Børster støv av gamle planer om Fv. 705
– Tiden er overmoden
Kan Fv. 705 bli en lillebror til Den Gyldne Omvei? Visit Røros og Østerdalen SA ønsker å få Selbu og Tydal med på laget for å markedsføre Fv. 705 som en regional turistveg.
Dette var tema under mandagens næringslivsmøte på Thon Partner Hotel Selbusjøen (tidligere Selbusjøen Hotell & Gjestegård).
– Vi ønsker å utvide regionen. Fv. 705 er en reiseveg som mange ikke kjenner til og som vi ønsker å sette på kartet. Vi ser også behovet spesielt opp mot trafikken til og fra Værnes, sier reiselivssjef Tove Martens i Visit Røros og Østerdalen (tidligere Destinasjon Røros) til Selbyggen.
Ny flyrute er opprettet mellom München og Værnes, og Martens understreker at næringslivet må jobbe aktivt opp mot nye markeder som kobler seg på.
Gamle planer i ny drakt
Ideen om å promotere Fv. 705 som turistveg er ikke ny. Det var i 2016 at daværende direktør ved Selbusjøen Hotell & Gjestegård, Arild Øien, lanserte ideen om å utvikle Fv. 705 som regional turistveg. Da hadde Statens vegvesen etablert flere nasjonale turistveger rundt omkring i landet, men ingen i Midt-Norge – og det var ikke aktuelt for dem å etablere flere. Dermed fikk Øien med seg andre næringsaktører mellom Stjørdal og Røros i arbeidet med Fv. 705 som regional turistveg.
I flere år har det vært stille rundt satsingen, men nå har Visit Røros og Østerdalen (tidligere Destinasjon Røros) børstet støv av planene og tatt initiativ til økt samarbeidet med Selbu og Tydal. De kontaktet Næringsforeningen i Værnesregionen, som inviterte til møtet i Selbu.
Reiselivssjef Tove Martens fra Visit Røros og Østerdalen deltok sammen med styreleder Hans Vintervold og Jorid Skott Svendsen, som har drevet Vauldalen Fjellhotell i over 40 år.
– Uten samarbeid har vi aldri klart oss, sa Skott Svendsen til næringsaktørene fra Neadalen som hadde møtt opp.
– Tiden er overmoden
I etterkant av møtet sier Tove Martens til Selbyggen at hun håper de frammøtte fikk bedre forståelse for hvordan de arbeider og effekten av det.
– Hvor går vegen videre for 705?
– For vår del skal vi følge opp med informasjon. Vi vil gjerne snakke individuelt med aktører som er interessert i å bli med på satsingen. Som det ble sagt i møtet, er tiden overmoden. Jeg anbefaler aktører å prøve dette samarbeidet nå. Vi står foran en høysesong, sier Martens.
Hun mener at strekningen Oslo, via Røros og til Trondheim har et stort uforløst potensiale i reiselivssammenheng. Samtidig poengterer hun at enkelte steder i Nord-Norge og på Vestlandet lider av "overturisme".
Visit Røros og Østerdalen har ca. 105 medlemmer, inkludert seks kommuner. De er et felles salgs- og markedsføringsorgan for reiselivsaktører i Rørosregionen og Østerdalen. Formålet er å skape økt reiselyst og verdiskapning i regionen.
Blir opp til næringsaktørene selv
Ordførerne i Selbu og Tydal var til stede på møtet, og de sa begge at kommunene kunne bli med dersom næringslivet ønsket det.
Ole Morten Balstad (Ap) sier til Selbyggen at Selbu Vekst, som er kommunens utviklingsselskap, kan dekke medlemsavgiften for ett år til aktører som vil teste ut samarbeidet.
Jens Arne Kvello (Sp) kan ikke på stående fot love det samme for Tydal sin del, men sier til Selbyggen at det absolutt er interessant å vurdere det.
Synergier fra Røros og Trondheim
Daglig leder i Næringsforeningen i Værnesregionen, Jon Uthus, poengterer at Røros er et svært viktig trekkplaster for turistnæringen også i Neadalen.
– Da er spørsmålet om hvorvidt vi, som er de nærmeste naboene, er klar over hvilken stor synergieffekt dette kan gi, sier Uthus.
Han understreker at dersom dette samarbeidet skal bli noe av, må næringsaktørene selv være interessert.
– Det gjelder at næringslivet selv kjenner sin besøkelsestid, for å bruke dét uttrykket. Vi må forstå våre besøkende, og vi må tilpasse våre produkter for et marked som er voksende, sier Uthus, som tror norgesturismen vil vokse framover.
– Røros og Trondheim er kanskje de viktigste merkevarene vi har i regionen, og vi er så heldige at vi er nærmeste naboer til begge. Jeg håper vi kan børste støvet av de gamle planene om å utvikle Fv. 705 som en opplevelsesveg, avslutter Uthus.