Nyheter

Velvansvegen, en av de seks veiene som fra 1. mai blir tilbakeført som kommunal vei.

Privatisering av kommunale veier reverseres

Publisert Sist oppdatert

Kommunestyret i Selbu vedtok 14.desember i fjor å privatisere seks kommunale veier med virkning fra 1. august i år. Mandag skulle kommunestyret ta stilling til privatisering av flere veier.

Det var Nekkåbjørga (1,6 km), Hyttbakkvegen (0,2 km), Velvansvegen (1,8 km), Samstadvegen (øvre del) (0,5 km), Aftretsvegen (1,7 km) og Kjøsnesvegen (1,7 km) som ble privatisert. I august rettet representanter for disse veiene en henvendelse til Selbu kommune der de mente at de var urettferdig behandlet i forhold til øvrige beboere i kommunen. De var heller ikke fornøyde med prosessen og hadde ikke fått informasjon om det praktiske ved privatiseringen.

Ingen rød tråd i saksgangen

Da Hovedutvalg for Samfunnsutvikling behandlet sak om privatisering av kommunale veier 18. november ble saken avvist av flertallet i utvalget. I kommunedirektørens innstilling lå det an til privatisering av ytterligere 51 veier eller deler av veier. Disse lå for det meste i boligfelt og var klassifisert som adkomstveier. Gjennomgående veier og samleveier skulle fortsatt være kommunale. Da formannskapet behandlet saken 23. november ble kommunedirektørens innstilling satt opp mot hovedutvalgets vedtak, og da ble kommunedirektørens innstilling enstemmig vedtatt. Allerede da lå det nok i kortene at det ville komme et nytt forslag i kommunestyrets møte 13. desember.

Forslag om reversering

Da saken ble åpnet for behandling i kommunestyret la Trond Kåre Langseth fram et forslag på vegne av AP/H/KrF som gikk på fire punkter: Kommunestyrets vedtak av 14.12.2020 oppheves med virkning fra 01.08.2022, kommunedirektøren legger fram innsparingstiltak på 500 000 kroner på drift av kommunale veier, Selbu kommune tar kontakt med Trøndelag fylkeskommune om samordning av vedlikehold og anbud og en samordning av klassifisering av veiene.

   Thomas Engan (SP) påpekte at det åpenbart ikke var noen tråd i vedtakene fra hovedutvalg via formannskapet til kommunestyret.

-Vi er opptatt av å likebehandle kommunens beboere og foreslo å privatisere flere veier. Nå ser vi at posisjonen går motsatt vei i forhold til nylig vedtatt veiplan. Det er uansett viktig med rettferdighet, sa Engan.

Åsmund Sjøberg (SV) mente at et skikkelig veinett der folk bor bør være et offentlig ansvar, mens Per Røsseth (SP) mente posisjonspartienes forslag ville medføre store kostnader.

-I veiplanen vedtok vi å jobbe inn etterslep på vedlikehold og at vegstandarden ikke skal være dårligere enn i dag. Hvorfor foreslår posisjonen innsparing på veidrift da? Spurte Røsseth.

Langseth svarte da at innsparingen kunne komme gjennom effektivisering og felles anbud med fylkesvegene. Det ble også diskusjon rundt tidspunktet for reverseringen, hvorpå Langseth svarte at 1. august ble satt for at alt skal være klart til neste brøytesesong. SP foreslo å fremskynde tidspunktet til 1. mai, noe de andre partiene ikke hadde noen motforestillinger mot. Langseth endret sitt forslag til å gjelde fra 1. mai, og forslaget fikk da enstemmig tilslutning fra kommunestyret. Det ble først stemt over innstillingen, som ikke fikk noen stemmer.

Powered by Labrador CMS