Nyheter
Nok et rekordår for Coop i Tydal og Selbu
Butikkoppgraderinger, mindre grensehandel, færre utenlandsreiser og mer hjemme- og hyttetid ga omsetningsrekorder for Coop-butikkene i Tydal og Selbu i fjor.
Extra-suksess
Den nye Extra-butikken i Selbu åpnet dørene 25. november. Det ga stor effekt for julehandelen. Omsetningen hos Extra Selbu i desember ble hele 26 prosent høyere enn i den gamle Prix-butikken året før.
For året totalt ble omsetningsveksten på 18 prosent. Dette er det tredje året på rad med omsetningsrekord. Coop Midt-Norge sin beslutning om å bygge ny butikk har bidratt sterkt til veksten.
-Vi er utrolig godt fornøyde, både med hvordan det har gått etter Extra-åpningen og med fjoråret som helhet. Det krever en del innsats å bygge opp en ny butikk, samtidig med at man skal avvikle den gamle. I fjor stoppet kasseapparatet til slutt på 54,8 millioner kroner, dette er uten byggevareomsetning og inkludert moms. Jeg vil takke de ansatte for en fantastisk innsats, og alle de trivelige kundene for at de var så tålmodige mens vi drev på med flyttingen, sier butikksjef Terje Larsen.
De ansatte legger merke til at butikken har fått mange nye kunder.
-Stamkundegrunnlaget er utvidet, det er det ingen tvil om. Vi har langt flere ukjente ansikt innom nå enn tidligere. Vi merker også at flere hyttefolk legger helgehandelen innom oss nå enn før. Tidligere handlet de kanskje i Trondheim eller Stjørdal før de begynte å kjøre oppover, nå legges pengene igjen i Selbu i stedet, sier Larsen.
Fortsatt vekst i Tydal
Også Prix-butikken i Tydal fikk et godt år.
-Etter det knallsterke året vi hadde i 2020 med 23 prosent vekst, turte vi egentlig ikke håpe på at oppturen skulle fortsette. Men vi økte med 4,3 prosent også i 2021, det er vi strålende fornøyde med, sier Lars Erik Storstad, nyansatt butikksjef hos Prix Tydal.
Omsetningen landet til slutt på 36,1 millioner kroner.
Han mener det er liten tvil om at pandemien har bidratt til omsetningsveksten.
-Folk bruker hyttene sine mer enn i et normalår, det merket vi gjennom hele året. I tillegg er det mindre grensehandel. Etter at vi la om til Prix i 2020, har vi også lavere priser, bedre utvalg og lengre åpningstid. Det bidrar også, sier Storstad.