Til­ba­ke­blikk fra 30. ap­ril 2004:

MÅ I RETTEN: Ordfører Rolf Almåsbakk kan allerede nå belage seg på at Tydal kommune må møte i retten, da formannskapet vedtok at de vil godta boten de fikk for å gi dispans for en skutertur.

Snø­sku­ter­bot hav­ner i ret­ten

Det­te er en ar­tik­kel som er hen­tet fra Sel­byg­gens avis­ar­kiv.

Publisert

For­mann­ska­pet i Ty­dal har kom­mu­nen be­stemt seg for å ikke ved­ta bo­ten de er blitt fore­lagt i for­bin­del­se med Ty­dal Snøscooterklubbs tur for eld­re i bygda. Det be­tyr at Ty­dal kom­mu­ne må møte i ret­ten, da på­ta­le­myn­dig­he­ten ikke har god­tatt for­kla­rin­gen kom­mu­nen har kom­met med.

Ty­dal kom­mu­ne fikk 50 000 kro­ner i bot, et­ter at de ga Ty­dal Snøscooterklubb til­la­tel­se til sin tur for eld­re og funk­sjons­hem­me­de i Ty­dal før pås­ke. Nå har for­mann­ska­pet ved­tatt at man ikke god­tar bo­ten, og har der­for sendt sa­ken til­ba­ke til Sør-Trøn­de­lag po­li­ti­dis­trikt.

– Det er en del ju­ri­dis­ke be­trakt­nin­ger som gjør at vi falt på det val­get å ikke god­ta bo­ten. Vår ad­vo­kat me­ner at vi ikke skal ak­sep­te­re straff­an­svar et­ter straf­fe­lo­ven, da det er gitt feil straf­fe­re­ak­sjon. Vi me­ner ikke at vi kan bli ram­met av fo­re­taks­straff i en slik sak. Vi har gjort et for­valt­nings­mes­sig ved­tak, og vi me­ner at rik­tig straf­fe­form i den­ne sa­ken oven­for oss, er en for­valt­nings­mes­sig kla­ge, sier ord­fø­rer Rolf Al­mås­bakk, som ikke leg­ger skjul på at det lig­ger mye prin­sipp i sa­ken, både for kom­mu­ne og på­ta­le­myn­dig­het.

For­skjells­be­hand­ling

Det var kom­mu­nens plan­ut­valg som gjor­de ved­ta­ket om sku­ter­klub­bens til­la­tel­se til tu­ren. De be­grun­net ved­ta­ket med at de sy­nes det er for­skjells­be­hand­ling at va­ri­ge funk­sjons­hem­me­de og de som er blitt be­ve­gel­ses­hem­met på grunn av al­der, ikke skal be­hand­les likt.

– Både for­mann­skap og PUB-ut­val­get i kom­mu­nen me­ner at folk som har mis­tet sine mu­lig- he­ter til å be­ve­ge seg i na­tu­ren på grunn av al­de­ren, og folk som er va­rig han­di­kap­pet, må ha de sam­me ret­tig­he­te­ne til å kom­me seg ut i na­tu­ren, fort­set­ter Rolf Al­mås­bakk.

Det­te er en vel­dig prin­si­pi­ell sak for man­ge, og ikke mi­nst man­ge kom­mu­ner i Dis­trikts-Norge. Der­for har Ty­dal kom­mu­ne også et øns­ke om at en også kan få be­hand­let motorferdselslover § 6 på et prin­si­pi­elt grunn­lag, selv om det nep­pe kan gjø­re pa­ral­lelt med den­ne sa­ken.

– Vi har et sterkt øns­ke om § 6 i mo­tor­ferd­sel­slo­ven blir dis­ku­tert på et prin­si­pi­elt grunn­lag. Men jeg reg­ner med at det må kom­me som en egen sak. Nå får vi først se hva som skjer i retts­sa­ken i den ak­tu­el­le sa­ken, av­slut­ter Rolf Al­mås­bakk.

Blir retts­sak

Sør Trøn­de­lag Po­li­ti­dis­trikt be­kref­ter at de har mot­tatt sva­ret fra Ty­dal kom­mu­ne. Nå sen­der de sa­ken til retts­lig vur­de­ring, og tror at sa­ken vil kom­me opp for ret­ten i lø­pet av mai.

– Det er in­gen­ting i sva­ret fra Ty­dal kom­mu­ne som vil gjø­re at vi hen­leg­ger sa­ken. Der­for sen­der vi nå sa­ken vi­de­re til ret­ten, og så blir det opp til dem å vur­de­re om Ty­dal kom­mu­ne kan ileg­ges fo­re­taks­straff for det som vi me­ner er med­virk­ning til brudd på mo­tor­ferd­sel­slo­ven. For­hå­pent­lig­vis kom­mer sa­ken opp for ret­ten i lø­pet av mai, og så får vi ta sa­ken vi­de­re et­ter det som kom­mer frem der. Vi er klar over at det­te er en prin­si­pi­ell sak for fle­re par­ter, sier Alf Rune Nilsen ved Sør Trøn­de­lag Po­li­ti­dis­trikt.

Powered by Labrador CMS