Odd Arne Halaas (t.h.) er strålende fornøyd med den første Tydalsfestivalen med seg selv som festivalsjef. Her under 40-års markeringen, sammen med Ole Bjarnes på scenen. Foto: Ørjan Gulbrandsen

Over 9000 var på Tydalsfestivalen: – Truffet så mye trivelig ungdom

Tydalsfestivalen 2024 er over, og festivalsjef Odd Arne Halaas er storfornøyd med hvordan helga på Stugguvollmoen har gått. Han er spesielt glad for måten festivalungdommen har opptrådt på.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg må bare si at jeg har truffet så mye trivelig ungdom i alle aldre fra hele Midt-Norge i løpet av helga. Selv om antallet festivaldeltakere har økt kraftig så har det vært veldig lite tull på området, sier en godt fornøyd festivalsjef etter endt festival.

– Og klokken halv elleve på søndagen var det strøkent på området. Det viser at ungdommen som var her er skikkelig fine folk som rydder opp etter seg, roser han.

Han mener at det meste klaffet under årets festival, og at det gjorde det hele til en stor suksess:

– Jeg vil si at programmet ble veldig bra. Det kretser på en måte rundt trønderrock, selv om ikke alt er nettopp det, så er det litt i den samme kategorien. Å starte med Vømmølgutan føles som et sikkerstikk, fordi det blir allsang på alle sanger med en gang. Så hadde vi også Synne Vo, som var et kjempespennende tilskudd til festivalen. 

– Kløkt og hell

Festivalværet ble omtrent som bestilt, og det satte heller ingen demper på helgas begivenhet.

– Vi var både dyktige og heldige i helga. Det er som ellers i livet, med kløkt og hell kan man komme ganske langt, melder Halaas.

For ham har de de siste dagene vært rimelig hektiske, men nå kan han endelig senke skuldrene litt.

– Jeg har ikke så mye stemmekraft igjen etter helga. Det har ikke blitt stort mer enn 10 timer søvn gjennom helga, men slik er festivallivet.

Har lyktes med markedsføringen

– Hvorfor har dere lyktes så bra?

– Noe av grunnen ligger nok i at dette er en veldig folkelig festival. Den er for forskjellige folk, i alle aldre. Akkurat den egenskapen må vi sørge for å ta vare på, sier Halaas og legger til:

– I en spørreundersøkelse om festivalen var det faktisk over 100 personer som kalte Tydalsfestivalen for Norges triveligste festival.

Han mener også at jobben som er lagt ned i markedsføring av festivalen er en sterkt medvirkende årsak til suksessen. 

– Det er lagt ned en bedre jobb på den fronten, og det er veldig viktig for å få folk interesserte. Å bruke sosiale medier til å markedsføre seg har blitt nødvendig for å nå opp i denne bransjen. Vi har lagt opp en strukturert plan, og det har fungert. Folk sier at de liker måten vi viser oss frem på.

Går mot solid overskudd

I løpet av helga har det høyst sannsynlig vært rekordmange folk innom portene på Stugguvollmoen. Et sted mellom 9.000 og 9.500 deltakere anslår Halaas, og han forteller at den nokså sindige styrelederen Toralf Øverås også mener at dette er rekord.

– Dette er selvfølgelig fantastiske tall, men det er også noe litt skummelt med det. Når det går så bra første året som festivalsjef, så gjelder det å følge opp neste år også. Når det er sagt så tror jeg vi skal greie det, sier Halaas.

Selv om ikke det totale regnskapet for festivalen er klart enda, så er han helt sikker på at det vil se veldig positivt ut.

– Vi har fått inn over to millioner mer på billettsalg i år sammenlignet med fjoråret, og har også tjent en god del mer på utsalg, avslutter festivalsjefen. 

Powered by Labrador CMS