sikrer framtidig jobb i en bransje som skriker etter kompetanse.