Nyheter

80-sona på Vikvarvvegen ligger nær travbanen, og her kan man ofte møte på hest langs veien. Flere gasser på i stedet for å bremse når de møter hest i trafikken, noen som kan føre til veldig farlige situasjoner.

– Her kan det fort bli en dødsulykke

Publisert Sist oppdatert

Annicken Grøntoft og dattera Aminda på 15 år, har begge opplevd flere nestenulykker når de kjører eller rir hest langs Vikvarvvegen. Bil, traktor og lastebil suser forbi i 80-sona, og de ber innstendig om at folk tar hensyn til hest i trafikken, før noe tragisk skjer. 

– Det er bare fåtallet som viser hensyn når vi er til hest, og det gjelder alle typer kjøretøy. Her kan det oppstå en dødsulykke hvis folk ikke viser hensyn, sier Annicken og Aminda når de møter Selbyggen tirsdag kveld. De holder til i stallen ved travbanen på Vikaengene, et sted der det ofte er mye folk og trafikk, både på veiene mot stranda, til Årsøya og langs Vikvarvvegen.  

– Hvorfor må dere ut på veien når dere kan bruke travløypene? 

– Vi må ut på Vikvarvvegen der det er 80-sone for å komme oss ut på tur. Vi har ei travløype her, men den er ganske flat. Det er viktig for hesten med variert terreng, og for å komme oss ut i skogen, i Vikvarvet eller på Åsbaret, så må vi først ut på Vikvarvvegen, sier de.

Aminda Grøntoft (15 år) er ofte ute på tur med hest langs veiene ved travbanen. Nå ber de folk om å vise aktsomhet før det skjer en ulykke.

Flere nestenulykker 

Ifølge norsk lov er hester kjøretøy, og skal dermed gå ute i veibanen, ikke på gang— og sykkelstier. De kan derfor ikke bruke Selbustien for å komme seg ut. Derfor må de ut på Vikvarvvegen når de skal ut.

Både Annicken og Aminda er omtrent daglig ute med hest, enten på hesteryggen, eller med vogn. Noen ganger er Annickens to små barn på tre og fem år med i vogna, og da er hun ekstra nervøs. Hun forteller at selv om hestene er trygge og vant med trafikk, er det mye i omgivelsene som kan gjøre at hesten skvetter til. 

– Det kan være fugler som flyr opp eller plastikk fra rundballer. Hva som helst kan gjøre at hesten blir redd, og da kan den hoppe inn i siden på en bil. Da kan det bli stygt. I verste fall kan det oppstå en dødsulykke på denne strekka som vi ofte ferdes på når folk suser forbi så øra på hesten blafrer, fastslår Annicken. 

Aminda og Annicken er omtrent daglig på tur, både på hesteryggen og med vogn. Noen ganger er barna på 3 og 5 med i vogna. – Veien er smal, og vi tror at folk rett og slett ikke folk skjønner at de må ta hensyn.

De priser seg lykkelig over at det har gått bra til nå, men begge har hatt flere nestenulykker. 

– Det gikk da gæli en gang. Det kom en lastebil i full fart. Hesten hoppet til, og jeg gikk rett i bakken. Det samme skjedde med Aminda. Hesten skvatt da en lastebil kjørte forbi i full fart, og hun ble nesten kastet av, sier Annicken.  

– Lastebilsjåfører tar vanligvis tar hensyn, men det er verre med traktorer. De kjører sakte fra før, og bremser ikke ned. Det er store kjøretøy, og da blir det trangt om plassen, legger hun til.  

To meters avstand og 25 km/t 

I trafikklæreboka står det at det anbefales å kjøre maks i 25 km/t, og holde to meter mellom hest og forbipasserende kjøretøy. Vikvarvvegen er lang og oversiktlig, så det er ikke vanskelig å se at det er en hest i veien.  

– Vi opplever ofte at mange ikke bremser ned, men heller gasser på. Dette skjer også på veien til Årsøya, folk kjører fort der, sier 15- åringen.  

Aminda til hest på Vikvarvvegen, en vei som er forholdsvis smal, med en ganske lang grøftekant. Det kan derfor fort bli farlig hvis biler kjører forbi i høy hastighet. Foto: Annicken Grøntoft/Lina Tørum.

Men det er også de som tar hensyn: 
– Selv om det er fåtallet som bremser ned når de kjører forbi, er det mange som er veldig flinke. De tar hensyn, og bremser ned hver gang. De er som stjerner i trafikken. Hvis alle kunne være så flinke så hadde det vært kjempebra, roser Annicken. 

– Tenk elg 

Mor og datter kommer med et råd til de som ikke sakker farten: 

– Folk klarer å vise hensyn til katt, hund og elg, men ikke for hest. Få ville kjørt forbi en elg i samme farten, for det er ikke noe artig å få den i frontruta. Hesten veier omtrent det samme som elgen, og vi tror at folk rett og slett ikke skjønner at de må ta hensyn. De forventer at en hest i trafikken er trygg, sier Annicken og oppfordrer:  

– Tenk elg når du ser hest. 

Dette betyr tegnene som rytterne bruker i trafikken. Fra brosjyren hest i trafikk

Dødsulykken 

Flere husker kanskje ulykken fra Bjørkelangen i 2014. To jenter på 11 og 13 år døde etter å ha blitt påkjørt av en bil når de var ute med hest og sulky. Dette skjer heldigvis sjeldent, men det rapporteres om flere nestenulykker. Det er lite statistikk på dette, derfor ble prosjektet Hest i trafikk startet. Her kan folk registrere ulykker og nestenulykker med hest i trafikken. De siste to årene er det registrert 87 nestenulykker og 34 ulykker. Imidlertid mener de at det er mange mørketall.  

Mangel på trafikkskilt 

Like ved travbanen ligger både badestrand, Selbustien og Årsøya, og det er mye trafikk i området. Likevel er det ingen skilt som varsler om mulighet for hest i trafikken, hverken i 80-sonen på Vikvarvvegen eller på veiene til Vikaengene eller Årsøya. 

– Jeg har varslet både Selbu kommune og Fylkesmannen om at det burde være et fareskilt med hest her ettersom det er en travbane her. Jeg har snakket med ordføreren, men har ikke fått annen respons enn at han skal prøve å få til noe, men det har ikke skjedd noe. Så har jeg sendt en mail til fylkeskommunen. De har ikke svart. Sist jeg purret var i april, sier en ganske oppgitt Annicken Grøntoft.  

Det er flere skilt på veien til travbanen, Årsøya og Vikaengene, som ligger like ved travbanen, men ingenting som varsler hest i trafikk. Travbanen ligger rundt 100 meter fra krysset.

Ordføreren svarer 

Selbyggen kontakter ordføreren, for å høre om noe er gjort. Han bekrefter at de ser på saken, og det er ett av punktene på agendaen når de har møte med Fylkeskommunen nesten gang. Han kan ikke si når møtet blir, men at de snakker med fylkeskommunen et par ganger i året. 

– Vi skjønner veldig godt at det kan være en utfordring, og det er en av sakene som vi ser på. Det er en lang og oversiktlig strekning, så vi tror ikke at vi får satt ned fartsgrensa, men det bør bli mulig å få opp et skilt, sier ordfører i Selbu Ole Morten Balstad. 

Ordfører Ole Morten Balstad

– Vi holder på å se på alternativer, og har sett på å lage en hestesti på andre siden av veien ned mot elva. Det er hestemiljøet positiv til, men da er det de som må betale. Ettersom de ikke får tippemidler, kan det bli for kostbart.  

– Er det noe annet dere kan gjøre? 

– Vi kan melde inn til veitrafikksentralen, men jeg tror ikke at de gjør noe. De får mange saker og det er mest rettet mot veiarbeid og dårlige veier, avslutter ordfører Balstad.  

Powered by Labrador CMS