Nyheter

Meierisjef Heidi Kristin Mathisen ved TINE Meieriet Selbu har stor tro på at den nye Selbu Blå mykere skal bli en sterk konkurrent til importert blåmuggost, samtidig som hun mener den kan få flere til å spise blåmuggost fra Selbu.

Vil få flere til å spise Selbu-ost

Publisert

Meieriet i Selbu opplever økende interesse for blåmuggost. De siste to årene har Selbu Blå vokst med hele 50%! Meieriet i Selbu forsyner hele Norge med blåmuggost. Nå har de lansert en ny mykere og mildere variant.

I 2020 produserte de 340.000 kg Selbu Blå. Det er en økning på 20% fra 2019 og på hele 50% siden 2018. Det styrker arbeidsplassene ved meieriet i Selbu.

-Det er artig å se den utviklingen Selbu Blå har hatt. Da jeg tok over som meierisjef i 2009 var årsproduksjonen av Selbu Blå året før 80 tonn. Nå er den mer enn firedoblet, sier Heidi Kristin Mathisen, meierisjef ved TINE Meieriet Selbu.

Selbu-navnet selger

Meierisjefen tror bruken av stedsnavnet er en suksessfaktor.

-Alle som kjøper osten vet at den er produsert i Selbu. At den kommer fra et meierianlegg som ikke er så stort gjør at den får et håndverkspreg, og det er også mye håndverk med Selbu Blå. Det er en krevende prosess å lage en slik ost, sier Mathisen.

Og prosessen fortsetter egentlig også etter at den er pakket og sendt ut til butikkene.

-En blåmuggost trenger litt tid og modnes etter hvert. Personlig synes jeg osten er best når den er minst 8 uker, mens andre liker den best fersk. Det er litt etter smak og behag, sier Mathisen.

Det meste av produktutviklingen skjer også på meieriet i Selbu.

-Produktutviklingen skjer på huset, med egne ansatte og hjelp fra andre avdelinger i TINE, sier meierisjefen.

Mildere og mykere

Det totale segmentet for blåmuggost i Norge vokser, men hovedmengden er importost basert på utenlandsk melk. Gjennom å lansere en ny, mykere og mildere variant tror meieriet at de skal ta segmentandeler fra importert ost. Markedsundersøkelser viser at de som spiser de importerte variantene setter pris på en mildere variant.

   Selbu Blå er en meget anerkjent kvalitetsost som har fått en rekke priser. Den fikk sølvmedalje i Oste-VM i 2019 og ble best i test i Matkontrollen på TV2 i 2019. Nå lanseres en ny variant av den populære blåmuggosten.

-Fra før har vi den ordinære Selbu Blå og en kraftigere variant. Nå tilbyr vi en variant som både er mildere og mykere. Den nye varianten, som vi nå ønsker ut på markedet, mener vi kan være midt i blinken for nybegynnere på blåmuggost. Vi håper å få tak i flere kunder og da kan denne være en introduksjon til blåmuggost. Det er slik at når man starter og liker smaken, så vil man ha mer og mer av smaken og vil også prøve kraftigere varianter etter hvert. Vi vil få med flere til å like osten vi lager her i Selbu. Men selv om den nye varianten er mildere har den fortsatt den karakteristiske smaken av Selbu Blå, sier Mathisen.

De tror også at mange forbrukere egentlig ønsker ost basert på norsk opprinnelse og produsert på norsk melk. Det styrker både arbeidsplasser og den lokale melkeproduksjonen.

Kampen om hylleplassen

Nå er kampen om hylleplass i butikkene i gang. Det er en vanskelig konkurranse, og alltid en utfordring å få nye produkter inn i dagligvarebutikkene.

-Rema 1000 var positive fra første stund, og nå ser det ut som Coop-systemet også har gitt oss innpass. Nå jobbes det aktivt mot Norgesgruppen, og vi håper at også de vil ta inn den nye Selbu-osten. Men det er alltid en kamp om hylleplassen, og skal et nytt produkt inn, så må som regel et annet ut, sier meierisjef Heidi Kristin Mathisen.

Så får vi håpe at den lokale osten også kommer i hyllene i butikkene i Selbu.

Powered by Labrador CMS