Fælk & følk

Disse karene sørger for kvalitetsprodukter i tre. F.v.: Sean Andersen, Grezegorz Golczewski, Tomasz Golzewski og Helge Jønland.

– Det føles som at vi fremdeles er i etableringsfasen

Publisert Sist oppdatert

«Den eneste måten å leve lenger på, er å eldes» sa den franske komponisten Daniel François Esprit Auber. Betydningen av sitatet kan overføres i mange sammenhenger, og er også treffende for en av Selbus renommerte bedrifter som i år fyller 30 år.

For selv om de begynner å ha noen år på baken, er de ifølge daglig leder og gründer, Helge Jønland, i vekst – og har ambisjoner om videre utvikling fremover. 

– Selv om vi fyller 30 år, føles det enda som at vi er i etableringsfasen, sier han.

Fra «attåtnæring» til hovednæring 

Det startet som en «attåtnæring» til melkeproduksjon og gårdsdrift i mars i 1993. Helge og foreldrene ville ha en ekstrainntekt til gården de drev, og startet derfor med produksjon av leker og interiør til skoler og barnehager. Slik holdt de på frem til 1996, da ble den siste melkeskvetten melket og ombyggingen fra driftsbygning til fabrikk ble realisert. Det var ikke store plassen de hadde til å begynne med.

Far og sønn, Inge og Helge Jønland i 1995, bildet tatt i forbindelse med en reportasje i Selbyggen. Foto: Arkivbilde fra Selbyggen

– Bedriften vår er tuftet på plassen og gården vi ligger på i dag. Vi startet med et verksted på 40 kvm og et kontor på 1 kvm. Det var det. Tiden har gått fort siden den gang, sier Helge. 

30 år senere har Jønland AS blitt en av landets fremste bedrifter på leveranse av treprodukter til dekor både utvendig og innvendig. De har levert produkter til store prosjekter både lokalt og nasjonalt, som Kimen og A-hus. Deres siste lansering er helt spesielle trefliser, som kundene selv kan tilpasse og enkelt montere hjemme som et krydder til interiøret. På gården Sølvhaug, oppe i bakkene i Innbygda, produseres det hele tiden kvalitetsvarer som har gjort seg bemerket i bransjen. Likevel er Helge ivrig med tanke på fremtiden, og hva de kan få til fremover.

Nye krav betyr nye idéer

Spileplater har blitt en stor del av merkevaren hos Jønland AS, og Helge mener de fant noe markedet ønsket, før markedet var klar over det selv. Foto: Maiken Gjærevold Woldseth

Han er klar på at Jønland AS alltid ønsker å være i førersetet når det kommer til nisjeprodukter. Deres strategi er å være nytenkende og annerledes, med et lite hint av galskap, ifølge Helge.

– Vi skal dra dette med prefabrikkering lengre. Det er flere krav i dag til effektivitet og logistikk på en byggeplass. Det kreves større andel av prefabrikkerte elementer, og tømrere på byggeplasser fungerer i dag mer som montører. Nå er det større krav til kortere byggetider og mer effektiv jobbing, og da må det mer ferdige produkter til. Hvis virksomheter som oss klarer å følge med i utviklingen og levere det som kreves har vi absolutt fremtidens rett. Det er også opp til oss å følge med på hva markedet trenger, og kanskje klarer vi i noen tilfeller å gjøre det før folk vet det selv. 

Spileplater i fleng

De leverer mange ulike treprodukter, men det kan vel trygt sies at det er spileplatene Jønland har fått mest oppmerksomhet rundt. Noe av grunnen til det kan være at de var en av de første i Skandinavia som kunne tilby markedet et slikt produkt i det interessen økte for spiler til interiørbruk. I dag leverer de slike plater til alt fra byggevarebutikker og entreprenører til privatmarkedet.

– Vi hadde levert spiler til fasader på ulike offentlige bygg en stund, og så ble vi oppmerksom på en gryende interesse for spiler i private boliger. Da måtte vi utvikle et produkt som kunne tilpasses av kundene. Det har vært det største produktet vårt de siste årene, og vi er selvfølgelig spente på hvor lenge dette varer. Jeg tror ikke toppen for spiler er nådd enda, men produktet må videreutvikles hele tiden. Det kan handle om dimensjoner, materialer og farger, og det er ikke mange som er i det kvalitetssegmentet som vi er, forteller Helge. 

Fra to til tretten ansatte

I den spede begynnelsen var det to ansatte i bedriften. I dag har de tretten ansatte og årets budsjett ligger på 25 millioner. Veksten ser også ut til å fortsette, selv om verden er merkelig for tiden.

– Vi merker at verden er i en rar situasjon. Hyttemarkedet har kjølnet, og det krever sitt. Men vi er villige til å omstille oss, og det er ett av våre kjennetegn. Vi er heller ikke for store – noe som gjør det lettere å omstille seg. Vi ønsker oss etter hvert inn i andre produksjonslokaler, for vi har vokst oss ut av lokalene vi har. Vi tok noen valg da Erna stengte ned landet under pandemien, rett og slett for å skape trygghet, og ble her på gården. Når vi nå ser i glasskulen trenger vi større lokaler, og mer tilrettelagte lokaler. Vi ønsker å holde oss i Selbu og er stolte over å være herfra. 

Lærte mye av Haldor Arnt

Før Helge startet opp egen bedrift jobbet han på B. Langseth. Under intervjuet kommer det frem at nettopp denne tiden har vært betydningsfull for hans videre satsning på gründervirksomheten. 

– Jeg hadde bare niårig skole da jeg startet på B. Langseth. Jeg lærte utrolig mye av Haldor Arnt Langseth. Jeg lærte kundebehandling og business, det å kunne gi kunden det riktige produktet, og å tilpasse produktene etter kundens behov. Etter at jeg startet Jønland tok jeg markedsøkonomutdannelse, men det var større læringsverdi i årene der jeg jobbet for Haldor Arnt. Erfaringen jeg har derfra er viktig for det jeg har i dag også, sier Helge. 

Han mener også at hjørnesteinsbedriften i Innbygda fortjener skryt for jobben de gjør for bygda.

– Vi burde jo takke dem for den oppdragelsen de gjorde av ungdom den gang, og fortsatt gjør ved å ha så mye ungdom ansatt. Man lærer så mye, og det er oppdragelse i det å lære unge arbeidslivet. Det er en samfunnsjobb som kanskje ikke blir verdsatt nok, og dette er noe jeg virkelig mener. 

Feirer med brask og bram

Nå som året har kommet og Jønland AS feirer 30 år, markeres det med en storslått feiring over to dager. Først med festaften for 120 inviterte på fredag og en åpen fest for alle på lørdag denne helgen. Liv Laga og Blåhåmmårn Toraderlag skal stå for underholdningen.   

– Vi tok et valg om å gjøre noe sammen med grendalaget Håpet. Alle inntekter skal gå tilbake til grenda, og vi bruker lokale aktører hele helgen. Vi har så mye bra lokalt, og vil derfor ha lokale kulturkrefter i sving i feiringen. B. Langseth Arena er stort, og vi håper selvfølgelig at mange vil være med å feire sammen med oss. Vi lover en fullpyntet konsertarena, og et meget bra lyd- og lysshow, avslutter Helge lurt.

Powered by Labrador CMS