Nyheter

Anne Line Græsli og Tommy Hansen med barna Elvis og Maya. De forteller at Christiania Taxi har kommet opptil to timer for sent når de skal hente til skolen, og har ikke hentet barna en eneste gang siden skolestart. – Dette kan vi ikke akseptere, det går utover tryggheten til barna, sier foreldrene.

– Det er uaktuelt at taxiselskapet får hente ungene våre nå

Publisert Sist oppdatert

Familien Græsli/Hansen bor langt fra bussholdeplass i Vikvarvet. Derfor har barna krav på drosjetransport til og fra bussholdeplass og hjem. Ikke en eneste gang har drosjen kommet tidsnok til å hente barna etter skolestarten i høst. Nå tørr de ikke etterlate barna til Christiania Taxi, som fra i høst fikk kontrakt på all skoledrosjekjøring i Trøndelag.

Mandag morgen ventet en spent førsteklassing på at drosjen skulle hente ham. Elvis Græsli Hansen skulle begynne i første klasse på Bell skole, og ettersom han bor over 1 km fra nærmeste bussholdeplass, har han krav på drosjeskyss til og fra bussholdeplass. Foreldrene har brukt sommeren på å forberede han på skoleskyssen. Han skulle bli hentet med taxi hjemme og kjørt til bussholdeplassen, for deretter å ta skolebussen til skolen. Dette skulle kan gjøre første skoledag sammen med storesøster Maya som skulle begynne i 4. klasse. Hun har gjort det mange ganger før, og foreldrene skulle kjøre etter i bil. Slik skulle han bli kjent med ordningen og etter hvert bli trygg på å ta taxi og buss alene.

– På mandag kom drosjen to timer for seint. På tirsdag ringte de klokken halv ti og spurte om vi trengte taxi. De kom også for seint på onsdag, sier mamma Anne Line Græsli.

Ikke en eneste gang har drosjen dukket opp til rett tid. Anne Line og ektemann Tommy Hansen er overveldet av alle feilene som er gjort av Christiania Taxi, som tok over all skoledrosjekjøring i Trøndelag fra 1. august i år, dermed får ikke lokale drosjer kjøre skolebarna lenger. Kontrakten fikk selskapet etter en anbudsrunde initiert av AtB, som har ansvar for transport og skoleskyss på vegne av Trøndelag fylkeskommune. Det var derfor et nytt drosjeselskap som skulle kjøre skolebarna i Selbu fra i høst.

– Helt håpløst

Når taxien uteble, fikk de barna med i bilen, og de kjørte til skolen. Anne Line og Tommy har prøvd å ringe Christiania Taxi flere ganger. 

– Det er helt håpløst. Først må vi vente 40 minutter i telefonkø, så blir vi satt over og må vente på nytt. På mandag fikk jeg tak i sjefen for Christiania. Han sa at vi ikke skal være redd for å sette igjen ungene tirsdags morgen. Han garanterte at de kom til rett tid. Nå er det onsdag, og de har ikke vært her enda. Når de skal hente ringer sjåførene ofte en til to timer etter at de skulle vært her, da spør de om de skal komme og hente. Når vi ringer tar de ikke telefonen, så det har vært håpløst, forteller Anne Line.

– Sånn kan vi ikke ha det. Nå har det gått tre dager, og det er fortsatt kaos. Vi kan ikke stole på dem. Det er uaktuelt for meg at de skal holde på med dette. De får ikke lov til å hente ungene våre nå, sånn som de har holdt på, sier Anne Line oppgitt.

Barna blir utrygge

Det som skulle ha vært en trygg og god første skoledag for Elvis har blitt til kaos og ført til usikkerhet.

– Det er bra at Elvis ikke blir så redd av seg. Vi har prøvd å skåne ham for dette, men jeg ser på han at han er skeptisk nå. Og Maya vil ikke ta drosje lenger. Men jeg er sikker på at hvis den gamle sjåføren kommer tilbake så går det nok fort til igjen. De har ødelagt litt for oss, sier en bekymret mor.

Krav på drosjeskyss

De som har krav på drosjeskyss i skolesammenheng, er elever som ikke kan benytte det ordinære busstilbudet eller skoleskyss med buss, samt elever som bor lengre enn en oppgitt avstand fra bussholdeplass (avhenger av klassetrinn).

Fullt kaos

Familien Græsli/Hansen er ikke de eneste i Selbu som ikke har fått drosjeskyssen de har krav på. I Overvikfeltet, der familien Græsli/Hansen bor, har seks barn fra 1. til 8. klasse krav på skoledrosje til bussholdeplass. Før høsten var det en lokal drosjesjåfør som hentet ungene, et samarbeid som gikk plettfritt. Etter at Christiania Taxi tok over har ingen av barna i Overvikfeltet blitt hentet, noe som har medført 36 feil bare på disse adressene fra mandag til onsdag.

– Det er tilgivelig å feile den første dagen, men ikke at feilene gjentar seg den andre og tredje dagen. Vi har ikke fått én tur en gang, sier en oppgitt Kristian Jønland som er far til en i 8. klasse.

– Sånn vi opplever det så synes jeg ikke at de fortjener noen flere sjanser. Skulle de komme til riktig tid noen dager, så vet vi ikke hvem som kommer neste dag. Vi tørr ikke stole på dem. Vi kan ikke ha 50 forskjellige sjåfører fra Trondheim som ikke vet noe, skyter de andre foreldrene inn.

Foreldrene i Overvikfeltet i Vikvarvet er svært skuffet over Christiania Taxi, og at barna deres har blitt prøvekaniner for et prosjekt som ikke fungerer. De ønsker å gå h tilbake til den gamle ordningen som var trygg og god for barna. Fra venstre: Tommy Hansen, Anne Line Græsli, Janina Krasnickiene, Brit Ingun Berg og Kristian Jønland.

Språkproblemer og lite lokalkunnskap

De forteller at de har prøvd å ringe drosjesjåførene, men det er vanskelig når de ikke vet hvem som kjører. Sjåførene har av og til ringt fra skjult nummer, slik at de ikke kan ringe tilbake. Andre sjåfører snakker lite norsk så det er vanskelig å kommunisere med dem.

– Jeg synes at de må kunne snakke norsk når de skal kommunisere med unger. Det har ikke noe å si om de snakker gebrokkent, men det er viktig at de forstår barna og oss, sier Janina Krasnickiene som har to barn i 2. og 6. klasse.

Foreldrene ramser opp forskjellige situasjoner der de har fått telefon fra sjåførene.

– Sjåførene har ringt mellom 1-2 timer etter at de skulle ha hentet hjemme. Helt utrolig, da har jo bussen kjørt og skolen startet for lengst. Vi har også snakket med foreldre som sier at sjåførene har kommet altfor tidlig og før barnet har stått opp. Ellers har vi fått en telefon der sjåføren sier «Nå har jeg ledig tur, og nå kan jeg hente barnet ditt». Slik funker det ikke på skolekjøring. Vi tror ikke at de skjønner hva skoleskyss er, sier foreldrene.

De forteller videre at noen sjåfører har sagt at de står utenfor uten at det er tilfellet.

– En ringte meg og sa at han var hjemme og skulle hente sønnen min. Jeg så ut av vinduet, og han var ikke her, forteller Janina.

– Til meg ringte de og sa at de var 6 minutter fra skolen. Da var det 5 minutter siden sønnen min skulle ha blitt henta på bussholdeplassen som ligger langt fra skolen. De henter på feil sted og til feil tid, forteller Brit Ingun Berg, som sammen med Jønland har en gutt på ungdomsskolen.

De har sett taxier virre rundt og lete etter adresser over en time for seint på ettermiddagen. Sjåføren har ringt på dører og spurt etter adressen til Samstadveien. De har heller ikke sett noen maxitaxi. Før var det en maxitaxi som hentet alle ungene i Overvikfeltet.

– Hva gjør dere?
– Vi har alle sittet og ventet på drosjen, helt til det er for seint til at de rekker bussen. Da har vi måttet kjøre dem. Også har vi tatt utallige telefoner, både til Christiania Taxi, AtB, skolen og skolekontoret. Når vi ringer Christiania får vi forskjellige beskjeder. Det oppleves veldig rotete, forteller de.

Misinformasjon

Søndag kveld fikk de en melding fra Christiania Taxi. Der stod det følgende:

«Kjære foresatte. (…) Denne smsen gaar til alle som skal ha skoleskyss i loepet av 2021/2022. Det er lagt opp til at elevene skal samkjoeres i ditt område. Vedlagt følger en link (…) som viser tidspunkt for henting samt status pa hvor langt bilen har kommet i sin rute. Vi ber om at eleven forberedes og er klar til å bli hentet 10 min for hentetidspunkt som folger av vedlagt link»

Her har taxisjåføren krysset haket av at Elvis er levert. Per 19.08. har ikke drosjen kommet tidsnok en eneste gang, 4 dager etter skolestart og 8 hentinger per unge. Skjermdump fra fars mobil.

– Vi fikk en melding om når ungene skal være klar. Da forventer vi at drosjen er klar også. Linken fungerer heller ikke, så vi får ikke sett hvor drosjen er, sier foreldrene.

Dette er den eneste meldingen de har mottatt. Det er ingen dato, kun klokkeslett. Ikke alle barna er registrert, og flere ganger er barna krysset av som «levert» uten at det er det.

– For oss virker det som at de registrerer dette slik at de får penger for turen. Vi tror også at de prioriterer langturer, for de får ikke betalt for distansen mellom Trondheim og Selbu.

Tapt arbeidsutgift

Som følge av kaoset rundt skoledrosjen har foreldrene fått tapt arbeidsutgift.

– Hver familie har fort mistet tre timer på jobb daglig, og brukt mye tid på å ordne opp i dette. Vi får ikke betalt for dette. Hvem skal vi sende regningen til? Nå må vi organisere oss slik at noen er her og tar med seg ungene, for vi kan ikke risikere at de blir stående på bussholdeplassen og vente etter skoletid. Hvordan blir det når det blir mørkt og glatt på veiene? Vi tror ikke at sjåførene som er vant med bykjøring kommer til å klare bakkene oppover her. Nå har de brukt opp sjansene sine og nok er nok, sier noen oppgitte foreldre og legger til:

– Vi skjønner at det ikke er sjåførene sin skyld, men de jobber for noe som er veldig dårlig. Hvis det går skeis resten av denne uka, så må vi bestille lokal drosje på mandag. Vi kan ikke ha det slik. Det er uaktuelt.

Ønsker gammel ordning tilbake

– Hvordan var drosjeskyssen før Christiania Taxi kom inn i bildet?

– Det var helt fantastisk. Før var det lokale sjåfører som hentet alle ungene her med maxitaxi, og stort sett hadde vi bare en å forholde oss til. Det var veldig trygt for ungene. Hvis han kom 5 min for seint så ringte han og vi kunne også ringe ham hvis det var noe. Vi var så fornøyde og vi vil virkelig ha ham tilbake, sier foreldrene og legger til;

– Vi savner ham. Han passet på og tok seg av ungene. De lokale tok ansvar, og ordnet opp langt utenfor arbeidsoppgavene. De sto og ventet til de så at de kom seg inn. Det har de plikt til, men vi tror ikke at sjåførene på Christiania Taxi kommer til å gjøre det. Vi er skuffet over hvordan ting er blitt håndtert med ungene våre. Flere av de vil ikke ta drosje mer. De har blitt prøvekaniner for et nytt prosjekt!

Savner info fra skolene

I tillegg til skuffelsen over Christiania Taxi, savner de også informasjon fra skolene.

– Vi har ikke mottatt noen melding fra skolen om at det er et nytt selskap som skal kjøre barna. Først når vi fikk melding fra Christiania Taxi i 21-tida søndag kveld viste vi hvem som skulle kjøre. Dette burde skolen informere om på forhånd, sier foreldrene.

En av foreldrene var i kontakt med skolekontoret i Selbu fredag før skolestart, og da viste ikke personen i den andre enden hvem som skulle kjøre skoledrosjene.

Hele veien har de vært i kontakt med skolene og oppvekstsjefen i Selbu kommune. De har fått beskjed om å sende melding hvis barna ble henta.

– Men vi synes at skolene også har et ansvar i å ordne opp. Det er ikke vi foreldrene som skal ordne opp. Vi har ikke fått tilbakemelding hverken fra kommunen, skolen eller taxiselskap, og ikke fått noen informasjon uten av vi har ringt selv.

Bell skole har blitt nedringt

Som følge av kaoset rundt skoledrosje, har det blitt mer å gjøre på Bell skole, der Elvis og Maya er elever. De har fått mange telefoner fra frustrerte foreldre.

– Både mandag og tirsdag har det vært problem med at drosjene ikke dukket opp på morgenen. Foreldrene har måttet kjøre barna til skolen eller bussholdeplassen. I går kom de ikke hit heller og lærere har kjørt hjem elevene, forteller Karin B. Langseth, sekretær ved Bell skole tirsdag ettermiddag.

Karin Brattgjerd Langseth er sekretær på Bell skole

– En ting er at foreldrene blir usikre, men verre er det at ungene blir det. Det går med mye tid vi heller skulle ha brukt på skolestart, og vi skulle gjerne vært foruten dette. Foreldre har kontaktet oss på mail og telefon, og jeg vet at det er mange som har funnet alternative løsninger, fortsetter hun.

Langseth forteller at de så at drosjene kjørte rundt, men det var ingen som kom inn og spurte de.

– Hvorfor gjør de ikke det? Vi vet jo ikke hvem de ventet på. Men det verste er når ungene kommer til bussholdeplassen sin på vei hjem, og så kommer det ingen drosje og plukker de opp. Verst er det for de minste.

Hun sier at det er en vanskelig situasjon.

– Hva sier du til en mor som er fra før bekymra for å sende barnet sitt på skolen, og så opplever man dette? Man blir utrygg, men vi prøver å roe ned. Det er vanskelig å starte opp på en ny plass, men det burde Christiania Taxi skjønt fra før.

Ifølge Langseth snakket de med AtB før skolestart, for å forsikre seg om at alt er i orden, og de har fått beroligende beskjeder at dette kommer til å gå bra.

– Jeg vet at det har vært kaos på ungdomsskolen og på Selbustrand skole også. Alle skolene har klaget inn til oppvekstsjefen i Selbu. Han melder inn alle avvik som oppstår, sier hun.

Selbu kommune

Oppvekstsjef Geir Håvard Mebust bekrefter dette. Han forteller at kommunene rapporterer inn, men at det er AtB som er ansvarlig, på vegne av fylkeskommunen.

Geir Håvard Mebust er oppvekstsjef i Selbu kommune. Arkivbilde

– Vi i har dialog med skolene, og vi rapporterer alle avvik til AtB. Det er viktig at vi rapporterer det som ikke stemmer. Det var en forbedring fra mandag til tirsdag, men det er ikke bra enda. Det vi er opptatt er at det skal være en god start på skoleåret og en god start på skoledagen. Noen av elevene er sårbare og trenger skyssen.

Han forteller at AtB har tett dialog med kommunene, og han opplever det som et konstruktivt og godt samarbeid.

– Akkurat nå prøver de nok å finne ut om Christiania Taxi er i stand til å levere, og om hvilke sanksjoner de skal ut med. Utfordringen er at det er lagt ut på anbud, og Christiania Taxi vant anbudet. De har ikke levert det som forventer av dem og det skaper frustrasjon.

– Hva har dere gjort?

– Vi rapporter, og forventer at AtB fikser dette. Vi kan ikke begynne å engasjere taxier selv, det er AtB som avtaler kontrakter med både taxi- og bussnæringen. Christiania Taxi har fått frist ut denne uken til å få skikk på det, og det er AtB som må ha sanksjoner. Det er juss i dette også. Det er ikke bare å trekke et anbud. Jeg vet at AtB jobber på spreng sammen med firmaet. Både Meråker, Stjørdal, Tydal og Selbu er berørt av dette, sier oppvekstsjefen.

Tilbydd bli-kjent dag

Oppvekstsjefen forteller at før sommeren, så stilte de spørsmål til AtB om hvordan de skulle forberede seg på å finne frem i Selbu. De tilbød sjåførene å komme på en bli-kjent dag.

– Vi tilbød å være behjelpelig med å bli kjent, men vi ble lovet at det skulle gå bra. Men vi var spent selvfølgelig, spesielt når det er et selskap som kommer fra Trondheim. Vi ser at de burde hatt en innkjøring, kommet til Selbu og gjort seg kjent, sier han og tilføyer:

– Det er absolutt ikke bra. Og det som er vanskelig er at vi ikke vet den eksakte årsaken for at det ikke fungerer. Har de ikke biler, har de ikke sjåfører? For oss er det viktigste at det blir orden og at ungene blir hentet når de skal, konstaterer oppvekstsjefen.

LES OGSÅ: AtB svarer på kritikken

Powered by Labrador CMS