Nyheter

Jarl, An-Magritt og Lena er klare til storinnrykk i påska.

Nå kan du lade mer enn bare kreftene på Stugudal

Påsken er den viktigste uka i året hos An-Magritt og gjengen på Joker. I år har de tatt enda flere skritt for å gi både fastboende og hyttebeboere best mulig fasiliteter mens de er på Stugudal.

Åtte mindre ladepunkter står klare ved Joker Stugudal, og snart er det også tre hurtigladepunkter på plass.

– Folk forventer lademuligheter her på Stugudal, sier daglig leder, An-Magritt Morset Hegstad.

Hun forteller at etableringen av ladepunkter er en stor kostnad, og vil gi lite inntekt på selve ladestasjonen, men at i det store bildet kan det gi økt omsetning.

– Nå kan folk handle her mens de lader. Vi må se på den totale pakken som Stugudal kan gi folk, og at både fastboende og hytteeiere har det de trenger når de er her. Det er store avstander til ting, og et slikt grep kan hindre noe av handelslekkasjen til for eksempel Røros og Selbu. Vi gjør alt vi kan for å få på plass et godt tilbud slik at så mange som mulig har lyst til å handle her.

Oddmund Dyrhaug kom innom for en liten prat, som han så ofte gjør. An-Magritt synes disse visittene av både fastboende og hyttebeboere er veldig hyggelige. Maiken Gjærevold Woldseth

Lang prosess å få alt på plass

Etter at eiendomsselskapet Stugudal Eiendom fikk støtte fra næringsfondet til investering i hurtigladere, ble det enklere å få på plass ladetilbud ved butikken. Hegstad legger også merke til at en stor andel av hyttebeboerne kjører nettopp elbil. Derfor har det lenge vært et ønske å ha lademuligheter.

– Vi hadde alt på plass til å få ordnet ladepunkter i høst, men det er lang ventetid på strøm og trafoer. Nå er vi snart i mål, heldigvis. Vi har også sørget for å investere i ladere vi vet kan stå lenge, disse ladepunktene blir ikke umoderne om ett år, forteller Hegstad. 

Hegstad håper at alle som bruker Stugudalen kan være rause med hverandre. Foto: Oda Cecilie Folde

Tøff vinter

Vinteren har ikke vært den mest snørike, og det har gitt utslag for butikken. Det har vært mindre scooterkjøring, og mindre skiturister. 

– Vi merker at vi er avhengig av at folk bruker hyttene sine.

Hun bruker ofte værmeldingen for å forutse hvilke varer hun kommer til å selge mer av i perioder.

– Folk lever livet sitt etter yr.no. Er det meldt sol går det mye av noen typer varer, og er det meldt overskyet går det andre typer varer.

Til påske har hun satt inn ekstrahjelper, for det er den viktigste uka i året. Butikken har nå tre fulltidsansatte og noen deltidsansatte. Familie skal også trø til i påsken, forklarer Hegstad. 

– Det er mye logistikk, men vi omsetter jo for 1,5 – 2 millioner på ei uke. Totalt i året har vi rundt 12 – 13 millioner i omsetning. Asko er også veldig behjelpelig, vi får nå flere leveringer enn vi gjør til vanlig, noe som gjør at vi kan bestille varer tettere på påsken og har dermed mindre risiko for å bli sittende igjen med masse varer som ikke blir solgt. Så er det viktig at kundene ser at vi trenger omsetning gjennom hele året, for eksempel i januar så har vi knappe 10% av omsetningen i påsken.

Tre hurtigladere og åtte mindre ladepunkter gjør at mange nå kan lade bilen mens de handler i Stugudal sentrum. Foto: Maiken Gjærevold Woldseth

Tredoblet omsetningen

Hegstad overtok driften av butikken i 2005. Den gang omsatte butikken for ca. 4 millioner kroner i året. Siden den gang har omsetningen tredoblet seg. 

– Hva har vært drivkraften bak alt som er gjort med butikken siden den gang?

– Det er motiverende å sette seg nye mål, og å klare å utvikle en sunn bedrift over tid. Vi har bygd stein for stein, og kjenner på et ansvar, at Stugudal må ha mer å tilby enn bare hyttetomter. Det er også viktig med trygge, lokale arbeidsplasser. Jeg er også grunneier, og noe av det første kjøpere av hytter spør på, er om det er butikk i nærheten. En annen drivkraft er kjærligheten jeg har for bygda, jeg er født og oppvokst her, dette er det jeg bidra med. Tydal uten turismen på Stugudal hadde kanskje ikke vært like mye.

Pandemi

Nylig ble butikken nominert som en av de tre beste Joker-butikkene i Trøndelag og Møre. På Norgesbasis er det omtrent 400 butikker i kjeden, og konkurransen om å bli best er dermed mye større. 

– Det kom overraskende på, utbryter Hegstad.

– Vi prøver å gjøre noe for bygda. For ikke lenge siden hadde vi Barnas Skileker. Vi har også en kaffekrok mange setter pris på, og vi er en viktig møteplass i bygda. 

Men det har ikke bare vært enkle tider de siste årene, hverken i verden eller på Stugudal. Nominasjonen var derfor en svært gledelig overraskelse.

– Det har vært noen utfordrende år, pandemien var slitsom. Vi opplevde at bygdefolket følte seg utrygge da hyttefolket skulle få komme tilbake etter nedstengingen. Vi fant heldigvis en god løsning og delte opp handlingen i tidspunkter for ulike hytteområder her oppe. 

Hun har også gjort seg noen betraktninger rundt det å drive butikk, fra at det under pandemien gikk fra å være et lavstatusyrke til å få samfunnskritisk status, og sett i lys rundt den siste tids debatt om prisøkning på matvarer og hvem som sitter igjen med pengene. 

– Dagligvarebransjen er mye mer enn bare de store kjedene. Det er store apparater med igjen mange små leverandører som gjør så godt de kan. Bøndene blir ikke rike på prisøkningen. De store kjedene står for stor sysselsetting og forutsigbarhet i samfunnet. Fra kua blir inseminert til biffen ligger på tallerken er det en lang verdikjede som skal være bærekraftig. Fraktpriser, strømpriser osv., må hentes inn en plass, og da kommer regningen til sluttbruker. NorgesGruppen har et stort ansvar for sine ansatte, og så er jo matsikkerheten i Norge en viktig faktor i dette.

Det skjer mer fremover

Stadig nye investeringer og oppgraderinger er planlagt hos Joker Stugudal. Straks er ladestasjon et faktum, og det er nye investeringer i planleggingsfasen. Hegstad har også en oppfordring til de som oppholder seg på Stugudalen fremover.

– Vi har jobbet hardt og lenge for å komme hit vi er nå på Stugudal. Vi må huske å være rause med hverandre.

– Joker Stugudal skal få en liten ansiktsløftning utvendig, forklarer butikksjefen. Foto: Maiken Gjærevold Woldseth
Powered by Labrador CMS