En skuddårsdag utenom det vanlige:

F.v. Karen Alsethaug, Ingeborg Stokke, Emma K. Kyllotrø, Frida Lien, Synne Aspaas, Frida Langseth, Kamilla Bye, Stian Dietrich. Lillian Brandsfjell på gulvet.

– Opplegget her er litt annerledes enn å bare høre en joik og så være ferdig med det

Bålrøyken vises fra lang avstand, og kommer man nærmere kan man høre svake dunk, rytmisk pussing og et mylder av stemmer. Duften av mat tilberedt over åpen flamme blir sterkere for hvert skritt man tar i retning gapahuken.

Publisert Sist oppdatert

Det er skuddårsdag, og Selbyggen har blitt invitert til Selbu videregående skole sitt uteklasserom. Der har noen heldige elever fått besøk av den sørsamiske kulturformidleren Lillian Brandsfjell. Elevene sitter med hvert sitt gevir og hamrer, pusser og borer. De er i gang med siste innspurt av en meget innholdsrik dag, som er satt av til å lære om den sørsamiske kulturen.

På en benk midt i gapahuken sitter tre jenter og ler og snakker høylytt sammen, slik at de høres over musikken og støyen fra hamringen. Frida Langseth, Frida Lien og Kamilla Bye heter de.

– Det har vært en veldig fin dag til nå. Det at vi får lære om andre kulturer og gå litt i dybden på hva de faktisk gjør er veldig bra. Vi har lært om hva de sørsamiske reindriftssamene holder på med gjennom hele året. Når de for eksempel er i fjellet og tar inn rein og hva de gjør ellers. Det er veldig spennende, sier Frida Langseth.

Kamilla Bye er helt enig med Frida, og synes det er fint å få lære om en kultur som eksisterer så nært:

– Jeg synes det har vært veldig lærerikt å høre hvordan den samiske kulturen er i Neadalen, så nærme oss. Jeg har ikke fått lære så mye om den samiske kulturen før, spesielt ikke den sørsamiske. Opplegget her er litt annerledes enn å bare høre en joik og så være ferdig med det. Det var spennende å høre det fra noen som faktisk kan om det, sier hun.

Frida Lien sitter stille og nikker med til det venninnene sier. Det har vært en morsom dag kan hun bekrefte, også veldig variert.

– Først holdt Lillian en presentasjon der vi fikk høre om hvordan det er å være samisk i dag og litt om hvordan de holdt på med reinsdyra i løpet av de ulike årstidene. Deretter gikk vi videre til matlaging, hvor vi stekte reinsdyrkjøtt og grønnsaker og hadde det i et samisk brød, kalt laejpie. Nå holder vi på med ulike aktiviteter som å lage lysestaker, flaskeåpner og nøkkelring.

En viktig dag

Kamilla sitter med et lite reinsdyrgevir i fanget og hamrer løs. Geviret skal bli til en flaskeåpner. Kanskje en gave til noen i familien? Det blir det nok, forteller hun, for det må jo være lov å imponere litt. Under den store lua til Kamilla er det mye lurt som foregår, også noen refleksjoner om betydningen av denne dagen. 

– Det er viktig med en slik dag for at den samiske kulturen ikke skal bli glemt og for at det skal bli mindre fordommer. Det henger etter fra gammelt av dette med fordommer, så det er jo kjekt at vi får lære og vite hvordan ting egentlig er, sier hun.

Dette kan Lillian Brandsfjell kjenne seg igjen i. Den tidligere tydalingen har kommet hele veien fra Meråker for å tilbringe dagen med Selbus ungdommer. Lillian er ei sprudlende dame som brenner for å formidle og lære bort. Hun har sterk tro på at kunnskap er det som skal til for å endre folks holdninger.

– Dess mindre en vet om noe, dess enklere er det å ha fordommer og rasistiske tanker om det, sier hun.

– Mye henger nok igjen fra gammelt av, med tanke på alle arealbrukskonfliktene som har vært oppgjennom. Jeg tror at hvis vi kommuniserer og lærer mer om hverandre, så kan vi leve bedre sammen også.

Heldigvis opplever Lillian mer nysgjerrighet enn fordommer blant den vanlige mann i gata. Det gjelder også gjengen fra Selbu videregående.

– Den gjengen her har vært kjempeengasjert, de har spurt 1000 spørsmål og det synes jeg er kjempeartig, smiler Lillian bredt.

Hun legger til at ungdommer i dag generelt er mer åpne og opplyste enn tidligere generasjoner, men at det fortsatt er en jobb å gjøre med tanke på kunnskap.

– Dagens ungdom kan mye mer, blant annet fordi det har blitt fokus på det i læreplanen. Men i skolene rundt om er det nordsamisk kultur som er den dominerende kulturen – den sørsamiske blir litt glemt. Derfor vet kanskje ikke alle ungdommene hvor utbrett det samiske faktisk er her i området, sier Lillian, før hun skynder seg tilbake til arbeidet.

Hun må hjelpe elevene med å ferdigstille produktene sine, slik at de har noe å ta med seg hjem etter dagen. Noe fysisk i hvert fall, for ny kunnskap tar de uansett med seg.

Powered by Labrador CMS