Sissel Kulsetås (t.v.), Elin Anette Strand, Grete Kristiansen og Mariann Røset oppfordrer alle til å laste ned appen HelsaMi, der innbyggerne får oversikt over helseopplysninger. Foto: Svein Hilmo

Seks uker med Helseplattformen: Dette er erfaringene

Natt til 27. april ble Helseplattformen rullet ut i både Selbu og Tydal. Nå har det gått seks uker siden journalsystemet ble tatt i bruk. Hvordan har det egentlig fungert så langt?

Publisert Sist oppdatert

Helseplattformen har vært gjenstand for mye kritikk. Etter at St. Olavs hospital tok i bruk journalsystemet den 12. november 2022, haglet bekymringsmeldingene inn hos tilsynsmyndighetene, og den 18. april 2023 la Helsetilsynet fram en rapport der de konkluderte med at innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital har ført til økt risiko for svikt i pasientbehandlingen.

Fortsatt er det høylytt debatt. I forrige uke vedtok Legeforeningen en resolusjon der de ber regjeringen utrede avvikling av hele journalsystemet.

I kommunesektoren har det derimot vært betydelig mindre kontroverser rundt den nye journalløsningen.

Tidligere brukte Selbu og Tydal et system som het Profil, men dette er nå altså erstattet med Helseplattformen. Ledere og ansatte i helsesektoren som Selbyggen har snakket med, forteller at de første ukene med ny journalløsning har stort sett gått knirkefritt, men noen smårusk i maskineriet har det vært.

Nytt verktøy, nye rutiner

Før utrullinga skulle de ansatte lære seg systemet. Instruktører og såkalte superbrukere har fått grundig innføring i systemet og etterpå lært det bort til kollegene sine.

– Alle de ansatte har tatt det på strak arm og vært svært positive til innføringen, både faste ansatte og vikarer, sier fagleder for miljøarbeidertjenesten i Selbu kommune, Elin Anette Strand.

– De er flinke til å hjelpe hverandre, uavhengig av om man er superbruker eller ikke, sier vernepleier i miljøarbeidertjenesten Grete Kristiansen, som selv er superbruker.

– Hva er hovedforskjellene mellom Helseplattformen og Profil når det gjelder det daglige arbeidet?

– Vi utfører dokumentasjon på en helt annen måte, sier konstituert leder i hjemmetjenesten, Mariann Røset.

– Dokumentasjonen skrives ikke inn i fritekst, som vi gjorde i Profil. Nå brukes Rover, som er en applikasjon på mobiltelefonene, hvor arbeidsoppgaver og gjøremål dokumenteres som fullført fortløpende. Nå slipper vi å dokumentere alle arbeidsoppgavene på slutten av vakta, sier Strand.

– Har dere inntrykk av at alle ansatte liker Helseplattformen bedre enn Profil?

– Jevnt over er ansatte bedre tilfreds med Helseplattformen, men det kan hende at noen enkeltfunksjoner virket enklere på Profil, sier sykepleier i hjemmetjenesten, Sissel Kulsetås, som også har vært superbruker og instruktør for Helseplattformen.

Kommunikasjon med sykehus

De forteller at kommunikasjonen med St. Olavs hospital fungerer bedre nå enn da de brukte Profil.

– I starten ringte vi til sykehuset for å sjekke om de enkelte meldingene faktisk kom fram, og det gjorde de, sier Røset og legger til:

– Røntgen-problematikken som det har vært en del mediefokus på, er ikke aktuell for oss, for vi sender ikke noen røntgenbilder herfra.

– I stedet for å vente på epikrisen fra sykehuset, som tidligere måtte gå via fastlegen først, får vi den oppdatert i sanntid på Helseplattformen. All kommunikasjonen vi har med sykehuset ligger der, sier Strand.

Fastleger og legevakt er ikke med

Kongstanken bak Helseplattformen er «én innbygger, én journal». Foreløpig ligger man et stykke unna dette mantraet, siden viktige helsetjenester ikke er med i samarbeidet.

Fastlegene i Selbu, som er privatpraktiserende, har valgt å ikke ta i bruk Helseplattformen. Heller ikke legevakttjenesten, som Stjørdal er vertskapskommune for, har innført den. At fastleger og legevakta ikke er med, betyr at kommunen kommuniserer med dem på samme måte som før.

– Når en pasient sendes til legevakta, får vi derfor ikke oppdateringer i sanntid, slik vi får når pasienten sendes til sykehuset, forklarer Elin Anette Strand.

Ingjerd Tuset (t.v.), Karen Østby Nilsen, Ingrid Haugen, Marit Hårstad, Gunhild Vigdal Aune og Ingrid Osgjelten forteller at det aller meste har gått bra etter at Helseplattformen ble innført i Tydal. Foto: Svein Hilmo

Tydal takket nei til pilot

Heller ikke i Tydal bruker fastlegene Helseplattformen. De er kommunalt ansatt og har tatt systemet i bruk på sykehjem og helsestasjon, men ikke på legekontoret.

Helseplattformen AS jobber med å utvikle en fastlegemodul, og en pilotutgave er prøvd ut ved Vanylven legesenter og Øya legesenter. Helseplattformen AS ønsker nå at to andre legekontor tester modulen. Tydal har fått en forespørsel om de er interessert, men siden de er opptatt med planlegginga av nytt helse- og administrasjonsbygg, har de valgt å takke nei.

– Learning by doing

Men bortsett fra legekontor og legevakt, har Tydal kommune rullet ut journalsystemet i den kommunale helsetjenesten.

– Det er litt learning by doing, sier Ingrid Haugen

– Og det er jo helt normalt, legger Karen Østby Nilsen til.

De er begge hjelpepleiere i hjemmetjenesten i Tydal kommune, og de har også vært superbrukere under innføringen av Helseplattformen.

– Det er ganske oversiktlig her i bygda, og vi har ikke støtt på så store utfordringer, men noe smårusk er det jo, sier Østby Nilsen.

Enkelte ganger har ansatte opplevd at de har vært uten dekning, men det er usikkert om denne feilen ligger hos Helseplattformen eller hos Telia.

– Sending av e-meldinger har stort sett gått veldig greit. Noen små feil har vi oppdaget, men det har vært menneskelige feil, ikke systemfeil, sier tjenesteleder Marit Hårstad ved sykehjemmet.

En bakside ved å være liten

– Enkelte folkevalgte uttrykte stor bekymring for at Tydal skulle innføre Helseplattformen. Har disse bekymringene vært grunnløse?

– Jeg har ikke støttet disse bekymringene hverken før, under eller etter innførelsen, sier Marit Hårstad.

På ett punkt ser de ansatte i Tydal at de har en utfordring sammenlignet med større kommuner. I en liten kommune som Tydal, må mange av de ansatte være fleksible og jobbe i ulike avdelinger, og dermed må de også lære seg flere moduler av journalsystemet.

– Dette er kanskje den største utfordringen vi opplever, sier sykepleier Ingrid Osgjelten, som er superbruker og lokal instruktør på Helseplattformen.

– Det er stor forskjell mellom eksempelvis hjemmesykepleie-modulen og sykehjem-modulen. I Tydal må man lære seg begge, og kanskje enda en til, sier Osgjelten.

– Imponert over de ansatte

Selve utrullinga av Helseplattformen i Tydal, samt de første ukene, har gått bra.

– Vi lærer noe nytt hver dag, så vi er langt fra utlært enda, sier assisterende tjenesteleder Gunhild Vigdal Aune.

– Jeg er imponert over de ansatte, sier Marit Hårstad.

Leder for helse- og omsorgssektoren i Tydal kommune, Ingjerd Tuset, er enig.

– Vi har hatt en god primus motor i Ingrid Osgjelten, som har vært både superbruker og instruert andre ansatte i bruken av Helseplattformen. Hun har vært en helt uvurderlig ressurs, Tjenestelederne Marit og Gunhild har vært med i alle nivå og vet hvordan systemet fungerer, slik at det er veldig godt forankret i hele helsetjenesten, sier Tuset, som avslutter:

– Jeg er med i en del samarbeidsfora sammen med St. Olavs, og sett fra mitt ståsted synes jeg det er positivt at Helseplattformen løftes opp som et verktøy som vi kan videreutvikle for å skape bedre samhandling på tvers av ulike enheter og nivåer til det beste for felles pasienter, sier Ingjerd Tuset.

Powered by Labrador CMS