Clemens Kraft ønsker større kraftverk i Garbergelva - her er veien videre
Det faste utvalg for plansaker i Selbu kommune sa 14. mai 2024 ja til Clemens Krafts anmodning om å tilrå de kraftutbygging i Garbergelva, og nylig ble "Garbergelva kraftverk" å finne som en konsesjonssak på NVEs nettsider. Hva betyr dette, og hvordan ser veien videre ut i denne saken? Selbyggen forsøker i denne artikkelen å forklare videre saksgang for en eventuell konsesjonssøknad.
Da Clemens Kraft i 2024 anmodet Selbu kommune å tilrå de kraftutbygging i Garbergelva, skisserte de to alternativer til utbygging. Det ene alternativet (kalt 2B) var et småkraftverk med en årlig produksjon på omlag 34 GWh. Det andre alternativet (kalt 3B) var et større kraftverk på omlag 74,9 GWh. "Garbergelva kraftverk" på NVEs nettsider, viser nå 68 GWh, og det er dermed klart at Clemens Kraft ønsker å utrede mulighetene for et større type anlegg i elva.
Hvor står saken i dag?
På NVEs nettsider finnes oversikt over saksganger for ulike typer vannkraftverk. Hvilken saksgang som er gjeldende, avhenger av størrelsen på det planlagte kraftverket (målt i årlig strømproduksjon/GWh). Da det for Garbergselva kraftverk er søkt på 68 GWh, vil saken videre måtte følge "Saksgang C", den mest omfattende saksgangen ved utbygging av vannkraft i Norge.
Under presenteres Saksgang C, som beskriver hvordan en konsesjonssøknads-prosess vil foreløpe for Garbergelva kraftverk. Anmodningen fra Clemens Kraft, som det faste utvalg for plansaker innvilget i 2024, inngår ikke i saksgangen beskrevet nedenfor. Denne anmodningen kom i så måte før saksgangen ble satt i gang, og kan dermed sies å være et ekstra ledd i prosessen, som Clemens Kraft selv valgte å utføre før de iverksatte konsesjonssøknads-prosessen.
Selbu kommune har ingen vetorett
Prosessen kan stanses ved flere trinn. Clemens Kraft kan velge å ikke gå videre med planene (når en slik avgjørelse taes avgjøres eventuelt av Clemens Kraft selv), NVE kan velge å ikke innvilge en eventuell konsesjonssøknad (trinn 7), og Energidepartementet kan velge å avslå en søknad innvilget av NVE (trinn 8).
Selbyggen har stilt NVE spørsmål om kommunen på noe som helst tidspunkt har vetorett i slike saker, og dermed har muligheten til å stanse prosessen:
– Kommunen er høringspart i saken, og de har innsigelsesmyndighet. En innsigelse er en formell protest mot hva som planlegges. Å fremme en innsigelse er ikke det samme som å legge ned et absolutt veto. Men innsigelsen må behandles av Energidepartementet før de kan gjøre et endelig vedtak, skriver Håkon Berg Sundet, seniorrådgiver i NVE per epost.
Saksgang C (hentet fra NVEs nettsider)
Clemens Kraft har per i dag utarbeidet en melding med forslag til konsekvensutredningsprogram, som er oversendt til NVE. Dette bekrefter Mattias Kullberg i Clemens Kraft til Selbyggen. Det er på bakgrunn av dette at det nå er opprettet en konsesjonssak på NVEs nettsider. Man er dermed i dag kommet til trinn 1 i saksgangen.
Trinn 1: Melding med forslag til utredningsprogram
En melding er en tidlig varsling av et planlagt tiltak. Tiltakshaver (i dette tilfellet Clemens Kraft) har utarbeidet melding med forslag til KU-program (konsekvensutredningsprogram) og sendt dette til NVE. NVE vil nå gjennomføre en kvalitetssikring, som hovedsakelig innebærer å sjekke at meldingen og forslag til KU-program har fulgt gjeldende lover og krav, og er av tilstrekkelig kvalitet til å kunne sendes på offentlig høring.
Trinn 2: Høring av melding og offentlig informasjonsmøte
NVE vil legge meldingen med forslag KU-program på sine nettsider. På sakens nettside vil det være åpent for at alle som ønsker kan sende inn en høringsuttalelse, uavhengig av om de har mottatt høringsbrevet eller ikke.
NVE sender meldingen med forslag til KU-program på offentlig høring til berørte myndigheter og interesseorganisasjoner. Vi vil også be tiltakshaver om bistand til å orientere berørte grunneiere og rettighetshavere om høringen. Vi kunngjør meldingen i lokale aviser, slik at alle som ønsker kan få uttale seg.
Formålet med høringen er at de som kan bli berørt av tiltaket skal få informasjon om planene, og gi dem anledning til å komme med uttalelser og innspill til hva som bør utredes videre. NVE arrangerer vanligvis et offentlig møte lokalt i høringsperioden. Tid og sted for møtet kunngjøres i aktuelle aviser.
Trinn 3: NVE fastsetter utredningsprogram
Med utgangspunkt i meldingen med forslag til KU-program, uttalelser, tiltakshavers kommentarer, og kravene gitt i gjeldende forskrifter, fastsetter NVE konsekvensutredningsprogrammet. KU-programmet legger grunnlaget for konsekvensutredningen som skal gjennomføres før innsending av konsesjonssøknad.
Trinn 4: Søknad med konsekvensutredning
Dersom tiltakshaver ønsker å gå videre med planene, er neste steg å gjennomføre utredningene i tråd med det fastsatte KU-programmet. Tiltakshaver må da utarbeide en konsesjonssøknad for vannkraftanlegget. De vil deretter sende inn konsesjonssøknad med konsekvensutredning til NVE.
Trinn 5: Høring av søknad og offentlig informasjonsmøte
NVE sender konsesjonssøknaden på offentlig høring til berørte myndigheter, interesseorganisasjoner og alle som har uttalt seg til meldingen. NVE kunngjør høringen i lokale aviser og legger ut søknaden på sakens nettside. Høringsfristen er minimum tre måneder.
Her vil både kommune, fylkeskommune, sameting og statlige fagetater få anledning til å fremme sine innsigelser. Innsigelsen må komme innen høringsfristen, og de må begrunnes. Det må gå klart frem at det er en innsigelse som fremmes, og ikke en vanlig høringsuttalelse.
I høringsperioden vil NVE vanligvis arrangere et offentlig informasjonsmøte i nærheten av området tiltaket er planlagt. Tid og sted for møtet kunngjøres i lokale aviser. På møtet vil NVE orientere om konsesjonsbehandlingen, og tiltakshaver vil orientere om tiltaket og konsekvensutredningen.
Etter at høringsfristen har gått ut vil NVE sende over høringsuttalelsene til tiltakshaver (Clemens Kraft), som får mulighet til å kommentere disse. Hvis det i løpet av høringsrunden har kommet fram informasjon som bør undersøkes nærmere, kan NVE be tiltakshaver om tilleggsutredninger eller supplerende opplysninger.
Trinn 6: Befaring
Alle som har sendt høringsuttalelse vil bli invitert til befaring av tiltaksområdet. I tillegg vil kommunen, statsforvalteren og grunneiere alltid bli invitert, uavhengig av om de har uttalt seg. NVE er formell arrangør, mens tiltakshaver står for de praktiske forberedelsene og utgiftene i forbindelse med befaringen.
Trinn 7: NVEs innstilling
Når NVE mener at saken er tilstrekkelig opplyst, sender vi vår innstilling til Energidepartementet (ED). Tiltakshaver får normalt anledning til å kommentere NVEs innstilling. NVEs innstilling til ED er ikke et enkeltvedtak, og kan derfor heller ikke påklages.
Trinn 8: Vedtak av Kongen i statsråd
NVEs innstilling behandles av Energidepartementet. Departementet kan avslå søknaden (avslag kan påklages til Kongen). Alternativt kan de oversende saken til Kongen i statsråd (Regjeringen) for sluttbehandling dersom departementet mener det bør gis konsesjon. Vedtaket i Regjeringen er endelig og kan ikke påklages.