Nyheter

Åsmund Sjøberg (SV) har meldt inn en interpelllasjon til kommunestyremøtet førstkommende mandag, der han stiller spørsmål om praksisen ved salg av kommunale eiendommer. Samtidig retter han skarp kritikk mot måten Nesta Eiendom AS fikk kjøpe bokhandeltomta på, og hevder samtidig at Granby AS har fått tilgang og vilkår som ikke andre har fått. Bildet er tatt under et tidligere kommunestyremøte.

Vil ha mer åpenhet rundt salg av kommunal eiendom

Publisert

I mandagens kommunestyremøte i Selbu vil Åsmund Sjøberg (SV) fremme en interpellasjon der han stiller en del spørsmål om salg av kommunal eiendom. Han mener det må være mer åpne prosesser.

Ordfører Ole Morten Balstad reagerer på grunngivelsen for interpellasjonen, og spesielt reagerer han på et par punkter der han mener interpellanten går langt i å insinuere kameraderi og korrupsjon.

Interpellasjonen lyder slik:

Interpellasjon: Salg av kommunal eiendom skal foregå ved en åpen salgsprosess

Interpellant: Åsmund Sjøberg, SV

I sak 6/22 behandlet i Formannskapet 1. februar salg av sentrumseiendom 67/81 og 68/38 til firmaet Nesta Eiendom for 350.000,-. Dette er området hvor bokhandelen ARK holder hus i dag.

I EØS-avtalens regler om offentlig støtte pkt. 3.2.11 kan vi lese at det skisseres to mulige prosedyrer ved salg av offentlig eiendom. Den ene ved bruk av åpen budrunde, den andre muligheten er bruk av en uavhengig vurdering av markedsverdien fra en kvalifisert, uavhengig ekspert. Dette for å utelukke en urettmessig offentlig støtte til kjøper gjennom en for lav salgspris. Det skal videre også nevnes at man er unntatt plikt fra å melde inn slike overdragelser for godkjennelse til ESA dersom beløpet er under en viss størrelse. Salgssummen i denne saken faller innunder dette, men det rokker ikke ved oppfatningen om at salget i sak 6/22 er problematisk og at det likevel ikke fritar fra kravet om innhenting av en ekstern prisvurdering. Selv om det sikkert uansett kunne blitt salg til samme kjøper, fremstår valget av en lukket salgsprosess som merkelig.

KS sitt etikkutvalg sier: når kommunen skal selge en eiendom bør hovedregelen være at den annonseres for salg i full åpenhet. Dersom en kommunes eiendom som et unntak gis bort eller inngår i et makebytte må det etter offentlig diskusjon foreligge et politisk vedtak om dette som legges til grunn.

Etter å ha lest det tynne saksfremlegget i sak 6/22 kan man ikke se det gis noen begrunnelse om hvorfor salget av eiendommen ikke kan skje gjennom en åpen salgsprosess, og etter sigende fremkom det heller ikke noe slikt i selve formannskapsmøtet. Videre bekreftes det heller ikke at det er innhentet en ekstern vurdering av markedsverdien på salgsobjektet – slik EØS-regelverket tilsynelatende krever. Her har altså kommunen unngått en åpen salgsprosess, unngått å innhente en vurdering av salgsverdi og solgt en tomt i sentrum til en pris noen få personer har blitt enige om. Når vi vet at kjøper er et selskap hvor broren til konstituert KD (kommunedirektør, red.anm.)  er ansatt som daglig leder – og prisen er overraskende lav – er veien til ulike spekulasjoner kort. Det er direkte besynderlig at ingen i Formannskapet støttet forslaget fra Trond Kåre Langseth (H) om en åpen salgsprosess i denne saken.

Den siste tiden har det blitt enda tydeligere hvordan utvikling av kommunens sentrum, potensielle nye boligområder og hytteområder er overlatt til noen ytterst få aktører. Det kan virke som om Granby AS er gitt muligheter og tilganger som andre bare kan drømme om. Det fremlegges konkrete planer og nye prosjekter folkevalgte knapt har hørt om, og spekulasjoner om at enkelte aktører gis betydelige fordeler er allerede godt etablert. Det er synd, og det kan stilles betimelige spørsmålstegn ved mangelen på åpenhet rundt prosesser om utvikling av bygda. Slikt kan gi grobunn for usikkerhet, irritasjon og mistenkelighet.

Et første steg på veien for å bygge tillit til at vi faktisk likebehandler alle er å sørge for at man lever opp til en av kommunens fem verdier; åpenhet. Det er ingen grunn til at vi i Selbu skal selge eiendommer utenfor det åpne markedet. Hvordan kommunen – som forvalter av fellesskapets eiendeler – selger ut noen av disse eiendelene bør være så åpent som overhodet mulig. Det skal ikke avgjøres på et lukket kontor av noen få utvalgte – uten en grundig begrunnelse. Når vi vet at kommunen har en historikk hvor salg har blitt omgjort på grunn av klage på en uryddig salgsprosess, så mener vi i Selbu SV dette er ytterligere et argument for hvorfor alle salgsprosesser kommunen er innblandet i skal være åpne og tilgjengelig for alle.

Spørsmål til ordfører blir da:

– Hvorfor ble ikke salget av eiendom 67/81 og 68/38 foreslått gjennomført gjennom en åpen salgsprosess?

– Ble det innhentet en ekstern prisvurdering av salgsobjektene?

Interpellanten vil også varsle at det i forbindelse med interpellasjonen vil bli fremmet et forslag for kommunestyret. Dette vil bli noe endret fra det som står i offentliggjorte saksfremlegg i møteinnkalling, og vil bli lagt frem for møtet.

Ordfører Ole Morten Balstad er sterkt kritisk til ordbruken i Sjøbergs interpellasjon. Han mener det fremsettes beskyldanklager mot kommunen som tenderer mot anklager om korrupsjon. Foto: Lina Tørum.

Ordføreren reagerer

-Det er greit å stille spørsmål om salget av bokhandelen, og jeg skal svare godt i møtet på mandag. Mitt svar blir formannskapets svar. Det var formannskapet som vedtok å selge bokhandelen med seks stemmer, mot en (Trond Kåre Langseth, H). Jeg vil også gi utfyllende opplysninger om salgsprosessen, sier ordfører Ole Morten Balstad (A).

Det er spesielt det femte avsnittet ordføreren reagerer på, der interpellanten blant annet skriver:

«Den siste tiden har det blitt enda tydeligere hvordan utvikling av kommunens sentrum, potensielle nye boligområder og hytteområder er overlatt til noen ytterst få aktører. Det kan virke som om Granby AS er gitt muligheter og tilganger som andre bare kan drømme om. Det fremlegges konkrete planer og nye prosjekter folkevalgte knapt har hørt om, og spekulasjoner om at enkelte aktører gis betydelige fordeler er allerede godt etablert…»

-Her anklages kommunen for kraftige beskyldninger som tenderer mot korrupsjon. Som folkevalgt i kommunens øverste organ skal vi være forsiktig med hva vi begir oss utpå i form av beskyldninger, og når lista legges på et slikt nivå som det gjøres i denne interpellasjonen, der det bygges på spekulasjoner og antagelser, er dette et debattnivå vi som kommunestyre bør være forsiktige med å gi oss ut på.

– Når det gjelder Granby AS er den eneste befatningen kommunen har hatt med dette selskapet en intensjonsavtale om utvikling av Biltomta, der kommunestyret enstemmig har gitt administrasjonen fullmakt til å utferdige denne. Når det gjelder hytte- og boligområder er det avtaler som er inngått mellom Granby AS og private grunneiere. Kommunen kan ikke bestemme hvilke privateide områder Granby AS kan kjøpe. Det er en sak mellom kjøper og grunneier som ønsker å selge. Kommunen får først befatning med disse områdene når en reguleringsplan kommer til politisk behandling, sier ordføreren.

Salget av bokhandelbygget vedtatt av formannskapet

Her sier ordføreren at det er tatt økonomiske, samfunnsmessige og arronderingsmessige hensyn. Vedaket om salg er gjort av formannskapet i et åpent møte der saksfremlegget var lagt ut offentlig i forkant av møtet.

-Det har lenge vært et overordnet ønske for kommunen å få bort Ark-bygget, som ble midlertidig satt opp på denne tomta på 1980-tallet. Prisen er ikke overraskende lav, slik Sjøberg hevder. Det er tatt utgangspunkt i råtomtpris på en million kroner per dekar. Det er snakk om en tomt på 500 kvadratmeter, og det er gjort fradrag i prisen for rivingskostnader, som entreprenør har vurdert til 150 000 kroner.  Det er ikke snakk om billigsalg, og kvadratmeterprisen ligger over det som er avtalt for Biltomta. Saken ble diskutert grundig i formannskapet og flere elementer ble trukket inn, blant annet i forhold til annonsering på det offentlige marked. Imidlertid endte et bredt flertall på at det var fornuftig at en interessent som er eier av tilstøtende naboeiendom, som ville rive bygget, noe som er helt i tråd med kommunens ønsker, fikk kjøpe det, og attpåtil kunne tilby Ark lokaler i det tidligere Coop-bygget til akseptabel pris. Det er tross alt snakk om en tomt på kun 500 kvadratmeter, som arronderingsmessig bør tilligge en større eiendom, og de nye eierne har allerede sagt at de ønsker å lage et friområde med ulike aktiviteter der, noe som vil berike sentrum ytterligere, sier Balstad.

Ordføreren synes også det er merkelig at slektskap og vennskap trekkes inn i salget.

-Konstituert kommunedirektør er bror av daglig leder i Nesta Eiendom, men han er inhabil og har ikke hatt befatning med salget. Det er jeg som ordfører som har laget innstilling til formannskapet, som fattet vedtak om salg i en åpen sak med en åpen innstilling, sier Balstad.

Beskriver menigmanns virkelighetsoppfatning

Interpellant Åsmund Sjøberg mener han beskriver menigmanns virkelighetsoppfatning når han tar opp dette spørsmålet.

-Jeg ønsker å stille spørsmål om ikke slike salgsprosesser bør være åpne. Jeg er skeptisk til at en aktør skal få kjøpe kommunal eiendom uten at den legges ut offentlig for salg. Begge de to aktuelle aktørene har tette bånd til kommunen. Og selv om kommunedirektøren var inhabil, så er ordføreren nær venn med styrelederen i Nesta Eiendom, og er derfor også inhabil så det suser, sier Åsmund Sjøberg. 

Han reagerer også på ordførerens kritikk, som først ble rettet i et intervju i Nea Radio, og mener ikke det ligger noen korrupsjonsbeskyldninger i det han har skrevet.

-Jeg har ikke påstått noe, jeg stiller bare spørsmål. Det er ikke innhentet ekstern prisvurdering slik jeg mener lovverket krever, og vi kan ikke ha en kultur der det ikke aksepteres at det stilles kritiske spørsmål om kommunal saksbehandling. Vi kan ikke ha et debattklima som forbyr at det stilles spørsmål. Jeg har også fått overveldende positiv respons fra mange etter at dette kom opp, og det kan virke som at en betydelig gruppe oppfatter prosesser i Selbu kommune som lite åpne, sier Sjøberg. 

Han holder fast på at det kan virke som om Granby AS har fått kommunal hjelp til å få tak i hytteområder og boligområder.

-Vi vet hvilken lobbyisme Granby AS driver i Selbu kommune. Det virker for mange åpenbart at Granby får tilgang og vilkår som ikke andre har fått og jeg gjengir en slik oppfatning i min interpellasjon, avslutter Åsmund Sjøberg.

Tilsvar fra Nesta Eiendom AS og Granby AS

På grunn av sterke påstander i saken er Nesta Eiendom AS og Granby AS, i tråd med Vær varsom-plakaten og god presseskikk gitt anledning til samtidig imøtegåelse. Vi trykker derfor deres tilsvar her.

Tilsvar fra Nesta Eiendom

Tor Øystein Mebust, daglig leder i Nesta Eiendom AS. Arkivfoto.

Registrerer at det har vært en debatt i media mellom en opposisjons-politiker og ordføreren.

Det er vel i utgangspunktet opposisjonens privilegium og fremme interpellasjoner hvis det er noe de ønsker svar på. Vi forutsetter at kommunens saksbehandling og prosesser er utført på riktig måte.

Vi forholder oss til den avtalen som er inngått med kommunen og som ble vedtatt med seks mot én stemme i et åpent formannskapsmøte.

Nå ser vi frem til å kunne finne en god løsning for å tilby Ark bedre lokaler så denne virksomheten kan få fortsette å være et bidrag til aktivitet og folkeliv i sentrum også i årene som kommer.

Hvis det er flere aktører som har ønske om å bidra til sentrums-utvikling i Selbu så er det supert. «E- vil invitere til dialog og samarbeid.» Her er det behov for alle gode krefter og masse initiativ.

Tor Øystein Mebust

Daglig leder Nesta Eiendom AS

Tilsvar fra Granby AS

Tilsvar til påstander fra kommunestyrerepresentant Sjøberg.

Granby AS (heretter Granby) vil, pga svært knapp tidsfrist for tilsvar, forbeholde seg retten til eventuelt å komme tilbake med et mer utførlig tilsvar i neste nummer av Selbyggen.

Sjøberg fremsetter flere påstander om Granby. De fleste får i første omgang stå for hans egen regning. Men en påstand er alvorlig, særlig når den kommer fra en kommunestyrerepresentant, sitat: «Han holder fast på at Granby AS har fått kommunal hjelp til å få tak i hytteområder og boligområder.» Et minimumskrav er at en slik påstand dokumenteres. Granby har derfor flg. spørsmål som Sjøberg bes besvare, gjerne i Selbyggen:

1)         Hvilke hytte- og boligområder siktes det til?

2)         Er det noen av disse områdene som er godkjent i kommunens arealplan etter at Granby ble etablert høsten 2020?

3)         Hvilken kommunal hjelp har Granby fått?

4)         Hvem i Selbu Kommune har eventuelt gitt slik hjelp?

Vi legger også merke til at Sjøberg mener Granby har kommet lett til det. Vel, vel, Sjøberg er hjertelig velkommen til å besøke oss på Granby, så kan vi ta utgangspunkt i fakta.

I løpet av noen uker har det stått innlegg i Selbyggen fra Selbu Bondelag, Selbu Senterparti, og nå fra Sjøberg, som vi på ett eller flere felter oppfatter har et negativt utgangspunkt overfor Granby. Vi fikk også en nokså negativ respons i møte med Høyres leder av Hovedutvalg Samfunnsutvikling.

Det er noen fellestrekk ved alle. For det første overser man at vedtatte arealplaner gjelder og at de faktisk er vedtatt av Selbus Kommunestyre, ofte enstemmig. For det andre synses det om både det ene og det andre, men ingen har spurt oss.

Ola Morten Eidem

Daglig Leder Granby AS

Powered by Labrador CMS