Nyheter
Pilen peker stadig oppover for Jentene på Tunet – Nå kan de vinne prestisjetung nasjonal pris.
I høst ble det klart at Jentene på Tunet vant bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Trøndelag 2020, delt ut av Innovasjon Norge. Nå har vår lokale sjokoladeprodusent havnet i finalen, og kan stikke av med den nasjonale seieren innenfor samme kategori.
– Dette er veldig stas, utbryter Eivind Aune og sier at de føler seg som vinnere uansett hvordan det går.
– Det blir pallplass uansett, så vi er meget fornøyde, fortsetter han.
Et klapp på skuldra
Prisen fra Innovasjon Norge deles ut på grunnlag av at finalistene har skapt arbeidsplasser med utgangspunkt i gårdsbruket, at de inspirerer, bruker nye råvarer eller introduserer nye produksjonsmåter. De er opptatt av bærekraft og dyrevelferd, og knytter bånd mellom landbruket og resten av samfunnet.
– Å komme helt til finalen i en slik tildeling er bra for oss. Det føles som et klapp på skuldra når man står på som verst. De som står bak denne utdelingen kan virkelig faget bedriftsutvikling innenfor Innovasjon Norge, og de er eksperter i landet på dette. Når de sier at vi gjør det bra, så er det bra, sier Aune entusiastisk.
Innovasjon Norge begrunner finaleplassen med at Jentene på Tunet scorer høyt på innovasjon, lokal verdiskapning og sysselsetting.
Planlegger nybygg
Selbyggen har fulgt Jentene på Tunet tett i løpet av året som har gått, og det er ikke noen tvil om at pilen stadig peker i retning oppover.
– Vi bygget ut låven med tanke på at det var der vi skulle vokse og være. Nå har vi inne en byggesøknad på et nytt bygg på 825 kvm med lager- og produksjonsformål i tankene. Vi har begynt å hente inn anbud på ulike fag, og håper på byggestart til våren. Og fortsatt har vi 35 stykker på lønningslista, forteller Aune.
– Må våge å si at man er god
Aune sier at det er viktig å tørre å tro på at det man holder på med er bra. Selv om det selvfølgelig innebærer hardt arbeid.
– Hvis man ikke våger å si at man er god, så blir man heller aldri det. Jeg har en teori, og det er at det alltid er plass til den som er god, men det går mye på tid og hardt arbeid. Hvis jeg ikke hadde stått opp kl. 05 for å skrive ut ordrer til de som skal pakke og sende ut varer, så hadde kanskje kunden måttet vente en dag ekstra på forsendelsen. Grunnproduktet vårt er selvfølgelig godt, men god service betyr også litt, sier Aune og fortsetter:
– Jeg tror at vår sjokolade også er fin reklame for Selbu. Jeg har sagt, litt sånn flåsete kanskje, at Jentene på Tunet har potensiale til å bli et like sterkt varemerke for bygda som Selbuvotten. I alle fall hvis vi ser i et perspektiv på fem år. Det er også fint å kunne være til inspirasjon for andre som får se at det går an å satse.
Doblingstakt så langt
Starten på året har vært formidabel for bedriften, som allerede i årets to første måneder opplever en dobling fra fjoråret på samme tid.
– Hvis doblingen fortsetter så blir det en bra utvikling i år også. Vi er spente på vår nye produktlansering med lakriskuler. Det kan bli brukbart å få et ekstra ben å stå på. Og så vi håper vi også at folk kommer for å besøke cafeen vår når samfunnet åpner opp mer igjen, og ikke minst tar i bruk våre møtelokaler i kombinasjon med sjokoladesmaking, sier Aune inviterende.
Spennende 2021
Sjokoladeprodusenten går spennende tider i møte, og prøver å henge med i svingene så godt de kan. Veien blir litt til mens de går, og bedriften later til å være flinke til å hoppe på muligheter som byr seg.
– Nå jobber jeg med å få sjokoladen inn på Taxfree-butikker. Det hadde vært fint å ha norsk sjokolade på norske flyplasser. Vi har også lyst til å satse på eksport, men det har vi dyttet foran oss i to år. Hovedfokuset ligger på å dekke behovet i det norske markedet først og fremst. Men at det å få inn sjokoladen vår på Harrods i London ser vi ikke på som en umulighet, forteller Aune.
Han legger til at det er viktig å vokse kontrollert, da det er mange bedrifter som opplever å gå konkurs i vekstperioden.
Prestisjen veier tyngst
Finalen går av stabelen i Oslo den 15.mars, og da er Jentene på Tunet invitert til en middag med landbruks- og matminister, Olaug Bollestad, sammen med de to andre finalistene. Førstepremien er på 250.000 kr.
– Pengene er jo en ting, men det som veier tyngst for oss er prestisjen og at vi blir sett så til de grader. Det hadde vært stas å kunne kalle seg Norgesmester 2020. Uansett er vi fornøyde med pallplass. I alle fall jeg som tidligere bare har vunnet noen sølvskjeer på klubbrenn i Bolmotrøa, sier Eivind Aune lurt.