Nyheter

Hit, til Selbu sentrum, kommer rundt 1000 besøkende til Midtnorsk mesterskap.

Hit kommer 1000 stykk for dette arrangementet: – Den store happeningen i sentrum

Publisert Sist oppdatert

Fredag 19. august blir ikke Mebonden til å kjenne igjen. Da fylles området opp når Midtnorsk mesterskap i orientering går av stabelen igjennom sentrumsgatene.

Det er Selbu- og Malvik O-klubb som står som arrangører for konkurransen som skal foregå i Selbu sentrum og på Jervskogen. Konkurransehelga starter i Selbu når sprintøvelsen går av stabelen neste fredag.

Oddstein Rygg er løypelegger og sitter i hovedkomiteen for arrangementet. Han forteller hvorfor arenaen er satt til sentrum og ikke ute i marka:

– O-sporten har forandret seg siden 20-30 år siden, hvor alt foregikk i skogen.

– Nå har sprint i bygater på mange måter blitt mer populært enn vanlig skogsorientering. Det betyr at vi som skal arrangere har flyttet arenaen til bankplassen, og har lagt løypene i sentrum av Mebonden. Det er kanskje en helt ny konkurranseform for mange, men det er attraktivt.

Ett sekund her og ett sekund der

Rygg mener det er andre momenter som blir avgjørende her, sammenlignet med skogsorientering.

– Det er en annen måte å orientere på, for det blir sjelden ren bomming i samme grad som i skogsorientering. Her handler det mer om å finne det beste veivalget og runde et hushjørne på mest fornuftige vis. Man må vinne ett sekund her og ett sekund der.

Folksomt i sentrum

Det hovedkomiteen er mest spente på nå, er hvor mange som kommer.

– Vi er litt spente på deltakerlista. Påmeldingsfristen går ut fredag kveld, og mange melder seg på i siste liten. Vi håper at vi skal nå 400, men er litt spente på hvordan tallene blir etter korona. Før har det pleid å ligge mellom 400 og 500 stykk.

Det er altså ventet at det blir noen hundre deltakere som tar turen. Men det blir trolig mange flere som tar turen til sentrum totalt sett.

– Mange har med seg foreldre eller andre støttespillere, så totalt kan det fort bli 1000 stykk som gjester bygda.

–Det er et arrangement av brukbar størrelse det?

– Ja, dette blir den store happeningen i Selbu sentrum i sommer, med tanke på at det ikke ble noen martna. Når man først samler mye folk, vil vi prøve å gjøre litt ut av det. Derfor vil vi blant annet arrangere næringslivets O-løp sammen med lokalt næringsliv.

Oddstein Rygg forteller at hovedkomiteen er i rute og at det har blitt gjort et stort arbeid med kart og løyper i forkant av arrangementet. Foto: Oda Cecilie Folde

Godt egnet

O-løp i Selbu sentrum er ikke hverdags, men skal vi tro Rygg, passer området veldig godt til slike formål.

– Jeg har lagt løypene og området er innmari godt egnet, for her får man litt variasjon. Man har noen lange strekker der veivalg blir viktig, i tillegg til at det blir sentrumsorientering hvor man må springe mellom bygg og hushjørner. Vi tror vi har lyktes med å få til en bra kombinasjon, og kontrolløren sier i hvert fall at vi har fått til gode løyper.

Løypeleggeren er spent

Noe av det som gjør sprint i bygater så spennende er uforutsigbarheten.

– Deltakerne får kartet ved startøyeblikket og har ingen mulighet til å studere det på forhånd. Da må man gjøre et valg i løpet av to sekunder etter start, og da skjer det mye forskjellig. De beste gjør selvsagt gode veivalg, men det kan også bli en del rart.

– Vi har testet noen av de lengste strekkene med løpere for å sjekke hva som er den korteste og enkleste veien. Så får vi se om de vurderingene løypeleggeren har gjort er i samsvar med det de beste velger. Det er bestandig litt spennende.

Vil bli synlig

Alle som bor i sentrumsområdet vil merke at arrangementet pågår.

– Vi har planlagt åtte forskjellige løyper. De varierer fra 700 meter til 3,2 kilometer, og det blir plassert ut over 40 poster rundt omkring. Mange som bor i Mebonden vil se O-flagg og gærninger som løper rundt i fargerike drakter.

Trafikale endringer

Utover at man vil se mange deltakere og O-flagg rundt omkring, må man også belage seg på at det vil bli noen endringer i trafikken.

– Litt trafikale problemer vil det nødvendigvis bli, men det er en del av showet.

Siden de fleste av løypene krysser fv. 705 bør man være litt ekstra årvåken.

– Krysninger av fylkesveien skal skje på gangfelt hvor det er trafikkvakter, så det skal være trygt. Men det vil også bli andre begrensninger i trafikken. Gjelbakken, veien som går ved rådhuset og oppover, vil bli stengt i de to timene dette foregår.

Det vil det bli relativt heftig med løpere i området denne kvelden. Men parkeringsplasser og slikt vil naturligvis være tilgjengelige, så det vil ikke bli noen problemer med å komme seg inn til sentrum for å overvære arrangementet.

Her er noen av dem fra hovedkomiteen: Foran fra v. Gro Einrem Voldseth, Karin Galaaen, Oddstein Rygg, Bjørn Wagnild. Bak fra v. Heidi Amalie Johansen, Elisabeth Størseth, Øystein Husby, Ola Haave. Foto: Sofie Sørum/Nea Radio.

Få lokale innslag

Det blir få lokale utøvere å se i aksjon. De trengs rett og slett i arrangørstaben.

– Vi er arrangør og trenger minst 50 stykk i arrangementsstaben. Det blir naturligvis de som er aktive i O-klubben, og derfor kan vi ikke la noen av våre egne starte.

– Dette har også litt å gjøre med at våre egne er mer kjent med løypene. Vi ønsker en konkurranse hvor løypene er mest mulig ukjente for de fleste, slik at det blir rettferdig konkurranse.

Men noen lokale innslag blir det likevel blant de aller yngste.

– Vi har appellert mye til de yngre og satser på at dette skal bli en liten innføring i O-idretten for dem. For anledningen har vi satt opp et eget opplegg for de yngre, og vi håper det blir mange rekrutter fra Selbu som stiller der.

– Dette blir løyper som går rundt bankplassen, så det er ikke lange løyper. Men det blir start, målgang og premier for alle.

Oppfordrer folk til å ta turen

Vi skal ha speakertjeneste på arenaen og oppfordrer alle til å møte opp. Her er det bevertning, restaurant og ting som foregår blant lokalt næringsliv. Det vil også bli livesending på Nea Radio fra klokka seks, samt liveresultater som man kan følge med på underveis via nett. Dette er en happening vi ønsker at folk skal komme og oppleve.

Powered by Labrador CMS