Kultur
Lett, variert og vakkert sommervorspill fra Nidarøens
Lørdag formiddag holdt Nidarøens kammerensemble konsert i foajeen utenfor Tælet. De fremmøtte fikk servert akkurat det de hadde håpet på: En drøy times pause fra sommervarmen, kaffe og kake og ikke minst vakker og spennende kammermusikk fra seks profesjonelle musikere.
Medlemmene i Nidarøen kammerensemble kommer fra Trondheim symfoniorkester og opera, samt NTNU institutt for musikk, og består av Jan Petter Hilstad (bratsj), Anne Lise Fagerli (cello), Trine Knutsen (fløyte), Hilde Mathisen (fiolin), Liv Trondsetås (fiolin) og Kåre Aambø (obo). Publikum var på forhånd lovet vakker og spennende kammermusikk ved inngangen til sommerferien, og de tjuetalls fremmøtte fikk definitivt det de kom for å oppleve. Den uhøytidelige og lette stemningen som skulle prege konserten var på plass fra starten av. Ensemblet ventet nemlig til alle hadde fått anledning til å fylle opp kaffekoppen og sette seg til rette ved rundbordene i det som til daglig brukes som kantine ved Selbu ungdomsskole.
Ensemblet introduserte selv musikken og fortalte samtidig små anekdoter om komponistene og stykkene. Før pausen fikk publikum høre lette, varierte og spennende stykker med fløyte og obo komponert av den verdensberømte Mozart og den argentinske tangokomponisten Astor Piazzolla. Skotske Sally Beamish var kanskje mer ukjent for publikum, mens flere i ensemblet har spilt sammen med henne under Trondheim Kammermusikkfestival. Et annet interessant bekjentskap var Fra strykekvartett i B-dur av tyske Fanny Mendelssohn-Hensel, en kvinnelig komponist som i sin tid måtte finne seg i å stå i skyggen av sin bror Felix.
Musikalsk reise
Andre del av konserten startet med Obokonsert i B-dur, sats 2 og 3 av den italienske barokkomponisten Tomaso Albinoni. De neste stykkene ble en musikalsk reise der stykkene kom nærmere og nærmere bygda gjennom Edvard Griegs fine vuggevise Gjendines bådnlåt, religiøse folketoner fra Henning Sommerro og verdalingen Geirmund Larsens vakre Polonaise. Applausen fylte rommet etter avslutningsnummeret Woodworks arrangert av Danish String Quartet og publikum krevde et ekstranummer. Konserten ble dermed avrundet med John Williams’ Schindlers list som til tross for varmen ga publikum gåsehud.
Foajéen var en god idé
Etter konserten var publikum fulle av lovord. «Tenk å få servert vakker og live klassisk musikk fra såpass profesjonelle musikere nærmest rett utenfor stuedøra,» sa en av dem. «Vanligvis må man kjøre «over skogen» for å få lignende opplevelser.» Å bruke foajeen som konsertarena var også en god idé da lokalet understreket den uhøytidelige og intime stemningen musikerne la opp til. I tillegg mente tilhørerne at lydbildet var godt, noe som alltid er viktig ved slike anledninger.
Dette var med andre ord en gyllen anledning til å bli introdusert for klassisk musikk gjennom et lett, variert og vakkert sommervorspill fra Nidarøens kammerensemble. For de fleste fremmøtte var nok ensemblet først og fremst kjent for dem gjennom fiolinisten Liv Trondsetås, som har solide selburøtter og tilbringer mye tid i bygda. Selbyggene får dermed håpe at hun tar med seg ensemblet tilbake en annen gang slik at flere kan få nyte klassisk musikk på nært hold.