– Vi møtte en veldig lydhør forsamling, sier selbuordføreren Ole Morten Balstad (Ap) om møtet med stortingspolitikere, der motorferdsellov var temaet. Foto: Svein Hilmo

Tror forslaget til ny motorferdsellov ikke vil gå gjennom

Ordførere fra blant annet Selbu og Tydal møtte stortingspolitikere for å diskutere forslaget til ny motorferdsellov, som de mener vil føre til mer byråkrati og mindre lokalt selvstyre. Forslaget vil også skape trøbbel for oppkjøring av skispor.

Publisert

I forrige uke reiste en gruppe ordførere fra trønderske distriktskommuner, deriblant Selbu og Tydal, til Oslo for å snakke med stortingspolitikere fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Temaet for møtet var forslaget til ny motorferdsellov.

Et regjeringsoppnevnt utvalg leverte en utredning med forslag til ny motorferdsellov i mai. Intensjonen var at loven skulle føre til mindre byråkrati og mer lokalt selvstyre, samt å ivareta hensynet til natur og friluftsliv.

Forslaget, som har vært ute på høring, har vekket harme i flere distriktskommuner. Både Selbu og Tydal har vedtatt et høringsutspill der de kritiserer lovforslaget, som de mener vil føre til mer byråkrati og mindre lokalt selvstyre.

Rammer både skuter og ski

Selbuordfører Ole Morten Balstad (Ap) har i et intervju med Selbyggen slaktet lovforslaget, som også vil ramme skiløyper hardt. For å kunne kjøre opp skispor, må løypa reguleres og legges inn i kommuneplanens arealdel.

I tillegg må alle eksisterende snøskuterløyper også reguleres.

Balstad sier til Selbyggen at møtet de hadde med stortingspolitikerne var positivt.

– Vi møtte en veldig lydhør forsamling, sier selbuordføreren og fortsetter:

– Vi fikk skryt av hvordan vi hadde angrepet saken i høringsuttalelsen vår, der vi både skisserte utfordringer og hvordan de kunne løses. Det mest tydelige signalet vi fikk var at forslaget slik det er i dag ikke vil gå gjennom.

– Går totalt mot intensjonen

– Hvilke momenter i lovforslaget tror du det ikke blir noe av?

– De var tydelige på at byråkratiseringa som loven legger opp til ikke er akseptabel. Tanken var at det skulle bli mindre byråkrati med denne loven, men de ser at lovforslaget ikke oppnår dette, sier Balstad.

– Var de lydhøre også når det gjaldt oppkjøring av skispor?

– Ja, helt klart. Som jeg sa i intervjuet forrige uke, så er det en del punkt – enten det er gjort bevisst eller ikke – som går totalt mot intensjonen bak lovutvalget.

Det er store forskjeller på norske kommunene, og Balstad er mener at kommunene må få lage sine egne retningslinjer ut fra et overordna og enkelt regelverk.

Selv om dette er en omfattende prosess med 600 høringsuttalelser, har regjeringa et håp om å få en endelig lov vedtatt innen sommeren 2025.

Selbyggen har vært i kontakt med leder i motorferdsellovutvalget, Jon Christian Fløysvik Nordrum, som leverte utredningen og lovforslaget til Klima- og miljødepartementet i mai. Han sier at deres arbeid er ferdig og viser til utredningen og begrunnelsen for forslaget der. Utover det har han ingen kommentar.

Powered by Labrador CMS