Nyheter

– Denne teknologien er nok kommet for å bli, sier rektor ved Selbu videregående skole, Hilde Andreassen.

Slutt på åpent internett under eksamen

Ved hjelp av kunstig intelligens-verktøy kan elever jukse seg til bedre karakterer. Rektor ved Selbu VGS, Hilde Andreassen, antar at teknologien blir brukt av elever allerede.

ChatGPT er en type kunstig intelligens-modell som er utviklet for å kunne svare på spørsmål og generere tekst. Den er trent ved hjelp av enorme mengder data og kan forstå og formulere setninger på en menneskelig-lignende måte. Nå er lærere over hele landet bekymret for at teknologien kan bli brukt til juks på eksamen. 

– Antar at det brukes allerede 

Avsnittet du nettopp leste ble ikke skrevet av et menneske. Det var kunstig intelligens, nærmere bestemt tjenesten ChatGPT, som genererte hvert eneste ord fordi vi ba den om det. Rektor ved Selbu videregående skole, Hilde Andreassen, tror elever har gjort det samme i skolesammenheng allerede. 

– Jeg antar at det brukes. Jeg har ingen tall, men vil tro at det brukes i større eller mindre grad i skolen generelt, sier rektoren. 

De siste ukene har tjenesten, utviklet av selskapet OpenAI, fått massiv internasjonal omtale på grunn av sine oppsiktsvekkende egenskaper. ChatGPT, som ligger fritt tilgjengelig på internett, lar hvem som helst gi den en instruks og på få sekunder få svar. Du kan be tjenesten om å skrive en utfyllende artikkel om Shakespears største verker, analysere diktet «Du må ikke sove», lage en vits om fotball, eller til og med programmere kode for en ny app. For å nevne noe. 

Stenger internett under eksamen 

Men det er spesielt på ett område denne teknologien skaper debatt, og bekymring: skolen. For hva skjer når et nettbasert verktøy kan utføre skoleoppgaver på vegne av eleven? Og når resultatet attpåtil blir oppsiktsvekkende godt? 

– Dette byr helt klart på utfordringer og lærere over hele landet har ytret bekymring for hvordan dette kan løses. 12. januar fikk vi beskjed fra Utdanningsdirektoratet om at åpent internett under eksamen stenges inntil videre, sier rektoren. 

– Blir du bekymret når at et slikt kraftig verktøy er tilgjengelig for elevene? 

– Man kan alltids grave seg ned i bekymringer, men jeg tror at refleksjon og kunnskap rundt hva dette er, og hva det kan brukes til, er nøkkelen for å håndtere det. For dette forsvinner ikke, det er kommet for å bli. Men Selbu VGS kan ikke løse dette alene, et samlet skole-Norge må jobbe sammen. 

Rektoren forteller at skolens lærere har snakket med elevene om chatroboten, og at det kommer til å bli et tilbakevendende tema frem mot eksamen. 

Utfordringer og muligheter 

OpenAI er ikke det eneste selskapet som jobber med en chatrobot som kan generere overbevisende tekst. Også Google sitter på en lignende teknologi, men selskapet har foreløpig valgt å ikke lansere den til offentligheten på grunn av frykt for at den vil misbrukes. 

– Det som blir spennende er jo om vi etter hvert kan benytte slike tjenester til noe konstruktivt og noe vi kan lære av, sier Andreassen. 

Den store utfordringen med at elever har tilgang til teknologien, handler om at teksten som genereres ikke er direkte plagiat. For teksten som produseres er unik og vil derfor ikke fanges opp av mekanismene som vanligvis oppdager juks. 

Rektoren påpeker at skolens rutiner likevel kan bidra til å avsløre juks: 

– Hvis nyere arbeid skiller seg vesentlig fra tidligere arbeid, kan jo varsellampene begynne å blinke, sier Andreassen. 

Flere steder i verden jobbes det nå med å utvikle teknologi som kan oppdage når en tekst er skrevet av kunstig intelligens. En amerikansk IT-student skal allerede ha kommet langt i utviklingen av en slik tjeneste. Det kan i så fall vise seg å bli gull verdt for utdanningsinstitusjonene.

Powered by Labrador CMS