Nyheter
– Hvis naboen vår lykkes, lykkes alle
To dagers kurs i markedsføring ga deltakerne gode verktøy for å vises godt på ulike digitale plattformer.
Næringsavdelinga i Tydal kommune inviterte ansatte i kommunen, samt bedrifter og foreninger i Tydal til gratis kurs i digital markedsføring denne uken. Ca. 20 deltakere ble loset gjennom kurset av Hanne Josefsen fra BMarketing.
– Vi spurte næringslivet i bygda om de hadde behov for mer kompetanse innen digital markedsføring, og fikk raskt tilbakemeldinger på at dette kurset var det mange bedrifter som ønsket å delta på. Dette er ett av de tilretteleggingstiltakene vi ønsker å gjøre for næringslivet, både for å bidra til økt synlighet, omsetning og merkevarebygging, men også for å samles og kunne utveksle idéer og kunnskap på tvers av virksomhetene, sier Mari Aas i Tydal kommune.
Søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring og digital strategi
På BMarketings hjemmeside beskrives kurset som passende for de som jobber med markedsføring, innhold på nettsider, har egen bedrift, er prosjektleder, jobber med digital kommunikasjon, søker jobb innen digital markedsføring og de som vil ha mer kunnskap om hva de kjøper av markedsføringstjenester. Temaene som ble gjennomgått var blant annet søkemotoroptimalisering, innholdsmarkedsføring, Google Ads og digital strategi. Kanskje gresk for noen, men også veldig nyttig for mange. Berit Kåsen fra Foten ved Sylan var meget godt fornøyd med kurset.
– Jeg sitter igjen med at det jeg trodde jeg visst og kunne om markedsføring egentlig er ingenting, sier Kåsen og ler godt. Hun forteller om en engasjerende foredragsholder og lærerike dager.
– Vi er alle sammen nødt til å få tak i flere kunder, og da er det viktig at vi vet hvordan vi skal nå dem. Vi kan alle være til stede på sosiale medier, men det gjelder å vite hvordan man får folk til å stoppe opp ved nettopp din annonse, og også hvilke plattformer det faktisk er lurt å være til stede på.
Kan hjelpe hverandre fremover
Kåsen gjorde seg noen tanker etter kurset, om hva hun kan gjøre annerledes når det kommer til digital markedsføring fremover, og sier det nå gjelder å finne tid til å faktisk sette kunnskapen ut i livet.
– Når man er med på et sånt kurs så føles det i etterkant ut som at man egentlig skulle hatt en person bare på markedsføring, for om man skal være 100% på hugget hele tiden så tar det veldig mye tid. Men kurset kan føre til at hverdagen blir litt lettere, fordi vi skjønner mer av det vi holder på med og vi ble en veldig fin gjeng underveis i kurset som kan hjelpe hverandre fremover også. Det var en god blanding av større og små bedrifter, og nå har vi fått em plattform der vi kan søke hjelp hos hverandre. Alle trenger jo ikke å finne opp hjulet på nytt, sier hun spøkefullt før hun legger til:
– Vi må hjelpe hverandre. Hvis naboen vår lykkes så lykkes alle. Det er vinn – vinn.