Kultur

Knut Erik Jensen er glad for å kunne bidra enda mer lokalt når han nå skal ta fatt på rollen som lærer i det nye tilbudet ved Selbu videregående skole.

Knut Erik og Grieg, en suveren kombinasjon

Publisert Sist oppdatert

Knut Erik Jensens konsert med Edvard Griegs musikk har vært planlagt lenge, men blant annet koronaen medførte også her flere utsettelser. Når den så kom, kom den godt og ga publikum på endresenteret en stor musikalsk opplevelse.

Knut Erik er en suveren pianist med topp utdanning og med lang erfaring som konsertpianist både i Norge og utlandet, spesielt i USA der han har turnert i alle de 50 amerikanske statene.

Musiker og entertainer

Og så er det en ting til som også må nevnes. Han gir konsertene ytterligere innhold med sine fortellinger om komponisten og om bakgrunnen for de forskjellige musikkstykkene. For oss vanlige dødelige uten vid musikalsk kompetanse gir han oss en innsikt i og forståelse for musikken som vi ellers ikke ville ha forstått. Han framstår både som musiker og entertainer, og vi føler oss beriket med både musikalsk og biografisk kunnskap når konserten er slutt.

Fra Holbergsuiten til Gjendines bånlåt

I intervju i Selbyggen fremhever Knut Erik nylig at Edvard Grieg har fungert både som inspirator og døråpner for han gjennom hans musikalske liv.

Men han har slett ikke bare jobbet med Griegs musikk gjennom sin musikalske karriere. Under studiene på konservatoriet jobbet han for eksempel med utallige forskjellige musikalske sjangre. Men hans forhold til den store, lille bergenske komponisten, som han viste utallige eksempler på på eldresenteret, må tydeligvis være svært viktig i hans musikalske liv. Og alt var en opplevelse å lytte til, fra den fantastiske åpningen med Preludium fra Holberg-suiten, og gjennom hele programmet til han avsluttet med den utrolig vakre og melodiøse Gjendines bånlåt som Grieg skrev ned da han fikk høre den 19-årige seterjenta, Gjendine Slålien fra Bøverdalen, som sang den for han på Skogadalsbøen i Jotunheimen.

Inspirert av folkemusikken

Gjennom hele programmet var det ikke til å ta feil av at Grieg så til de grader var inspirert av norsk folkemusikk, norske folketoner, slik at musikken ikke kunne ha kommet fra noe annet land. Hans fascinasjon for det norske og de norske tonene fikk han først inn da han møtte Rikard Nordraak i København, mannen som komponerte musikken til Ja, vi elsker dette landet. For Nordraak hadde store visjoner om norsk musikk der stilen først og fremst skulle skapes ut fra folkemusikken, folkets musikk, inspirert av ikke minst norsk natur. Og Grieg fullførte Nordraaks ønsker og visjoner.

Vi fikk blant annet høre det som kalles «folkelivsbilder», og «lyriske stykker», og svært kjente stykker som «Bryllupsdag på Troldhaugen» og «Småtroll». Det var en opplevelse hele veien fra begynnelse til slutt.

Rett i hjerte og sjel hos norsk-amerikanerne

Knut Erik Jensen har altså turnert mye i USA, og det er klart at Griegs musikk traff norsk-amerikanere i flere generasjoner rett i hjertet og sjela. Men han forteller at han også på disse turneene benyttet anledningen til å presentere musikk av andre betydelige norske komponister, blant andre Geirr Tveitt og David Monrad Johansen. Og alt dette gikk også inn hos publikum.

Konserten på eldresenteret var en gratiskonsert, arrangert med støtte fra Den kulturelle Spaserstokken, og Selbu Pensjonistforening stod i spissen for arrangementet i samarbeid med Selbu kommune og frivilligsentralen. Det kan gjerne bli flere slike konserter, både med Knut Erik og med andre musikere. For folkelig klassisk musikk er en opplevelse for de fleste.

Powered by Labrador CMS