Festivalsjef Odd Arne Halaas trekker fram en mulighet som distriktsfestivaler har, men som by-festivaler ikke har. Foto: Svein Hilmo

Festivalsjefen tror dette blir viktigere framover

Tydalsfestivalen nærmer seg fortere enn man aner, og den nye festivalsjefen Odd Arne Halaas ser optimistisk på framtida – til tross for økte utgifter og sterk konkurranse fra by-festivaler. Spesielt er det én mulighet han tror blir viktig framover.

Publisert Sist oppdatert

Søndag var det informasjonsmøte i Bjørkly, der festivalsjef Odd Arne Halaas la fram sine tanker om Tydalsfestivalen – både årets festival og i et langsiktig perspektiv.

Nylig ble det kjent at stiftelsen som eier festivalen skifter navn fra Kulturstiftelsen Sylan & Sånn til Tydal Kulturstiftelse.

Men det var langt mer enn bare navneendringen som var tema for dagen.

De frammøtte fikk et innblikk i visjoner og målsettinger for festivalen. Foto: Svein Hilmo

40-årsjubileum

Trekkspillfestivalen Ved Syltoppens fot ble arrangert for første gang i 1984. Deretter ble den gjennomført annethvert år fram til og med 2005. Sviktende billettinntekter gjorde at arrangøren så seg nødt til å starte opp ny festival med annen profil, og i 2007 ble den første Tydalsfestivalen slik vi kjenner den i dag arrangert. Den er blitt arrangert hvert år siden – med unntak av koronaåret 2020.

I anledning årets 40-årsjubileum skal festivalen få trekkspillet og gammeldansen fram i lyset igjen.

– Vi går tilbake til røttene og synliggjør festivalen slik den en gang var, sier Odd Arne Halaas til Selbyggen.

– Det er mange ungdommer i dag som synes det er tøft med slik musikk. Det blir trivelig for alle å få et gjenhør med blant andre Sigmunds og Ole Bjarnes, sier festivalsjefen og legger til:

– Vi skal i det hele tatt fortsatt satse på folkelige artister.

Årets trekkplastre er Hellbillies, Staut, DDE og Beist.

Vil utvide campingen

Det har vært en voldsom kostnadsøkning på flere områder i kulturbransjen. Siden 2019 har festivalens utgifter steget fra 3,6 millioner til 4,9 millioner. For å tiltrekke seg enda flere publikummere ønsker festivalen å utvide campingområdet. Campingen ble i år utsolgt i en fei, og ifølge Halaas er det mange som spør om plass.

Samtidig møter distriktsfestivaler stor konkurranse fra by-festivaler. Den nye festivalen Sommerfest i Trondheim har en lignende musikkprofil som mange distriktsfestivaler har.

– En av de store fordelene vi har som by-festivalene ikke har, er nettopp mulighetene for camping. Jeg tror dette blir bare enda viktigere i tida som kommer. Vi har i år utvidet campingområdet, og vi har videreført avtalen med skisenteret om camping der. Det vil gå skyttelbusser mellom skisenteret og festivalområdet. Til sammen har vi i år ca.120 plasser. Vi er også i samtale med naboer for å se på mulighetene for å utvide campingområdet mer, sier Halaas.

2024-utgaven av festivalen arrangeres 19.-20. juli.

Kjøpe Stugguvollmoen?

De siste tre åra er det investert 2-3 millioner i infrastruktur på Stugguvollmoen.

– Vi har lyst til å bli en helårsarrangør med ulike typer arrangement. Dette må eventuelt avklares med kommunen, som eier området, sier Halaas.

– Er det aktuelt for dere å kjøpe området?

Halaas tenker seg om.

– Det er interessant for oss hvis vi får økonomien på plass og kommunen er interessert.

Festivalsjefen vartet opp med både trekkspill og humoristiske anekdoter. Foto: Svein Hilmo
Powered by Labrador CMS