Nyheter

Handelen er grei. Truls Trondsetås (t.v.) ble den lykkelige eier av en Polaris Khaos. Tommy Aftret er fornøyd selger.

Snøscooterens dag på barmark

Publisert Sist oppdatert

Lørdag var det Snøscooterens dag, riktignok uten snø. Allikevel var det godt oppmøte av scooterinteresserte ved dalførets tre forhandlere. Bransjen sliter med leveringsproblemer.

-Det har vært bedre besøk enn forventet. Det er forsinket levering på nye scootere, så vi har ikke all verdens nytt å vise frem. Nå er vi blitt lovet levering før jul, så vi skal ha det meste klart til messa i januar. Vi satser stort på denne messa. Det er en fin mulighet til å vise frem hva vi har. Det er bra at scooterklubben får til noe sånt i Selbu, sier Tommy Aftret, daglig leder ved Motorsenteret Selbu og Tydal.

Gjør det beste ut av situasjonen

Det er korona som har skapt problemene. Polaris i USA har dårlig tilgang på komponenter fra sine underleverandører, og de siste scooterne vil sannsynligvis ikke bli levert før til våren.

-I tillegg har det vært fraktproblemer og problemer med å skaffe nok containere til transporten. Dette er ikke enestående for Polaris, andre merker har også hatt samme utfordringer, sier Aftret.

-Vi prøver å gjøre det beste ut av det. Vi har 34 forhåndsbestilte Snowtrack som vi nå håper å kunne levere til kunde rett før eller rett etter jul, men situasjonen forandres fra dag til dag. Nå har vi fått beskjed om at den første leveransen ankommer Europa 15. november, sier Aftret.

146-lengde mest populær

Denne sesongen er scootere som er beregnet på blandet kjøring i løyper og løssnø, med 146-tommers belte de mest populære.

-Det er en populær lengde som passer godt under alle forhold. Khaos er den mest populære modellen. Det er den vi har solgt mest av. Det er solgt 39 av disse som vi venter levering av, sier Aftret.

Også under arrangementet lørdag ble det salg.

-Vi har solgt en UTV – en ATV med hytte, og en scooter i dag, sier Aftret.

Går mye på service

Nå venter scooterforhandlerne på snø. Inntil snøen kommer handler det mye om service.

-Nå er det mye å gjøre på verkstedet. Mange vil ta service på scooterne og gjøre dem klare til snøen kommer, sier Aftret.

Etter at det nye verkstedet ble bygget er forventningene innfridd.

-Det er faktisk litt bedre enn forventet. Etter at vi flyttet hit og fikk lokaler nær fylkesveien har det vært mye hyttefolk innom, sier Aftret.

-Det ble en Khaos

Ålbyggen Truls Trondsetås hadde tatt turen fra Ålen, og det endte med handel.

-Det ble en Khaos, jeg må prøve den nå. Jeg har hatt forskjellige merker før, men nå skal jeg prøve Polaris, den er grei å kjøre. Da måtte jeg hit til Selbu for det er ingen som selger Polaris i Ålen. Jeg har tenkt hele sommeren og har vært på utkikk etter denne, sier Trondsetås.

160 000 kroner måtte han ut med.

-Det var vel det tilbudet de klarte å gi, la han til.

Håper på opplæringsområde i Selbu

-Vi må være der det skjer. Det er stor interesse for scooteropplæring, men vi må til Haltdalen for å få lov til å drive kjøreopplæring. Nå har Statsforvalteren sendt ut informasjon til kommunene der de åpner for flere områder for opplæring. Jeg vet at både Selbu og Tydal har søkt, så jeg håper det bli noe lokalt, sier Geir Hanssen ved ABES Trafikkskole.

Det har vært stor økning i søknad om førerkort siden de nye førerkortreglene kom i 2007.

-Det er behov for bedre plass til opplæring. De som søker er ikke bare de som skal kjøre fritidskjøring, det er også mye næring, spesielt håndverkere, telekommunikasjon og kraftselskaper. Scooteren er et næringsverktøy. Det er også en grei måte å få folk ut i naturen på. Mange ville nok ikke ha kommet seg ut uten scooteren, sier Hanssen.

Nå er det 2 personer som driver scooteropplæring på heltid i tre til fire måndeder i året hos ABES Trafikkskole.

-Halvparten av de som tar førerkort for snøscooter i Trøndelag kommer nå fra ABES, sier Hanssen.

Nå håper han at det blir løypenett med utgangspunkt på Selbuskogen.

-Selbuskogen er et optimalt område, nært Stjørdal og Trondheim. Dette handler også om å få folk til Selbu for å bruke penger. Vi må tenke helhetlig og vi må tenke næring, sier Geir Hanssen.

Geir Hanssen og ABES Trafikkskole promoterte kjøreopplæring. Nå håper han de skal slippe å ta med alle elevene til Haltdalen for å kunne drive virksomheten.
Powered by Labrador CMS