Hvor er du nå, Jo­na­tan Odd­son Kjøs­nes?

Jonatan Oddson Kjøsnes er i ferd med å avslutte bachelorgraden i drama og teater ved NTNU, men er usikker på veien videre. – Jeg vet bare at jeg vil jobbe med teater, sier 23-åringen fra Nordpå i Vikvarvet. Foto: Bodil Uthus

– Vet bare at jeg vil job­be med tea­ter

Det­te in­ter­vju­et skul­le egent­lig hand­le om hvor­dan en gutt blir fan­get av tea­ter, men kom også til å dreie seg om å føle seg li­ten og an­ner­le­des i et lite byg­de­sam­funn.

Publisert

– Hvor er du nå, Jo­na­tan Odd­son Kjøs­nes?

– Ak­ku­rat nå er jeg hjem­me på Nord­på i Vik­var­vet, men i mor­gen er det slutt på pås­ke­fe­ri­en og da drar jeg til­ba­ke til Trond­heim og stu­di­e­ne ved NTNU. Jeg har stu­dert dra­ma og tea­ter i snart tre år og blir fer­dig med ba­che­lor­gra­den min nå i vår. 

– Når kom lys­ten til å dri­ve med tea­ter?

– Den kom tid­lig, mens jeg gikk i 3.-klas­sen på bar­ne­sko­len på Bell. Det var en sam­lings­stund med Sel­bu­tema, jeg sang «Kvern­steins­san­gen», og det før­te til at jeg ble pluk­ket ut til å spil­le Kjell Aukrust i tea­ter­opp­set­nin­gen «Dobbelsats og fres­ke fra­spark.» To år senere spur­te Eli­sa­beth Ma­the­son om jeg vil­le spil­le Trond Mor­set i «Snø­mørkt». Å få spil­le sam­men med pro­fe­sjo­nel­le skue­spil­le­re og ru­ti­ner­te ama­tø­rer; jeg var bare 11 år og opp­lev­de det som kjem­pe­ar­tig og vel­dig stort.

– Ble det vel­dig mye tea­ter i åra som fulg­te?

– Nei, egent­lig ikke. Ikke før jeg be­gyn­te på vi­de­re­gå­en­de og Eli­sa­beth Ma­the­son star­ta et dra­ma- og tea­ter­til­bud ved Sel­bu kul­tur­sko­le. Da ble det mer ty­de­lig for meg at jeg vil­le job­be med tea­ter, og det be­fes­tet seg enda mer da jeg et­ter vi­de­re­gå­en­de gikk ett år ved tea­ter­lin­ja på Ro­me­ri­ke fol­ke­høg­sko­le. Der fikk jeg job­be med tea­ter hele tida, og det ble et vel­dig be­fri­en­de år da jeg opp­da­get at det var en ver­den uten­for Sel­bu.

– Un­der «Snø­mørkt» ut­tal­te du i et in­ter­vju i Sel­byg­gen at du had­de vel­dig lyst til å bli skue­spil­ler, men at du trod­de det vil­le bli van­ske­lig. Ten­ker du det frem­de­les?

– Da viss­te jeg nok al­le­re­de hva jeg snak­ket om, men det er ikke len­ger skue­spil­ler som er må­let. Den ut­dan­nin­gen jeg tar nå er ikke spe­si­elt ret­tet mot skue­spil­ler­yr­ket. Jeg har gjort gan­ske mye regi de siste åre­ne, og jeg har mest lyst til å pro­du­se­re egne styk­ker og lage tea­ter fra bun­nen av.

Jonatan i storsatsingen «Snømørkt», der han spilte Trond, den yngste av de 7 sønnene i Morsetfamilien. Foto: Bernt Kulseth

– Er det noen spe­si­el­le tema du er opp­tatt av?

– Jeg er opp­tatt av dags­ak­tu­el­le te­ma­er som eks­em­pel­vis kli­ma -og flykt­ning­kri­se, psy­kisk hel­se, og pri­mært av å gi folk med­fø­lel­se og med­li­den­het med de som li­der og har det van­ske­lig gjen­nom tea­ter. Ett av de siste styk­ke­ne jeg har vært med på å set­te opp hand­ler blant an­net om unge gut­ters psy­kis­ke hel­se. Men det kan være like spen­nen­de å pro­du­se­re opp­set­nin­ger som er ba­sert på egne er­fa­rin­ger og eget liv.

– Er det noe du sjøl har opp­le­vd?

– I et lite byg­de­sam­funn er du pris­gitt de du kom­mer i sam­me klas­se med, og det er lite plass for å være an­ner­le­des. Jeg skil­te meg ut i for­hold til at jeg var li­ten og kort­vokst og had­de and­re in­ter­es­ser enn de fles­te and­re. I hvil­ken grad jeg ble mob­ba er av­hen­gig av hvil­ket per­spek­tiv du ser det i, da mob­bing stort sett reg­nes som noe som fore­går over tid. Jeg var hel­dig for det mer­ka meg ikke så hardt som det kun­ne ha gjort, og jeg var hel­dig som had­de gode ven­ner. Venn­skap er en gan­ske vik­tig ting, og på en li­ten plass som Sel­bu er du ikke ga­ran­tert å fin­ne ven­ner. Hvis du blir mob­ba og hel­ler ikke har noen ven­ner, kan det være gan­ske ille.

-– Mob­bing er et vel­dig ak­tu­elt tema i Sel­bu ak­ku­rat nå; fin­nes det noen løs­ning?

– Jeg tror at hvis du vil mot­vir­ke mob­bing, så må du gå til rota, og rota fin­ner du fin­ner du ikke hos mob­be­of­fe­ret, men hos de som mob­ber. På sko­len er det ofte barn som mob­ber barn, og barn er ikke født onde el­ler slem­me. På ett el­ler an­net tids­punkt må vil­jen og tran­gen til å mob­be ha opp­stått. Størst på­virk­ning på barn har fore­l­dre el­ler and­re i nær fa­mi­lie­re­la­sjon. Hvis Sel­bu har et mob­be­pro­blem, så har det ikke star­tet i sko­len. Det som fø­rer til at et barn be­gyn­ner å mob­be, har sam­men­heng med hold­nin­ger og på­virk­nin­ger som lig­ger uten­for sko­len.

– Er det du sier nå ba­sert på egne er­fa­rin­ger el­ler noe du har lært gjen­nom stu­di­et du hol­der på med?

– Det­te er mest ba­sert på min er­fa­ring av å vok­se opp i Sel­bu. Jeg tror Sel­bu har en vei å gå når det gjel­der hold­nin­ger mot det som er an­ner­le­des og skil­ler seg ut. På stu­di­et job­bet vi litt med en ung­doms­sko­le­klas­se i Trond­heim. Og når det gjel­der gut­ters psy­kis­ke hel­se tror jeg det er en ve­sent­lig for­skjell på by og land. I en by kan du gjem­me deg i meng­den, og det er stør­re va­ria­sjon. Det har du ikke noen mu­lig­het til på en mer ho­mo­gen plass der alle kjen­ner alle. Og noe jeg også har er­fart sjøl; noe av det van­ske­lig­ste med å bli mob­ba, er at det er flaut og at du får skyld­fø­lel­se. Det­te for­ster­ker øns­ket om å pas­se inn og mot­vir­ker et to­le­rant og åpent sam­funn hvor vi kan være for­skjel­li­ge.

– Har du noen trøst og gi til de som blir mob­bet?

– Da vil jeg si at det kan for­and­re seg til det bed­re når de be­gyn­ner på vi­de­re­gå­en­de. Sel­bu VGS var en god sko­le for meg, mil­jø­et der var mye bed­re enn på ung­doms­sko­len. Jeg ble mye tryg­ge­re på meg selv. Og det som er vel­dig vik­tig å vite er at det fin­nes en stør­re ver­den uten­for Sel­bu.

Powered by Labrador CMS