Nyheter

Den første vindmølleseksjonen passerer den nybygde veistrekningen forbi Øyberget.

Første vindmølleseksjon er på vei

Publisert Sist oppdatert

Det som sannsynligvis er tidenes mest krevende transportoppdrag i Selbu er i gang. Sent torsdag kveld kjørte bilen med den første mastseksjonen gjennom bygda.

10 minutter over midnatt passerte transporten Øybergkammen og Garberg Bru på sin vei fra Hommelvik til Stokkfjellet. Senere i natt kommer en ny kolonne. I følge TrønderEnergi skal den være utenfor offentlig vei senest klokken 05.00 fredag morgen.

Onsdag ettermiddag kom den første av i alt 5 båtlaster med vindmøller til Djupvasskaia i Hommelvik. Lasten er nå mellomlagret ved Moan i Hommelvik i påvente av transport videre til Stokkfjellet. De første to biltransportene går i natt. Det vil så bli pause til søndag kveld eller natt til mandag.

Videre vil det gå transporter på sen kveld eller natt hver kveld unntatt natt til lørdag og natt til søndag. De mest spektakulære transportene vil nok bli når de drøyt 70 meter lange propellbladene skal kjøres. I april ble det kjørt en testtransport som viste at det skal gå bra med fremkommeligheten, også når de lengste transportene kommer.

For at de spesielle transportene skal kunne gå, er det foretatt flere veiutbedringer, Ved Øyberget i Selbu er det bygd ny vei med lengre kurver rundt berget og ved Tømra Bru er svingen lagt ut, Begge disse utbedringene er permanente. Det er også foretatt en permanent utbedring av Stokkvegen.

I tillegg er det også flere midlertidige veiutbedringer ved Moslett Bru/Brudal, ved Kyllokrysset, ved avkjørselen fra fv 950 ved Hell Bru og ved innkjørselen til fv 950 nederst i Solbakkan i Hommelvik. Disse midlertidige utbedringene skal tilbakestilles etter at transportene er ferdig på sensommeren.

Det er store dimensjoner på lasten når seksjonene til vindmøllene transporteres,. Det gikk problemfritt over Garberg Bru,

Se Maria Ellefsens video fra passeringen av Moslett bru her.

Powered by Labrador CMS