Nyheter
Kjøpte du banan hos Coop i oktober? Da har du bidratt til rekorddonasjon til kreftsaken
160 tonn bananer har bidratt til rekorddonasjon til årets Rosa sløyfe-aksjon. Til sammen har kundene til Coop Midt-Norge sine kunder samlet inn over 1,4 millioner kroner til forskning på brystkreft.
– Vi må rette en stor takk til våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til kreftsaken. Vi hadde heller ikke klart dette uten våre ansatte rundt om i butikkene. Det er de som gjør at vi kan donere et så stort beløp. Det er helt fantastisk, sier Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge.
Totalt har Coops kunder samlet inn rekordhøye 12,7 millioner til årets aksjon.
Rosa butikker og sunne varer
I hele oktober har butikkansatte farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Coop har donert én prosent av alt salg av frukt, grønnsaker og bær i oktober. Nesten halvparten av årets donasjon kommer herfra.
– Sunt kosthold er en av de viktigste faktorene for å forebygge kreft, og vi vet også at det er en viktig varegruppe for kundene våre. Ved å donere en andel av salget gir vi et ekstra insentiv til å handle frukt og grønt. Det at vi gir penger til livsviktig forskning samtidig som vi legger til rette for sunne hverdagsvaner er bra både for kundene og kreftsaken, sier Bjørn Vik-Mo.
I tillegg til å donere én prosent av salget av fersk frukt, bær og grønnsaker har Coops kunder støttet aksjonen ved å kjøpe utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer, og ved å bruke donasjonsknappen i de selvbetjente kassene.
– Årets designsløyfe har vært veldig populær, og har flydd ut av butikkene. Det er fint å se at Rosa sløyfe-aksjonen engasjerer både ansatte, kunder og medlemmer, sier Vik-Mo.
– Vi er utrolig takknemlige
Rosa sløyfe-aksjonen har i år satt søkelys på tidlig oppdagelse av brystkreft. Kreftforeningen og Brystkreftforeningen som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.
– Vi er utrolig takknemlige for alle som har støttet Rosa sløyfe-aksjonen. At Coop har bidratt med 12,7 millioner til årets aksjon, og til sammen over 72 millioner siden samarbeidet vårt startet i 2006, er helt fantastisk. Pengene som samles inn, har allerede hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier aksjonsleder Marit Sophie Egge.